Vaszily Miklós elsőként arról beszélt, hogyha 2023-tól a reklámadót azonos feltételrendszerrel vetik ki, mint 2015-ben, akkor az 7,5 százalékkal terhelné meg TV2 a reklámbevételeit. Ez több mint 1,5 milliárd forintot jelentene jövőre. Ez az összeg kigazdálkodható lenne a televízió számára, mivel stabilan 3 milliárd forint körüli profitszinten szokták zárni a pénzügyi éveiket.
Vaszily szerint
nem a reklámadó léte, vagy nem léte jelenti az alapvető problémát, hanem hogy miként lehet azt fair és arányos módon bevezetni.
Ő azt tapasztalja, hogy a kormányzat nyitott arra, hogy meghallgassa a szakmai álláspontokat a különböző intézkedésekkel kapcsolatban.
A TV2 elnöke kardinális kérdésnek nevezte a globális techóriások bevonását a közteherviselésbe: a ma már bőven 100 milliárd forint fölötti magyar reklámbevétellel rendelkező globális platformok, mint a Facebook, vagy a Google 2015 és 2019 között ugyanis nem fizettek reklámadót.
Cserében a techóriások később megállapodást kötöttek a kormánnyal, amely értelmében egy adott összeg megfizetésével rendezték el a kötelezettségüket. Ez a szisztéma ugyanakkor utólagos, illetve nem igazán tervezhető.
Erre a helyzetre olyan megoldást el tudna képzelni, hogy mindenki egyrészt a bevételei szerint, másrészt viszont a tartalom előállítására fordított költségei után maradó bevételeire fizessen adót. Ők magyar tartalmat gyártanak, magyar emberek tömegeinek adunk munkát, kiveszik a részünket a magyar GDP-ből.
A techcégek viszont szimplán haszonélvezők.
Szerinte megfontolandó, hogy a magyar tartalmat előállító szereplők – ez lehet egy újság, vagy akár a Sztárban Sztár produkció is – kaphassanak valamiféle kompenzációt. Az ehhez kapcsolódó költségeket célszerű lenne levonni, és ami marad, azt kellene befizetni az államkasszának.
Ezt követően Vaszily Miklós a TV2-nek a szerb piacra való belépési lehetőségeiről beszélt.
Erről azt kell tudni, hogy négy új frekvencia nyolcéves használatára írt ki a szerb hatóság pályázatot, amire tizennégyen jelentkeztek, az egyik közülük a TV2. A pályázatuk tökéletesen illeszkedik a TV2 régiós növekedési terveibe.
A szerb médiahatóságok erről augusztus elején fognak dönteni. Amennyiben ez a döntés pozitív lesz, akkor klasszikus szórakoztató, kereskedelmi csatornát indítanának Szerbiában, szintén TV2 név alatt.
Arra a kérdésre válaszolva, hogy a streaming előretörése fenyegeti-e a TV2-t, Vaszily azt válaszolta:
Főleg a fiatal korosztályban erős elszívóerő. Ugyanakkor bizonyos tévés műsorok abszolút pariban vannak vele. Nálunk az Exatlon ilyen, amit lehet, hogy 40 év fölöttiek kevésbé néznek, de a tinédzserek körében meglepően ismert. Ez azt üzeni, hogy a fiatalok ugyanúgy kíváncsiak a tévés tartalomra, de meg kell találni, hogy pontosan mire. Az idei Sztárban Sztár legsikeresebb előadója Marics Peti volt, akinek a produkciói a videómegosztó felületeken is milliós eléréseket generáltak.
Vaszily Miklós beszélt arról is, hogy az RTL a fiatalabb társadalmi rétegeket célozza, ezért a 18-49 évre vonatkozó közönségarányt hangsúlyozza. A TV2 a 18-59 közötti sávot tekinti mérvadónak.
Szerinte a 18-49 szerinte nonszensz és értelmezhetetlen.
Ő jövőre lesz 49 éves, tehát az RTL szerint még egy éve van fogyasztói szempontból....
Holott a mai Magyarországon jellemzően éppen ebben az életkorban ér a csúcsára a fogyasztóképes állapot
– hangsúlyozta.
Véleménye szerint
a hagyományos lineáris televíziózásnak még évtizedei vannak hátra.
Persze, nekik is van streaming szolgáltatásuk, a TV2 Play, amit erősen fejlesztenek. De a Covid alatt „elképesztő mértékben" megugrott a tévé előtt eltöltött idő, ami még mindig nem ment vissza a 2019-es szintre.
Tehát az az állítás, hogy lassan itt a vége a lineáris televíziózásnak, nem igaz, elég csak a sport közvetítésekre gondolni
– emelte ki.
Arra a kérdésre, hogy a TV2 már érzi-e a háborús válságot, Vaszily azt felelte, hogy még éppen nem. Ha az orosz-ukrán fegyveres konfliktus elhúzódik, az nyilvánvaló nehézségeket okozhat a hirdetési piacon.
A Life és az Ozone tévék témájáról is kifejtette álláspontját, mindkettőben tulajdonosként érintett:
Ezeket a tematikus televíziókat a Media Vivantis Zrt. működteti és ez a jövőben is így marad. Ugyanakkor az imént vázolt gazdasági kilátásokat figyelembe véve konszolidációra van szükség és racionalizáltabb keretekre. A helyi gyártású tartalom lecsökken, ezzel párhuzamosan pedig az ebben front szerepet betöltő és sikereket felmutató vezérigazgatónak, Hajdú Péternek megköszöntük a közös munkát
– részletezte. Hozzátette:
A Life és az Ozone TV működik tovább, csak költséghatékonyabban és a méreteiknek megfelelő kábelcsatornás profilra kalibrálva.
Elmondta, hogy a TV2-nél sincs szükség megszorításokra, leépítésekre, kisebb korrekciók ugyanakkor előfordulhatnak.
Az interjú vége felé szó esett a Pesti TV-ről is.
Az elinduláskor is jeleztem, hogy ez egy startup kísérlet, amelyet két éven belül felülvizsgálunk. Ez az ősszel lett volna esedékes, de mivel a következtetéseinket a nyári holtszezon nem befolyásolta, előrébb hoztuk. A tulajdonosi álláspont az, hogy ennek a tartalomnak televíziós csatorna formájában a mai magyar médiatérben nincs piaci racionalitása.
- mondta.
Mivel viszont a tartalmat más közlési felületen alapvetően jónak találjuk, a műsoroknak kialakult egy törzsközönsége, az azokat előállító csapat lelkes és sikeres formátumokat is bemutatott, ezért az online folytatás lehetőségét megteremtjük, sőt még annál is többet
– tette hozzá.
A konkrétumokra térve elárulta, hogy a Progress Média Hungary létrehoz egy leánycéget, amely a szolgáltatója lesz a Pesti.tv-nek, egyúttal pedig a Pestisrácok.hu oldalnak.
Huth Gergely a Pestisrácok főszerkesztőjeként tartalmi vezetői pozíciót visz majd.
A Pesti.tv júliusban indul, az ott megjelenő videós tartalom egy egységet képez majd a Pestisrácok.hu-val.
„Azzal, hogy a tartalom megfelelő területre kerül, a televíziós költségvetéstől pedig megszabadul, így lényegesen kikönnyebbült a finanszírozása, a projekt értelmezhető formában tud működni" – magyarázta a döntés hátterét.
Úgy gondolom, hogy a televíziós és a tartalomgyártási piac is akkor tud fejlődni, ha adunk teret a kísérletezésnek. Ennek megfelelően szerintem mindenképp hasznos volt elindítani a Pesti TV csatornát, a működési tapasztalatokból pedig levontuk a megfelelő következtetéseket
– zárta mondanivalóját Vaszily Miklós.
A Világgazdaság Vaszily Miklóssal készült interjúja teljes egészében itt olvasható el.