Ősztől új zöld pénzügyi termékekkel lép piacra a Magyar Bankholding

2022. szeptember 29. 00:00

2022. szeptember 29. 00:00
null

Hazánkban is egyre jelentősebb szerepet kapnak a zöld finanszírozási törekvések. Ebben Magyarország második legnagyobb bankcsoportja, a Magyar Bankholding is élen kíván járni, ezért nyáron meghirdette saját ESG stratégiáját. A bankcsoport elnöki főtanácsadójával, Puskás Andrással beszélgettünk.

Nemrég dolgozta ki és tette közzé a Bankholding a saját ESG stratégiáját. Miért érezték ennek szükségességét?

Úgy véljük, hogy a bankszektorra – amelyre a gazdaság motorjaként is tekinthetünk – a fenntarthatósági célok elérésében különösen nagy szerep hárul. Hazánk második legnagyobb kereskedelmi bankcsoportjaként pedig érezzük azt a felelősséget, amely a piac és az ügyfelek oldaláról nyomja a vállunkat, ezért szeretnénk mi is azok között lenni, akik hozzájárulnak Magyarországon a fenntartható gazdaság megteremtéséhez.

A Magyar Bankholding vezetése célul tűzte ki, hogy a piacot vezető pénzintézetek között akar lenni az ESG stratégia megalkotásában és piaci bevezetésében is. Ennek megvalósítását kezdtük meg az elmúlt egy évben. Fontos látni, hogy az utunk első harmadánál járunk még.

Az elvárások mellett vannak-e olyan kritikus hangok, amelyek hátráltatják az ESG-megközelítés elterjedését?

Több helyről is tapasztaltunk kritikákat arra vonatkozóan, hogy az ESG túl sok mindennel foglalkozik, és jobb lenne, ha a vállalatok fókuszáltabban állnának a témához. Az ESG egy mozaikszó, amely az environmental (környezeti), a social (társadalmi-felelősségvállalási) és governance (vállalatirányítási) angol szavakból áll össze. A minap olvastam egy vezető amerikai szaklapban azt a megközelítést, amely szerint az „E” betűre kellene koncentrálni, azon belül is főként a kibocsátás csökkentésére. Szerintem ugyanakkor fontos tovább tekinteni ennél, hiszen az emisszió csökkentésén kívül egy bank életében fókuszálni kell a társadalmi felelősségvállalásra és a vállalatirányításra is, hiszen a 9500 munkavállalónkkal jelentős szerepünk van a munkaerő piacon is, csakúgy mint a gazdasági szereplők hitelezésben.

Milyen korábbi tapasztalatokra alapozták a stratégiát? Milyen konkrét fenntarthatósági célokat tűzött ki maga elé a bankcsoport, és milyen távlatban gondolkodnak?

A Magyar Bankholding ESG-stratégiáját a tagbankok korábbi kezdeményezéseire építettük fel: csak hogy pár példával éljek, a Budapest Bank Zöld Programja, az MKB Csoport Fenntarthatósági- és Klímastratégiája, illetve a Takarék Jelzálogbank Zöld Jelzáloglevél Keretrendszere remek alapokat nyújtott ahhoz, hogy egy csoportszintű kezdeményezést tudjunk kovácsolni. Tagbankjaink portfóliójában már jelenleg mintegy 200 milliárd forintnyi zöld kitettség van, a Takarék Jelzálogbank pedig 2021-ben kibocsátotta az első zöld jelzálogkötvényt.

Legfőbb célunk, hogy a hazai bankszektor élmezőnyébe tartozzunk a fenntarthatóságban is, ezért kiemelt részt szeretnénk vállalni minden olyan kezdeményezésben, amely az ESG-t helyezi előtérbe. Olyan konkrét célokat tűztünk ki a következő 1-3 éves időszakra, mint a fenntarthatósághoz hozzájáruló beruházások finanszírozása, a csoport ökológiai lábnyomának csökkentése, illetve a női vezetők számának további növelése.

A zöld pénzügyekben is élen kívánunk járni, portfóliónkat szeretnénk minél nagyobb arányban zöld finanszírozási termékekkel feltölteni, ehhez folyamatosan keressük azokat a lehetőségeket, amelyek az ügyfeleket is érdekelhetik. Ennek érdekében saját finanszírozási termékeket is fejlesztünk, ezeket a zöld hiteleket és termékeket szeretnénk minél hamarabb, lehetőség szerint már idén ősztől fogva bevezetni.

Ön szerint miből látszik a leginkább, hogy a banki ügyfelek egyre inkább a zöld termékek felé fordulnak?

Szerintünk az ügyfelek keresni fogják azokat a finanszírozási lehetőségeket és forrásokat, amelyek olcsóbbak a piacon lévő megszokott termékeknél – a zöld termékek esetében jellemzően támogatott konstrukciókról beszélhetünk. Ugyanakkor már most látszódik, hogy ez jelenti a jövőt: az ESG pedig egyre fontosabb szemponttá válik az ügyfelek számára is, ezért aktívan keresik az ilyen típusú megoldásokat.

 

(X)

Fotók:  Magyar Bankholding Zrt.

Összesen 0 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!