Ezeket a gumikat messziről kerülje el, ha nyári szett vásárlását tervezi!

gumi teszt
Vágólapra másolva!
A német GTÜ szervezet, az osztrák ARBÖ és a német ACE klubok új nyárigumi-tesztjében 10 garnitúra 225/45 R17-es abroncsot vizsgáltak, a három legolcsóbbat nem ajánlják.
Vágólapra másolva!
gumi teszt
A fékútmérésen nagy különbségeket tapasztaltak a tesztelők
Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

A kompakt kategóriába tartozó autók a mindenesek, a családi autótól kezdve a sokat futó céges autókon át a hosszú távú utazásokra használt kombikig terjed a kínálat, ennek megfelelően a rajtuk szolgálatot teljesítő abroncsoknak is sokoldalúnak kell lenniük. 

A nyári abroncsok számára új kihívást jelent az extrém magas hőmérséklet,

 a tűző napsütésben jellemzően 50°C-ra melegszik az aszfalt, és ilyenkor is jól kell szerepelniük. 

Az Auto-, Motor- und Radfahrerbunds Österreich (ARBÖ), az ACE Auto Club Europa e.V. és a német GTÜ Gesellschaft für Technische Überwachung mbH tesztcsapata idén 225/45 R17-es méretű, jellemzően kompakt autóknál használt abroncsokat vizsgált a Frankfurt közelében található Triwo-tesztközpontban Opel Astra Caravan és Volkswagen Golf VII Variant tesztautók segítségével.

A vizsgált abroncstípusok:

  • Vredestein Ultrac
  • Michelin Primacy4+
  • Goodyear EfficientGrip Performance 2
  • Bridgestone Turanza
  • Maxxis Victra Sport 5 VS5
  • Pirelli Cinturato P7
  • Continental PremiumContact 7
  • Austone Athena SP-701
  • Milestone Green Sport GS-05
  • Berlin Tires Summer HP 1

A száraz úton fékezés a legfontosabb szempont a legtöbb autóvezetőnek, a 100 km/órás sebességről végzett lassításnál már jelentős eltérések mérhetőek. Amíg a Continental abroncsa már 33,7 méter után megállt, az olcsó Austone-gumi csak 38,2 méternél – ez a 4,5 méter egészen pontosan egy autóhossznyi eltérést jelent. A középmezőny nagyon hasonló fékutakat produkált, centik jelentették az eltérést.

gumi teszt
Ezt sokat elrontják: vészfékezéskor teljes erőből kell nyomni a pedált
Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

Nedves aszfalton fékezésnél 80 km/óráról lassítottak megállásig, ennél a vizsgálatnál is a Continental abroncsa érte el a legrövidebb fékutat 27,4 méterrel, a Milestone és az Austone abroncsa bő 4 méterrel hosszabb távon tudott csak megállni, a középmezőny itt is lényegében azonos fékutakat produkált.

A kezelhetőség fejezetnél a köridőn kívül a sofőrök benyomása is számított az értékelésnél. Amíg 

száraz aszfalton a Berlin kivételével az összes abroncs jól szerepelt,

 a nedves útfelületen már kijöttek az eltérések. Itt is a Continental abroncsa végzett az élen, mivel remek a tapadása, valamint jó és kiegyensúlyozott a kormányozhatósága. A tesztet végző és szubjektív benyomásait tolmácsoló Henning Renner három abroncsot nem ajánl, az Austone, a Milestone és a Berlin alulkormányzottan viselkedett, a gyenge tapadás miatt küzdeni kellett ezekkel, ami a közúton megnehezítheti a vészhelyzetben való manőverezést.

gumi teszt
Az aquaplaning-vizsgálat némileg felborította a sorrendet
Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

A vízre felúszás vizsgálatnál aztán a feje tetejére áll a korábban mért/tapasztalt sorrend. 

Egyenes úton és kanyarban egyaránt vizsgálták a több mm vastag vízfelületre való ráhajtást.

Amíg a nedves fékezésnél a Maxxis abroncsa még második helyet ért el, addig a kanyar-aquaplaning teszten ez lett a legutolsó. A Vredestein abroncsa a középmezőnyből az élre ugrott, jelentősen jobb eredményt produkált még a Continentalnál is, a korábban gyengélkedő Milestone pedig a középmezőnyben végzett.

gumi teszt
Száraz pályán a vezető szubjektív benyomásai is számítottak
Fotó: GTÜ/ARBÖ/ACE

A GTÜ/ARBÖ/ACE nyárigumi-tesztjében 

egyértelműen a Continental Premium Contact 7-es lett a legjobb,

emellett még a Vredestein Ultrac, a Michelin Primacy 4+ és a Pirelli Cinturato P7 (időközben új gumikeverékkel készül) abroncsa kapott nagyon ajánlott minősítést. Ajánlják még a Goodyear EfficientGrip Performance 2-es, a Bridgestone Turanza 6 és a Maxxis Victra Sport 5 VS5 abroncsot is. Az olcsó abroncsok közül a Milestone Green Sport GS-05 és a Berlin Tires Summer HP1 kapott feltételesen ajánlott minősítést, az Austone Athena SP-701-es megvásárlását nem ajánlják a szakemberek.

gumi teszt
Fotó: Gulyás Péter István / GTÜ/ARBÖ/ACE

Nemrég a német autóklub, az ADAC is végzett egy nyárigumi-tesztet 17 típussal, amelyen szintén a méregdrága Continental Premium Contact 7 diadalmaskodott.

Kapcsolódó cikkek: