Mi a Fidesz sikerének titka? - videó

ORBÁN Viktor, választás, győzelem, fidesz, 2022
Budapest, 2022. április 4. A Miniszterelnöki Sajtóiroda által közreadott képen Orbán Viktor miniszterelnök, a Fidesz elnöke győzelmi beszédet mond a Fidesz-KDNP eredményváró rendezvényén, a Bálnában az országgyűlési választás és gyermekvédelmi népszavazás napján, 2022. április 3-án. MTI/Miniszterelnöki Sajtóiroda/Fischer Zoltán
Vágólapra másolva!
2010 óta a Fidesz-KDNP négyszer aratott kétharmados győzelmet, és a tavalyi választáson több mint 3 millió ember választotta a pártszövetséget. Arról, hogy mi a siker titka, mi az a recept, amiért töretlen ez a népszerűség, Deák Dánielnek, a XXI. Század Intézet vezető elemzőjének most megjelent könyve apropóján beszélgettek a résztvevők csütörtök délután a Terror Háza Múzeumban. A Fidesz-recept – kampányból kampányba című kötetben szó esik arról, mennyire van döntő szerepe a politikai személyiségnek a siker tekintetében, de megtudhatjuk belőle azt is, miért van jelentősége a politikai közösség építésének. Az „Orbán-szabály" után most itt van A Fidesz-recept.
Vágólapra másolva!

Békés Márton, a XXI. Század Intézet igazgatója a könyvet méltatva laudációjában elmondta, hogy szerinte Deák Dániel ma Magyarországon a legismertebb politikai influenszer, ezért is fontos, hogy megjelent most első könyve. Békés egy példával élve emlékeztetett arra, amikor Márki-Zay Péter felhívta a tavalyi kampány során Deák Dánielt telefonon. Békés szerint ez rámutat arra, hogy ma már más a politika mint régen, illetve Deák nemcsak értékeli a politikai folyamatokat, hanem alakítja is azzal, hogy a Megafon tagjaként véleményformálóvá lépett elő a közösségi médiában. Békés Márton szerint

ma Magyarországon kizárólag a Fidesz az, amely jól ismeri, mit szeretnének az emberek, és tudja a politikacsinálás fortélyait. Nem véletlen, hogy a Fidesz-KDNP egymás után már négy alkalommal aratott kétharmados választási győzelmet, és a tavalyi minden eddiginél nagyobb volt.

A sikerért komolyan meg kell dolgozni

A kerekasztal-beszélgetésen G. Fodor Gábor, a XXI. Század Intézet stratégiai igazgatója elmondta, hogy szerinte a könyv úgy láttathatja a Fidesz sikerének titkát, mintha az ránézésre könnyű lenne, de ez koránt sincs így. Szerinte egy mítikus történet a Fideszé, amely már 35 éves. Kifejtette, hogy

egy hihetetlenül sikeres politikai mozgalomról van szó. A Fidesz küzdelemként fogja fel a politikát már a kezdetektől, a valódi sikerhez pedig előtte sokat kell szenvedni. Erre a Fidesz a legjobb példa.

Deák Dániel, a kötet szerzője elmondta, az motiválta a könyv megírásában, hogy a tavalyi győzelem elsöprő volt. Deák úgy látja, hogy sokakat foglalkoztat, hogyan működik a Fidesz közössége. Úgy látja: a politikai személyiségen túl a politikai közösség rendkívül fontos. A Fidesz szerteágazó politikai hovatartozású szavazókat is meg tud szólítani, nem csak jobboldaliakat.

A szavazótábortól a politikai közösségig mindenki magáénak érzi ezt a közösséget, megvan az együvé tartozás érzése, és ez párját ritkítja egész Európában.

Orbán Viktor egy Fidesz-gyűlésen beszél 1989. április 3-án. Forrás: MTI/Rózsahegyi Tibor

A Fidesz sokat tanult a kudarcokból

Stumpf István korábbi kancelláriaminiszter, volt alkotmánybíró úgy látja, hogy a Fidesz történetének megértéséhez ismerni kell az akkori generációt. Stumpf szerint akkoriban a fiataloknak volt tudásigénye, meg akarták érteni a világot, és változtatni akart a dolgokon, cselekedni akartak, és ennek élvonalába került ez a szakkollégista generáció. A közösségformálás, a vezető kiválasztása olyan hívószavak voltak, amelyek oldásokat és kötéseket hoztak létre. Stumpf szerint

az élet megedzette a Fidesz alapítóit, és így „ezt a generációt nem lehet szétrobbantani légből kapott ígéretekkel."

Hozzátette: megtanulták a civil hadviselés technikáit, és Stumpf szerint a Fidesz sokat tanult a kudarcokból.

Mit tettek meg a sikerért?

Deák Dániel az eseményen kifejtette, hogy a 2019-es önkormányzati választás nem volt sikertörténet a Fidesz számára, akkor sokan azt mondták, hogy a Fidesz sikere hamarosan véget fog érni. A könyv szerzője szerint ez akkora kudarc volt, hogy főként az online kampány tekintetében tanultak belőle,

a Fidesz a legkreatívabb módon a megújulásra képes volt, ezért is nagyon innovatív párt.

Orbán Viktor az országgyűlési választások második fordulójának éjszakáján, 2002. április 21-én. Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Azt is hozzátette, hogy ma a Fidesz politikusai a legsikeresebbek az online térben, jól használják a közösségi médiát. Deák felhívta a figyelmet arra is, hogy

a jobboldal erőssége, hogy van bajtársiasság a közösség tagjai között. A balliberális oldalon azonban folyamatosan elárulják egymást, hangfelvételeket szivárogtattak az elmúlt évek során.

Hozzátette azt is, hogy kiemelt fontossággal bír a szervezettség, ami az innovációval és bajtársiassággal párosul. Elképesztő szerinte az, hogy az ország különböző tájain is jól működik a jobboldal hálózata, és az értékalap, a szókészlet ugyanaz. Ez is megadja azt, hogy a Fidesz sikeres legyen.

Megnyílt egy új csatatér

Deák Dániel kifejtette, hogy az online térben a jobboldali hangok megjelenítése a 2022-es választás előtt a polgári körök kialakításához volt hasonló. Deák szerint a Megafon létrejötte azért volt szükséges, mert hiába volt sok szavazó az online térben, nem voltak aktívak, nem tudtak közösséggé válni, és a Megafon létrejötte óta már látszódik, hogy elkezdtek közösségként működni a közösségi médiában.

Annak van jelentősége, hogy ezek a közösségek nemcsak az online térben működnek, hanem a valóságban is. A hasonló értékrendű emberek megtalálják a hasonló értékrendű embereket, és ez nagy dolog.

A baloldal esetében nem ez van, mert csúfosan leszerepeltek, hiszen nincs mögöttük valós támogatottság – tette hozzá Deák Dániel.

Deák Dániel a kötet szerzője, a XXI. Század Intézet vezető elemzője, Stumpf István korábbi kancelláriaminiszter, volt alkotmánybíró, és G. Fodor Gábor, a XXI. Század Intézet stratégiai igazgatója Forrás: Facebook

Társadalmi többsége is van a Fidesznek, nem csak politikai

Stumpf István úgy látja, hogy a 2002-es bukásból óriásit tanult a Fidesz, és ezért mondja mindig Orbán Viktor is, hogy „a munkát el kell végezni". Fontos a mozgósítás, a door to door kampány, ami 2002-ben még hiányzott. Hozzátette: ha a pártok nem tudnak identitást teremteni, akkor nem lesz világos vízió. Meg kell teremteni a stabil középosztályt, fontos a család, és ki kell állni a határon túli testvérekért. A nemzeti érdek képviselete fontos. Stumpf szerint meg kell nézni ma azt is, mi van Európában.

A társadalmi többséget úgy lehet megtartani, ha „a kép és a hang egyezik". Fontos, hogy amit a kormány mond, és amit az emberek tapasztalnak, annak össze kell csengenie, és ez a Fidesz esetében megvan.

A baloldal nem érti, miért nő a Fidesz támogatottsága

Deák emlékeztetett a világjárványra, amikor nagy volt a gazdasági visszaesés, 2020-ban volt egy sokk, mindenki megijedt. Később egy jól szervezett politikai közösség és erő a szakpolitikusaival együtt megoldotta a helyzetet, és

úgy tudtak reagálni, hogy az nem ment szembe az emberek elvárásaival. Más országokban voltak például tiltakozások, és tüntetések, kormányok is buktak bele a járványba.

Tavaly a háború kitörése alapvetően írta át a kampányt, és erre kellett reagálni. Aznap, február 24-én egyből meg kellett találni azt a narratívát, amely nem megy szembe az emberek érdekeivel.

A békés biztonság üzenete megnyerte az embereket, és a háborúra adott jó válasz több százezres új szavazót hozott a Fidesznek.

Márki-Zay Péter, az ellenzék közös miniszterelnök-jelöltje, a Mindenki Magyarországa Mozgalom elnöke beszéde elmondása előtt az Egységben Magyarországért eredményváró rendezvényén, a Városligeti Műjégpályán az országgyűlési választás és gyermekvédelmi népszavazás napján, 2022. április 3-án. Forrás: MTI/Illyés Tibor

Ellenfélmenedzsment – mi történt az ellenféllel?

Stumpf szerint a baloldali szavazók nagy része kiöregedett vagy meghalt. Csupán a nyugdíjasok megnyerésével nem tudott alkalmazkodni a baloldal az új kihívásokhoz. A baloldal társadalmi beágyazottsága részben az új generáció felnövésével csökkent. Egy pártnak a szavazatszerző- és megtartó képesség egyaránt fontos. Stumpf úgy véli, hogy a Fidesznek a szavazatmegtartó képessége megvan, a baloldalnál ez nincs meg. A generációs faktor nagyon fontos: az utánpótlás megszakadásával légüres térbe kerülhet egy párt.

Az erős politikai személyiség jelentősége fontos a tábor egyben tartásához

Stumpf István szerint Orbán Viktor azért karizmatikus vezető, mert idősebbeket is beemelt a kormányba annak idején. Rengeteget tanult, gyorsan, és a problémákat fókuszba helyezve.

Ez a világ a folyamatos tanulásra épül, és Orbán Viktornak megvan az a képessége, hogy amit tanul, azt egyből tudja is alkalmazni. Ő évek alatt sem veszített a motivációjából.

Deák Dániel is azt mondta, hogy Orbán Viktor elképesztően energikus, nagyon összetetten és jól látja a világ problémáinak összefüggéseit. Biztos, higgadt és erős vezető ebben a bizonytalan világban.