A Magyar Közlönyben megjelent rendelet értelmében mostantól csak a magyar rendszámmal rendelkező autókba tankolható hatósági áras üzemanyag, ahogy ezt a csütörtöki Kormányinfón az új gazdasági intézkedések részletezése során Nagy Márton gazdaságfejlesztési miniszter és Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter ismertette. A rendeletmódosítás szövege szerint ugyanis: "Az üzemanyag nem hatósági áras termék, ha azt külföldi rendszámú jármű töltésének céljából értékesítik." Azaz külföldi rendszámú gépjármű tankolása esetén a vásárlónak nem a csökkentett, kedvező árat kell megfizetnie a töltés végén. Hanem a teljes árat.
A rendelet szerint a főszabálytól eltérően "hatósági áras üzemanyaggal tölthető a külföldi rendszámú gépjármű, ha a külföldi rendszámú gépjármű államjelzése szerinti országban az üzemanyag hatósági áras termék, és a külpolitikáért felelős miniszter rendeletben megállapítja, hogy ezen országban a magyar rendszámú gépjármű – a hatósági ár mértékét ide nem értve – legfeljebb a magyar szabályozás szerinti korlátozásokkal, hatósági áras üzemanyaggal tölthető."
Ez tehát azt jelenti, hogy ha egy másik országban hatósági áras lenne az üzemanyag - és ami értelemszerűen kedvezőbb a piaci árnál -, és azon egy magyar rendszámú autóval is tankolhatnak ott, akkor az ország rendszáma szerinti autók Magyarországon is az itteni hatósági áron tankolhatnak.
A mostantól hatályos módosítás ugyanakkor nem érinti a 3,5 tonna feletti külföldi rendszámú teherjárműveket, ahogy a hazai rendszámmal közlekedő 7,5 tonna felettieket sem. Ezekbe a gépjárművekbe továbbra is a piaci árakon lehet üzemanyagot vásárolni.
A rendelet szerint a kiszolgálási árra vonatkozó szabályt akkor is érvényesíteni kell, ha az autó honossága nem állapítható meg egyértelműen. Ez esetben az üzemanyagtöltő állomás üzemeltetője vagy annak képviselője, felhívja a vásárlót a gépjármű honosságának okirattal történő hitelt érdemlő igazolására.
Ha a gépjármű honossága okirattal hitelt érdemlően nem igazolható, az üzemanyag csak nem hatósági áron értékesíthető
- áll a rendeletben.
Fontos szabály továbbá, hogy a rendeletmódosítás értemében a benzinkutakon kötelezően fel kell tüntetni - akár több helyen is - a hatósági árat, gondoskodva arról, hogy az jól látható legyen (kellő magasságban, megfelelő méretben szerepeltetve a számjegyeket, amelyek a kúthoz közeledve már láthatók). Erre a leggyakoribb megoldás az úgynevezett totemoszlopok használata, de a rendelet szerint az állomás kereskedelmi egységének bejáratánál, a pénztárnál is tájékoztatni kell a vásárlókat arról, hogy milyen rendszámú autóval vásárolható hatósági áras üzemanyag.
A tájékoztatókat magyar és angol nyelven kell kihelyezni.
Szintén tájékoztatást kell adni arról, hogy akik nem tankolhatnak hatósági áron, azok a piaci áron vehetnek üzemanyagot. A nem hatósági (piaci) áron való tankolás esetében a kút üzemeltetője a kútoszlop kijelzőjén alkalmazott árat számolja fel fizetésnél, itt kötelezően a nem hatósági árnak kell szerepelnie.
A kiírás pontos szabályairól az Origo számolt be elsőként. Azaz, a kormányrendelet értelmében a benzinkutak mellett elhelyezkedő totemoszlopokon a hatósági ár, míg a kútfejeknél, a benzinkiadónál a benzinárstop nélküli, piaci ár jelenik meg a fogyasztók számára.
Az Origo arra volt kíváncsi, hogy a rendeletben foglaltaknak milyen módon tesznek eleget a hazai töltőállomásokon néhány órával azok hatályba lépése után, valamint arra, hogy mit tapasztaltak a változásokból az autósok. Megkerestünk néhány hazai töltőállomás-üzemeltető vállalatot is azzal a kérdéssel, milyen módon tesznek eleget töltőállomásaikon a rendeletben foglaltaknak.
Több budapesti töltőállomáson járva, egyelőre nem tapasztaltunk jelentős változást az autósok kiszolgálásában. Megkérdeztük az autósokat is, láttak-e valamilyen változást a kiszolgálásban, és hogyan tettek eleget a kúton dolgozók a rendeletben foglalt, az autó honosságára vonatkozó ellenőrzési követelménynek.
Nézze meg képeinket!
A magyar rendszámú autósok mindegyike azonos választ adott kérdésünkre: nem tapasztaltak említésre méltó változást a kiszolgálásban. Néhányan elmondták: a pénztárnál való fizetéskor sem volt változás a korábbiakhoz képest, gördülékenyen ment a folyamat. Gyorsan meggyőződtek valamennyi helyen a kutasok, hogy magyar vásárlóról van szó és utána a kedvezményes áron vehették a benzint.
Valamennyi, általunk felkeresett töltőállomáson elmondták: minden vonatkozó információt megfelelő módon láttak.
Az feltűnt több autósnak is a pesti, belvárosi benzinkúton, hogy a kutasok nézik a rendszámot, de ettől még nem lett lassúbb a kiszolgálás.
Egy külföldi, svájci rendszámú autó vezetője elmondta, hogy bár ő egyébként magyar állampolgár, de tisztában van az életbe lépett változásokkal, nincs szüksége külön tájékoztatásra. Elmondta: amikor autójával behajtott a kútfejhez, a benzinkút egyik alkalmazottja - látva, hogy a gépjárműnek nem magyar rendszáma van - odalépett hozzá, hogy szóban adjon információt a tankolásra vonatkozó új szabályokról.
Az Origo írásban fordult a MOL-hoz és a Shellhez is azzal a kérdéssel, hogyan alkalmazkodtak az új szabályokhoz, és milyen módon tesznek eleget kútjaikon az ellenőrzési kötelezettségnek az autó honosságára vonatkozóan, valamint vezettek-e be erre vonatkozóan központi irányelvet. A társaságok írásos tájékoztatást ígértek erről.
Kérik a forgalmi engedélyt a fizetésnél a MOL-nál
A MOL - napközben kiadott sajtközleményében - azt írta, hogy a vállalat mindent megtesz azért, hogy a magyar családok csütörtök éjféltől zökkenőmentesen tankolhassanak hatósági áron a MOL-nál.
A kútoszlopokon a piaci ár jelenik meg, ezért
a MOL arra kéri a vásárlókat, hogy fizetéskor minden esetben mutassák be a forgalmi engedélyüket, hogy a pénztárnál a hatósági árra tudják módosítani a vásárlás összegét.
Ratatics Péter, a MOL-csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója szerint az intézkedés hatására csökkenni fog a határmenti kutakra nehezedő nyomás, és a rendkívül forgalmas nyár eleji időszakban is gondoskodni lehet az ország ellátásbiztonságáról.
Hozzátették: a vállalat a következő napokban - az intézkedés zökkenőmentes bevezetése érdekében - hitelt érdemlő magyar rendszám alapján is jóváhagyja a vásárlásokat. Az üzemanyagvásárlás felső mennyiségi korlátaiban nem történik változás: ez gépjárművenként továbbra is naponta legfeljebb 100 liter, amiből maximálisan 20 liter tankolható szabványos kannába.
A MOL arra is felhívja a figyelmet, hogy
a kútoszlopokon a számlálók minden tankolás esetén a piaci árat tüntetik fel, de a pénztárnál - a forgalmi engedély felmutatása után - alacsonyabb összeget kell kifizetnie a magyar vásárlóknak.
„Mindent megteszünk a gyors és zökkenőmentes átállásért: a tájékoztató anyagok kihelyezése és a munkatársak felkészítése mellett a Magyar Ásványolaj Szövetség többi tagvállalatával is egyeztetünk. Bízunk benne, hogy az intézkedés hatására csökkeni fog a határ menti kutakon lévő nyomás, így a leürülések száma is, ami a lakosságnak mindenképp jó hír. Szintén bíztató, hogy az új szabály mellett június hónapra nagyságrendileg 15 százalékkal csökkenhet a hazai üzemanyagkereslet, így a MOL garantálni tudja Magyarország ellátásbiztonságát" – mondta Ratatics Péter, a MOL-csoport fogyasztói szolgáltatásokért felelős ügyvezető igazgatója.
Kellhet a forgalmi az OMV-nél is
Kováts Botond, az OMV Hungária Ásványolaj Kft. marketingmenedzsere válaszában úgy fogalmazott, a töltőállomásaikon dolgozók "nem egyértelmű esetben" kérik a magyar forgalmi engedély bemutatását a vásárlóktól. Ez azt jelenti - mint közölte -, hogy ha a kasszából nem látható egyértelműen, milyen autó tankolt az adott kútoszlopon, akkor kérik az autóstól forgalmi engedély bemutatásával igazolni a gépjármű honosságát.
A Shell egyelőre még nem válaszolt a megkeresésre, de ígéretet tettek a tájékoztatásra.