Hatalmas sztrájk kezdődött a Ryanairnél - már nem csak az utasoknak, a dolgozóknak is elegük van

Horizontal AIRLINE PLANE AIRPORT TARMACADAM DOG-HANDLER SNIFFER DOG
A leszállított Ryanair-gép csomagjait kutyával vizsgáják át a minszki reptéren.
Vágólapra másolva!
Viszonylag friss hír a botrányos diszkont légitársaság, a Ryanair háza tájáról, hogy a magyar fogyasztóvédelem 300 millió forintos bírságot szabott ki rá, miután hatósági eljárást folytatott le ellene. A cég rossz hírét maga a vezérigazgató, az ír milliárdos Michael O'Leary alapozza meg: stílusa és az utasokhoz vagy a hatóságokhoz való sértő hozzáállása, megjegyzései, üzenetei és döntései miatt már tömegesen mondták le utasok a foglalásaikat. Összességében kijelenthető: a Ryanair esetében botrány botrányt követ, mindez azonban nem befolyásolta a cégvezetőt abban, hogy csütörtökön jelentős áremelést jelentsen be.
Vágólapra másolva!

300 milliós bírságot kapott a napokban a Ryanair-DAC légitársaság, miután bebizonyosodott, hogy megtévesztette a fogyasztókat. Budapest Főváros Kormányhivatala fogyasztóvédelmi hatósági eljárást indított a cég ellen amiatt, mert a kormányzat által megállapított extraprofit-különadót a cég egyszerűen – és törvényellenesen – az utasokra hárította át, ráadásul visszamenőlegesen, vagyis a már kiadott jegyek esetében is. A Ryanair persze fellebbezni akar, arra hivatkozva, hogy szerinte alaptalan a bírság.

A példátlan, az utasokat megkárosító akcióhoz – az adó áthárításához – maga a vezérigazgató, Michael O'Leary adta a nevét. Ráadásul botrányos hangnemben támadta a magyar kormányt a háborús válság miatt megállapított, a magyar emberek és háztartások érdekében bevezetett extraprofit válságadó miatt. Kijelentette azt is: szerinte az „ostobaság".

Ryanair: Az utasnak sosincs igaza

A fogyasztóvédelmi hatóság szerint tehát az utasoknak van igazuk – O'Leary utasokhoz való hozzáállása azonban azt bizonyítja, hogy a Ryanairnél a vásárlóknak – akiket nevezett már idiótának is – sosincs igazuk.

Forrás: AFP

Mint ismeretes, a Ryanair harminc éve azzal robbant be a piacra, hogy olcsó jegyárak mellett megszüntetett mindenféle szolgáltatást: az egyetlen, amit a vásárló kapott, hogy eljutott a Ryanair járatain (optimális esetben) A-ból B-be. A cég azonban habozás nélkül megszüntette a kevésbé nyereséges útvonalakat, és kódolva volt a végletekig fapadosított rendszerben, hogy előbb-utóbb botrányok követeznek be.

A Ryanair gépei rendszeresen késtek vagy törölték őket, és az esetek egyik közös jellemzője volt, hogy az utasok általában nem kaptak visszatérítést.

O'Leary aztán megunta az utasok háborgását és egy „Nem fizetünk visszatérítést" című kiadvánnyal rendezte az ügyet. „Nem fogsz visszatérítést kapni, úgyhogy ráfáztál" – foglalta össze a lényeget.
Az ír dollármilliárdos célja ezzel a kommunikációval bizonyára a nyilvánosság hergelése, ám a tömeges jegylemondások inkább azt bizonyítják, hogy az utasok egy része nem kifejezetten Ryanair-szimpatizáns.

Micheal O'Leary Fotó / Getty Images

A magyar fogyasztóvédelmi hatóság tapasztalatai szerint is számos fogyasztói panasz érkezik a légitársasággal kapcsolatban, többségében járattörléssel, nem megfelelő tájékoztatással, poggyászkezeléssel és az utasokkal való kommunikációval kapcsolatban. Az Igazságügyi Minisztérium pedig azt közölte, hogy az a hangnem, amit a Ryanair vezetése ütött meg a magyar kormánnyal szemben, általános az utazóközönséggel szemben is.

A minisztérium korábban azt is leszögezte, hogy a panaszok száma és súlya hatékony kivizsgálást igényel a jövőbeli jogsértések megelőzése érdekében.

Halálesetek, kosz, vizelet a padlón, nulla utastájékoztatás

Mára közmondásos, hogy még a fapados légitársaságokhoz képest is mennyire színvonaltalan a Ryanair „szolgáltatása". Az utasok az interneten osztják meg hajmeresztő tapasztalataikat. Egy férfi például friss vizelettócsának tűnő foltot fotózott az ülése alatt, egy nő pedig azt örökítette meg, hogy a Ryanairnél mennyire nem divat a fedélzeti takarítás:

Gyakori, hogy a társaság egyszer csak járatokat töröl, akár fél órával az indulás előtt is, az így nehéz helyzetbe került utasoknak pedig nem segít más utazási lehetőségek keresésében. Az egyik utas így értékelte a Ryanair „szolgáltatását": „Köszönöm, Ryanair, a valaha volt legrosszabb élményt! Összesen 3 járat késése, 6 óra várakozás, 3 bunkó személyzet, 0 ügyfélszolgálat és 1 csomag elvesztése".
Egy férfi pedig azt írta a légitársaság közösségi oldalára, hogy már azzal is megelégedne, ha megkapná a helyet, amiért felárat fizetett, és nem adnák el egy járatra többször ugyanazokat a helyeket.

Hasonló eset történt a belgiumi Charleroi repülőtérről a szicíliai Comisóba tartó járaton, amikor a Ryanair 106 utast engedett a fedélzetre – ahol összesen 98 ülőhely állt rendelkezésre. A személyzet végül az érvényes jeggyel és beszállókártyával rendelkező, ülőhely nélkül maradt utasokkal együtt mindenkit leterelt a gépről a forró aszfaltra, az extrém kánikulában, majd várakoztatták őket egy órán át. Vizet, árnyékot a fejük fölé nem kaptak.

Volt olyan is, aki 80 eurót fizetett a Ryanairnél a repülőtéri parkolásért, de magát a parkolójegyet nem kapta meg, és még a pénzét sem kapta vissza.

Az eindhoveni Orosz Nyelvi Akadémia alapítója, Maria Ershova nyelvtanár is nevét vállalva számolt be úgy általában a nyugat-európai reptereken uralkodó állapotokról, de arról is, hogy a Ryanair valami egészen durva csavart vitt az utastájékoztatásba: kétórás járatkésésről értesítette őt, ám a repülőgép végül mégis a tervezett időpontban szállt fel – ha hallgatott volna az utastájékoztatásra, akkor jócskán lekéste volna a gépet.

De ami sokkal borzalmasabb, hogy ketten is meghaltak a Ryanair gépen az elmúlt években,

mert nem volt a fedélzeten defibrillátor.

Bár Michael O'Leary, a légitársaság elnöke ígéretet tett rá, hogy beszereznek ilyen készülékeket, ez később sem történt meg. Mindez azért is okozott hatalmas botrányt, mert több százmillió eurós nyeresége volt a cégnek.

A saját dolgozóikat is semmibe veszik

Az ír fapados légitársaság híres arról is, hogy rabszolgatartóként viselkedik az alkalmazottaival. Noha giganyereséget zsebel be, nem hajlandó elfogadható bért fizetni se a pilótáknak, se a légiutaskísérőknek, ezért mindennaposak a sztrájkok – aminek megint csak az utasok isszák meg a levét.

A sztrájkolók egyébként nem egy esetben azt is hangoztatják: őket is zavarja az, ahogy a Ryanair az utasokkal bánik.

A légitársaság csakis az ír törvények mentén hajlandó szerződni a dolgozóival, amely törvények sokkal kevesebb jogot biztosítanak a munkavállalóknak.

Forrás: AFP/Pau Barrena

Spanyolországban jelenleg is sztrájkolnak a Ryanair légiutas-kísérői, ez a cég utastájékoztatása szerint nem okoz semmilyen fennakadást; a valóság azonban az, hogy csütörtökön 3 járattörlést és 55 késést jelentett. A késések nagyobb mértékben Palma de Mallorcát (15 késéssel induló vagy érkező járat), Malagát (11 késés) és Barcelonát (10 késés) érintették egyetlen nap alatt.

A sztrájk a tervek szerint 2023. január elejéig, vagyis öt hónapon (!) keresztül tart.

O'Leary már be is jelentette az áramelést

Michael O'Leary csütörtökön bejelentette:

vége az olcsó repülőjegyek korszakának, a Ryanair emelni fogja a jegyárakat.

A cégvezető ezt az üzemanyagköltségek növekedésére fogta. Arra nem tért ki, hogy a szolgáltatás vagy az utastájékoztatás színvonalát tervezik-e emelni, így azt is csak sejteni lehet, hogy az utasok ezt a színvonalat több pénzért nem biztos, hogy szeretnék megfizetni.