Hatalmas úszó fémkoporsók kísértik a biztosítótársaságokat

Felicity Ace, hajó, szállító, süllyed, kigyulladt, tűz, kiégett
This undated handout image released on March 1, 2022 by Marinha Portuguesa (Portuguese Navy) shows the merchant ship Felicity Ace adrift after a fire broke out on board on February 16 off the Portuguese coast. - A freighter carrying thousands of luxury vehicles which caught fire almost two weeks ago off the Azores archipelago, got shipwrecked on March 1, 2022, the Portuguese Navy announced. (Photo by Handout / Portuguese Navy / AFP) / RESTRICTED TO EDITORIAL USE - MANDATORY CREDIT "AFP PHOTO / PORTUGUESE NAVY-MARINHA PORTUGUESA" - NO MARKETING - NO ADVERTISING CAMPAIGNS - DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS
Vágólapra másolva!
A hatalmas autószállító teherhajók sokkal nagyobb kockázatot jelentenek a biztosítóknak, mint azt korábban az iparági szereplők gondolták. Az elmúlt évek súlyos káreseményei alapján ugyanis már ezek a hajók számítanak a biztosítási ágazat egyik fő kárforrásának.
Vágólapra másolva!

A hatalmas, úszó „acélparkolók", vagyis a gépjárműveket szállító teherhajók sokkal veszélyesebbek, mint azt korábban a biztosítótársaságok gondolták. Olyannyira, hogy az Allianz szerint az autószállító balesetek ma már a szektor egyik fő kárforrásának számítanak – írja a gCaptain. Legutóbb két hónapja gyulladt ki és süllyedt el egy teherhajó az Atlanti-óceánon, melyek a Volkswagen mintegy 4000 járművét szállították.

A tűz okozza a legnagyobb kárt a vizeken

Az Allianz frissen közzétett jelentéséből kiderül, hogy az autószállító hajók fedélzetén keletkezett tűzesetek az elmúlt évtizedben váltak a veszteségek fő okozójává. Sok esetben ugyanis a teljes rakomány és a hajó is odaveszett a balesetekben.

A kockázat pedig hatalmas, tekintve, hogy a legnagyobb ilyen hajók akár 8000 járművet is szállíthatnak, és hajlamosak a stabilitási problémákra, illetve a tűzesetekre

– mondta Justus Heinrich, az AGCS szakértője. Hozzátette, ezek a balesetek nagyon összetett és költséges eljárásokat vonnak maguk után.

Az elmúlt időszak legsúlyosabb ilyen balesete a Felicity Ace elsüllyedése volt. A hatalmas teherszállító hajó több ezer luxusautó koporsojává vált. Olyan márkák járműveit vitte, mint a Porsche, az Audi vagy a Lamborghini. Erről az alábbi cikkében írt az Origo:

A kár értéke óriási volt, mintegy 438 millió dollár értékű rakomány veszett oda.

Egyre nagyobb a kockázat

Az Allianz jelentése hangsúlyozta, hogy a nyitott fedélzetek megkönnyítik a tűz gyors terjedését, miközben a víz beáramlása befolyásolja a hajók stabilitását. Ráadásul a hajók a kikötőkben rövid átfutási időkkel közlekednek, és komoly piaci nyomás alatt állnak.

Ez pedig azt eredményezheti, hogy a teherhajók úgy indulnak el, hogy a legénység nem mindig végez el azokon minden szükséges óvintézkedést

– tette hozzá a jelentés.

Végül a cég megemlíti, hogy az elektromos járművek további tűzveszélyt jelentenek. Kutatások ugyanis már kimutatták, hogy a hajók vízpermetező rendszerei önmagukban nem elég hatékonyak az elektromos járművekben keletkező tűz eloltásához. Ez pedig tovább növeli a hatalmas szálíltóhajók jelentettek kockázatokat. A fent említett Felicity Ace-katasztrófánál ez a kockázat élesben is megmutatkozott: a mentést hátráltatta, hogy a fedélzeten szállított elektromos autók lítiom-ion akkumulátrai sorra begyulladtak, és csak speciális eszközökkel tudták oltani az így táplált tüzet.