Itt a bizonyíték, hogy a kínai autók biztonsága már az európaiakét is veri

törésteszt
Vágólapra másolva!
Az autók biztonságát vizsgáló független európai szervezet, az EuroNCAP kihirdette a tavalyi év legbiztonságosabb autóit: a kategóriák zömét amerikai Teslák, kettőt pedig nem kis meglepetésre a korábban botrányosan szereplő kínai gyártók modelljei nyertek meg. Európai győztes oly sok év dominanciája után ezúttal nem volt, a trendek mellett a vizsgálati módszerek is komoly kérdéseket vetnek fel.
Vágólapra másolva!
Az Ora Funky Cat, a jópofa kínai villanyautó a Golfot és az Astrát is veri biztonságban Forrás: EuroNCAP

Az Euro NCAP dolgozói 2022-re rekordévként fognak emlékezni: még soha nem végeztek el ennyi biztonsági tesztet, és soha nem vett részt ennyi új autómárka a programban. Új autógyártók léptek be európai piacra az elektromos járművek növekvő népszerűségének köszönhetően, a hét frissen debütált márka közül hat Kínából származik.

Tavaly összesen 73 autótípus biztonsági besorolását végezték el, amelyek közül 67 vadonatúj, korábban sosem tesztelt modell volt. Utóbbiakból 65-öt a legalacsonyabb biztonsági felszereltséggel, kettőt pedig az opcionális, extrának számító biztonsági berendezésekkel vizsgáltak. A legújabb modellek nagyon jól teljesítettek: 65-ből 15 kapott négy csillagot (22 százalék), míg összességében 50 autó kapta meg a maximális öt csillagot (78 százalék).

A vizsgált kilenc kínai autó közül mindössze egy kapott négy csillagot, a többi pedig mind ötöt.

WEY Coffee 01: 476 lóerős kínai plug-in hibrid SUV kiváló biztonsági rendszerekkel és masszív karosszériával Forrás: EuroNCAP

Továbbra is gyorsan bővül az elektrifikált járművek választéka, a 65 új modellből 22 volt teljesen elektromos (34 százalék) és 17 hibrid (26 százalék), és

a méretkategóriák győztesei is villanyautókból kerültek ki egy kivétellel,

amely azonban szintén kábellel tölthető (plug-in hibrid) volt.

Egy-egy autó összesített pontszáma már messze nem csak a törésteszten múlik: a felnőtt utasok védelme, a gyermek utasok védelme, a gyalogosok védelme és a biztonsági asszisztens technológiák színvonala és száma hasonló súllyal esik latba, mind a négy területre százalékos eredményt kapnak az autók. Jól jelzi a kínai autók fejlődését, hogy a vizsgált kilencből csak egynél fordult elő, hogy a négy területre kapott százalékos eredmények átlaga 75 alatt maradt.

Az elektromos autóknál a padlóba rejtett akkumulátor merevítő funkcióval is bír Forrás: EuroNCAP

A múltban néhány kínai autó európai piacra való betörési kísérlete pont a tragikus EuroNCAP és ADAC törésteszt eredményeken hasalt el, de úgy látszik, tanultak ebből a kínaiak, ugyanis 2022-ben bebizonyították, hogy a termékeik biztonságban már felveszik a versenyt a bevált európai márkákkal is.

Korábban ropiként törtek a kínai autók

A Landwind X6 terepjáró a töréstesztjére 2005-ben mindössze egy csillagot szerzett Európában, és ezzel kirobbantotta a kínai autók biztonsága körüli botrányt. További forgalmazásról a jogszabályok értelmében szó sem lehetett, de sokan csak legyintettek az ügyre, mondván, a matuzsálemi korú konstrukciótól (az Opel Frontera kései leszármazottja volt) úgysem reális jó eredményt várni. Ám két évvel később egy korszerűbb limuzin, a Brilliance BS6 is életveszélyesnek bizonyult a törésteszten, majd 2009-ben a kisebb BS4 is csúfosan leszerepelt: az új, szigorított értékelési rendszerben minden másnál rosszabb, nullacsillagos értékelést szerzett.

Ez a fiaskó a Brilliance márka európai forgalmazásának végét is jelentette két év és mindössze 502 eladott autó után, a negatív sajtóvisszhangok miatt pedig alapjaiban megrendült a vásárlók bizalma a kínai autókban. Sokan a németek piacvédő ármánykodásának tartották ugyan az ügyet (valószínűleg az alapján, hogy a törésteszteket az ADAC, a német autóklub végezte), de Pekingben és Sanghajban örökre megtanulták a leckét: az európai piacon alkalmazkodni kell az előírt normákhoz. Ennek szellemében a Landwind C9 egyterű 2010-ben már kétcsillagos eredményt ért el, az első összeurópai NCAP-vizsgálaton pedig a Geely Emgrand már abszolút értékben is jó, négycsillagos értékelést kapott. Az első ötcsillagos kínai autó a 2013-ban tesztelt Qoros 3 lett.

És most lássuk a kategóriák 2022-es győzteseit:

Legjobb nagy családi autó: Hyundai Ioniq 6 (1910 kg)

Forrás: EuroNCAP

Az áramvonalas elektromos Hyundai szedán kiemelkedő, 97 százalékos eredményt ért el a felnőtt utasvédelem terén, és az asszisztens rendszerei is jól működtek. Egyedül a gyalogosvédelemben teljesített rosszabbul, mert az elgázolt bábu fejét nem védte eléggé a kemény motorháztető és a két A-oszlop.

Legjobb kompakt családi autó: Ora Funky Cat (1580 kg)

Forrás: EuroNCAP

A kínai, elölről Porschéra, hátulról Fiat Grande Puntóra hasonlító, 4,23 méter hosszú, 171 lóerős, elektromos hajtású Ora Funky Cat olyan autókat utasított maga mögé 2022-ben, mint az új Honda Civic, a BMW 2-es sorozat, a Volkswagen Golf, az Opel Astra, a Peugeot 308 és 408, a DS 4, vagy a szintén elektromos Renault Mégane E-Tech Electric.

Legjobb kompakt SUV: Tesla Model Y (1979 kg)

Forrás: EuroNCAP

Hivatalos forgalmazással csak 2022-ben érkeztek meg Európába a Teslák, így a Model 3 magas építésű testvérmodelljét, a szabadidő-autós jegyeket mutató Model Y is csak tavaly került sorra az EuroNCAP-nál. A tesztelők elismerően nyilatkoztak az amerikai villany-SUV-ról, az asszisztens rendszereire 98 százalékot kapott, ami új rekord a szervezet 25 éves történetében, de a felnőtt utasvédelme is csak egy százalékkal maradt el ettől, ami szintén a legjobb eredmény volt 2022-ben.

Legjobb nagy SUV: Wey Coffee 01 (2365 kg)

Forrás: EuroNCAP

A második kategóriagyőztes kínai autó kiválóan felszerelt és minden kategóriában jól teljesít az EuroNCAP szerint, olyannyira, hogy még a jóval drágább új Lexus RX-et és Range Rovert, a Range Rover Sportot és a Mazda CX-60-ast is legyőzte. De nem csak a biztonság terén nyújt kiemelkedőt, hanem a hajtáslánca sem átlagos: a kétliteres benzines turbómotor és a két villanymotor együttesen 476 lóerőt szabadít a kerekekre, 0-100 km/h-ra kereken 5 másodperc alatt gyorsul fel, az elektromos hatótávja pedig a plug-in hibridek között a legnagyobb, 146 km.

Legjobb luxusautó és legjobb villanyautó: Tesla Model S (2095 kg)

Forrás: EuroNCAP

A két kategóriában is elsőként végzett Model S is a valaha volt legjobb, 98 százalékos eredményt ért el az asszisztens rendszereivel, de a többi területen sem teljesített rosszul, a leggyengébb részeredménye a gyalogosvédelemre kapott 85 százalék. Pedig egy több mint tízéves konstrukcióról van szó, amit persze az évek alatt folyamatosan továbbfejlesztett a Tesla. 2022-ben olyan vadonatúj modelleket utasított maga mögé a Model S az EuroNCAP-nál, mint a Lucid Air, a Mercedes-EQ EQE, a Nio ET7, vagy a Citroën C5 X.

Trendek, amiket megfigyelt az EuroNCAP 2022-ben

Tavaly fordult elő először, hogy egyetlen autó sem kapott négynél kevesebb csillagot, ami egyben azt is jelzi, hogy

az értékelési rendszer revízióra szorul.

Tudja ezt az EuroNCAP is, eredetileg már 2022-ben bevezették volna az új, szigorúbb protokollokat, de az autóipar nehéz helyzete (félvezető-hiány és egyéb ellátási nehézségek, háborús helyzet, gazdasági visszaesés, új emissziós, biztonsági és kiberbiztonsági előírások stb.) miatt ezt végül 2023 januárjára halasztották. Idéntől többek között a gyermekjelenlét-felismerő, a motorkerékpárokkal való ütközéseket megelőző és a még kifinomultabb vezetőfigyelő rendszerek meglétét és megbízható működését is vizsgálni fogják.

Vannak autók, amelyek nem csak a szemmozgást figyelik, de a vezető arcát is felismerik Forrás: Valeo

Amúgy a vezetőfigyelők egyre gyakoribbak: 2022-ben az Euro NCAP által értékelt járművek túlnyomó többsége, 94 százaléka már tartalmazott olyan rendszert, amely észleli a vezető álmosságát. 61 autóból 53-ban a kormánykerék mozgásából és az autó sávban elfoglalt helyzetéből következtet a rendszer a koncentráció csökkenésére, kilencnél pedig a vezető szemmozgását figyelő kamerát vagy a háromféle monitorozó rendszer kombinációját alkalmazták.

4 vizsgált autóból már majdnem 3-ban van középső légzsák is alapáron Forrás: Autoliv

Egyre gyakoribb az új típusokban az oldalütközések során jelentkező sérülésveszély csökkentését szolgáló középső légzsákok megjelenése: a 65 vizsgált új autóból 47-ben (72 százalék) már alapáras volt az ilyen, első ülések közé felfújódó, majdnem a tetőig érő légzsák, amely megakadályozza, hogy ütközéskor összefejeljenek az első utasok.

Egyre nehezebbek az új autók

Az elektromos Hummer 4,1 tonnát nyom üresen, de Európában nem forgalmazzák Forrás: GMC

A sok pozitívum mellett egy aggasztó trendre is felhívta a figyelmet az EuroNCAP: az autók egyre nehezebbek. 10 év alatt a tesztelt alsó középkategóriás autók átlagos tömege 81 kilóval, a közép- és felső kategóriás autók tömege 230 kilóval, a kompakt szabadidő-autók tömege 138 kilóval nőtt meg, és akkor még csak a belső égésű motoros verziókról beszélünk. Ha az elektromos hajtású autókkal hasonlítjuk össze a régi belső égésűeket, akkor 295, 463 és 399 kg a három vizsgált kategóriában a tömegnövekedés.

Kategória2010-20122020-20222020-2022 (elektromos)
kompakt1,362 kg1,443 kg1,657 kg
nagy1,559 kg1,789 kg2,022 kg
kompakt SUV1,579 kg1,717 kg1,978 kg

Ez elsősorban azért veszélyes, mert a mozgási energia a tömeg és a sebesség szorzatából számítható ki, ráadásul a nehezebb autók jobban fogyasztják a fékeket (a villanyautók nem) és a gumiabroncsokat is, ami szintén károsanyag-kibocsátásnak számít.