A 2021-es évben világszinten bekövetkezett extrém alapanyagár-emelkedés az acéltermékek piacát sem kímélte. Az ebből származó bizonytalan gazdasági feltételek ellenére a Frisomat által gyártott könnyűszerkezetes acélcsarnokok népszerűsége továbbra is töretlen – mutatják az éves eredmények. És mi várható a döntően kis és közepes méretű, mezőgazdasági és ipari termelő üzemek számára csarnokmegoldásokat kínáló csarnokpiaci szegmensben? A kilátásokról beszélt az üzleti évét most záró cég magyarországi leányvállalatának vezetője, Raport László.

Fotó: Frisomat

A tavalyi évben világszinten problémaként jelent meg a különféle acél alapanyagok árának erőteljes – típustól függően némely kategóriában egyenesen drasztikus – emelkedése. A melegen hengerelt acélon kívül a leggyakoribb használatú termékek áremelkedése elérte az 50 százalék feletti szintet. A megváltozott gazdasági feltételek gyors reakciót és új folyamattervezést kívántak, hiszen ezt az árváltozást tervezett és jól ütemezett logisztikai eljárásokkal és központi beszerzéssel sem lehet feltétlenül kiegyensúlyozni.

Stabil növekedés szigorú elvek alapján

A 31 éve Magyarországon is működő cég siófoki székhelyű leányvállalata a 2021. július és 2022. június közötti periódusban mintegy 50 új csarnokot értékesített és gyártott, átlagosan darabonként nettó 60-70 millió forint értékben, átlagosan 800 négyzetméter körüli méretben.

A Frisomat cégcsoport több mint 40 éve foglalkozik hidegen hengerelt acélépületek tervezésével és fejlesztésével, alapvetően olyan irányelveket követve, mint a gyors gyártás és szállítás, az egyszerű és kedvező árú bővíthetőség biztosítása, a fenntarthatósági törekvések, amelyek nemcsak az újrahasznosításban, hanem a fejlesztések által elért nyersanyagszükséglet csökkentésében is jelentkezik

– hangsúlyozta a cégvezető a sarokpontokat, amelyek mentén a magyar leányvállalat is működik.

Fotó: Frisomat

Az üzleti eredményeket nézve, éves szintre vetítve, az említett beruházások elegendőnek bizonyultak ahhoz, hogy a magyarországi Frisomat közel 2,4 milliárdos nettó árbevétellel intenzív növekedést produkálva – az árbevétel/nyereségtartalék arányait vizsgálva – elnyerje 2022-ben az Év leányvállalata címet a 14 országban tevékenykedő csoporton belül, pénzügyi eredményét tekintve, több mutatót figyelembe véve pedig a 3. legjobb helyen szerepelt.

A cégvezető a július 1-jén induló üzleti évre a gazdasági kiszámíthatatlanság és a drasztikus alapanyag-drágulások ellenére határozott elképzeléseket fogalmazott meg:

A most záruló üzleti évünket nézve bízunk a további fejlődésben, akár magyarországi, akár nemzetközi színtéren.

Fotó: Frisomat

A júliusban kezdődő üzleti év kimenetelét a körülmények miatt kifejezetten nehéz pontosan előre jelezni, ennek ellenére egy nagyságrendileg 20 százalékos további áremelkedéssel számolhatnak azok, akik a Frisomatot választják. Tekintettel arra, hogy egy ilyen beruházási döntés az első gondolattól a használatba vételig akár 4-8 hónapot is igénybe vesz, a jelenleg megrendelt csarnokok megépítésével időarányos terveikre nincs panasz, a jövő év első felében azonban, amely időszakban megépítendő csarnokok megrendelői érdeklődéseit most kell rögzíteniük, még nem látszik körvonalazódni.

Nemzetközi fejlesztési tervek

A Frisomat cégcsoport a teljes értéklánc, mint a kutatás-fejlesztés, a tervezési folyamat, a gyártás, a szállítás, az összeállítás és az egyéb, vevőszolgálati szolgáltatások teljes körű és minőségi lefedését célozza meg. Ennek mentén a 2022–2023-as időszakra vonatkozóan a tervek között szerepel a Frisomat-hálózat bővítése, további disztribúciós partnerekkel való kapcsolat kiépítése új piacokon. A vállalatcsoport középtávú célkitűzései között szerepel a következő öt év alatt az árbevétel megduplázása, illetve hogy a csoportszintű bevétele a hálózatfejlesztésnek köszönhetően 2026-ra elérje 80 millió eurót.

Bővebb információ a Frisomat hivatalos weboldalán, ide kattintva érhető el.

Fotó: Frisomat