Súlyos dízelhiány jön Európában az új brüsszeli szankció miatt

benzin, benzinár, benzin ár, benzinkút, árstop, benzinárstop eltörlés, gázolaj, dízel, üzemanyag, üzemanyag ár, ársapka, piaci ár, 95-ös benzin, hivatalos piaci üzemanyag ár, benzin árak, gázolaj árak, üzemanyagárstop vége, 2022.12.07. Budapest,
Vágólapra másolva!
Egyre valószínűbb, hogy Európának dízelellátási problémával kell szembenéznie a február 5-én életbe lépő újabb oroszországi kőolajszankciók miatt, de Magyarországot ez nem érinti. Ez részben a nyersolajra vonatkozó mentességnek köszönhető, részben pedig annak, hogy sikerült kiharcolni, hogy a régióban mentességet kapott finomítókban előállított üzemanyagot olyan arányban tovább lehessen értékesíteni, amilyen arányban nem orosz eredetű nyersolajat tartalmaz.
Vágólapra másolva!

- minderről Hortay Olivér, a Századvég energetikai üzletágvezetője beszélt.

A február 5-én életbe lépő, olajtermékekre vonatkozó embargó pedig eredetileg megtiltotta volna, hogy a decemberi intézkedés alól mentesülő országok más uniós tagállamokba értékesítsenek üzemanyagot. Ebben a tekintetben a régiónk azt a könnyítést harcolta ki, hogy az orosz nyersolaj felhasználásával előállított üzemanyagokat - a nem orosz bekeverési arányban - továbbra is lehet majd exportálni - tette hozzá. Hortay szerint

Magyarországon biztosan nem lesz dízelhiány, Európában azonban gondok lehetnek.

Mentességet harcolt ki a kormány

Mint arról korábban beszámoltunk, Magyarország mentességet kapott az Európai Bizottságtól a februárban élesedő újabb orosz szankció alól. Ez azt jelenti, hogy a Mol behozhat a hazai piacra orosz kőolajból készült üzemanyagot. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni.

A kontinens eleve dízelhiánytól szenved, amelynek elmélyülése a Covid-válság idejére nyúlik vissza, amikor több finomítót felszámoltak, illetve a bővítési projektek abbamaradtak. A kínálat így most napi másfél millió hordóval marad alatta a keresletnek. Ezzel szemben a benzin esetében jobb a helyzet, itt napi fél-egymillió hordónyi plusz áll rendelkezésre.

Európában azonban a dízel kritikus termék, a finomítók is erre vannak optimalizálva. A kontinensen a járműveknél is a dízelüzem a meghatározó, ellentétben az Egyesült Államokkal vagy Japánnal, ahol a benzin az elsődleges üzemanyag.

Európában dízelhiány jöhet, a magyar kormány azonban ügyesen lobbizott Fotó: Csudai Sándor - Origo

Különös előírás

Az újabb Oroszország elleni uniós embargó masszívan kihatna a magyar üzemanyagpiacra is. A Mol százhalombattai finomítója ugyanis egymaga nem képes ellátni az országot megfelelő mennyiségű dízellel, ezért az olajcég a szlovák leánya, a Slovnaft pozsonyi finomítójából egészítette ki az utánpótlását. Ez azonban február 5. után tilalom alá esik, mivel a hatályos uniós rendelkezés értelmében a szlovák piacról behozott orosz kőolajalapú dízel nem engedélyezett kereskedelemnek minősül, ezért ellehetetlenül.

A pozsonyi finomító kapacitása 124 ezer hordó naponta, vagyis 6,1 millió tonna évente. Az üzem 1957-ben kezdte meg működését, nagyfokú kiépítettségének köszönhetően Európa egyik legkomplexebb finomítójának számít. A Slovnaft bár vásárolhat orosz nyersanyagot, azt csak a belső piacán adhatja el. Mindez azért is különös előírás, mert az EU egyik alapelve a termékek szabad áramlása. Az Európai Bizottság arra hivatkozik, hogy az orosz olajhoz való hozzáférés komoly versenyelőnyt jelent a kedvezményezetteknek, ami vitathatatlan. De ezt lehetett volna úgy is kompenzálni, hogy célzott adót vetnek ki rá.

Középpontban az olajfinomítás Forrás: Shutterstock/Copyright (c) 2021 noomcpk/Shutterstock. No use without permission./Noomcpk

Hiába, mivel Brüsszelben döntöttek a kikötésről, a Slovnaft kapacitásait első körben vissza kell vágni százról először hetven százalékra. Még úgy is, hogy az Európai Bizottság engedélyezte a Slovnaftnak, hogy a cseh dízelpiac harminc százalékát ellássa termékkel 2023 decemberéig.

Csakhogy a Slovnaft pozsonyi finomítójának letekerése nemcsak Magyarországon okozna zavart az ellátásban, hanem Ausztriában és a dél-lengyelországi piacon is. Az üzem ugyanis ide is exportál.

Szakértők arról beszéltek, hogy ezek az országok az elmúlt hetekben komoly lobbitevékenységet folytattak annak érdekében, hogy enyhítsék a tiltást, és a pozsonyi egység tekintetében mentességet harcoljanak ki. A szlovák finomítóra szüksége van a régiónak, és mindenki abban érdekelt, hogy ne csökkentsék a kapacitásait.

Ezért nem lesz dízelhiány Magyarországon

Később kiderült, Magyarország engedményt kapott, vagyis a Slovnaft harmincszázalékos arányig biztosíthat dízelellátást a magyar piac számára is. Ennek a jelentőségét nem lehet eléggé hangsúlyozni, mert így biztosan nem lesz hiány itthon.

Ugyanakkor az orosz kiesés egyértelműen szűkíti a kínálatot és nem optimális egyensúlyi helyzetet teremt:

Európának távolabbról adják és távolabbról is jut hozzá a nyersanyaghoz, illetve az olajtermékekhez.

Jön a Kínától való függés

Fontos arra is emlékeztetni, hogy Európa eddig is vásárolt kőolajat, finomított olajtermékeket és cseppfolyósított földgázt (LNG) például Indiából és Kínából, de ne legyen kétség a felől, hogy ezek az energiahordozók eredetileg Oroszországból származnak. Akár évekig is eltarthat, míg az új export-import kapcsolatok megszilárdulnak annyira, hogy a piacok stabilizálódjanak. Kína lehet a kialakuló helyzet legnagyobb nyertese.

A kieső dízelimport kapcsán az EU hivatalosan is Kínától várja a megoldást. Azonban kétséges, hogy Peking hajlandó lesz-e olyan mennyiségben exportálni, ami legalább részben kiváltaná az orosz exportot – ugyanis az ázsiai ország jelentős ipari beruházásokra készül idén. Ugyanakkor a kereskedelmi ügyletláncolat kiindulási pontja egészen biztosan a Kínába irányuló orosz energiaexport lenne.