Al Capone miatt tudjuk, mikor jár le a tej

tej, hűtő, bolt, bolti tej
Vágólapra másolva!
Az Egyesült Államokban bő 100 évvel ezelőtt még kocsikkal szállították házhoz a tejet, valamint nem volt hűtő a legtöbb otthonban. Így nem lehetett előre megmondani, hogy mikor jár le pontosan az élelmiszerek és az italok szavatossága. A hírhedt maffiavezér, Al Capone azonban megoldást talált a problémára. Pontosabban az ő hatásának köszönhetően elkezdték szavatossági dátumokkal ellátni a különböző élelmiszereket. Így sokan elkerülhették azt a kínzó hasfájást, amelyet korábban a megromlott tej fogyasztása okozhatott.
Vágólapra másolva!

Az 1920-as években még nem volt a háztartások felszerelésének alapkelléke a hűtő, így az élelmiszerek hamar megromlottak. Ebben az időszakban Chicagóban a hírhedt maffiavezér, Al Capone egyik rokonával is megtörtént, hogy lejárt szavatosságú tejet ivott, így súlyos gyomorpanaszokkal került kórházba. A szerencsétlen eseménynek köszönhetően Al Capone egy új üzleti ötlettel állt elő - derül ki KnowledgeNuts cikkéből.

Az 1920-as évek leghírhedtebb maffiavezére, Al Capone Forrás: Wikimedia Commons

Élet a szesztilalom után

1930-ban már látszott, hogy a szesztilalom nem fog sokáig tartani Amerikában (1933-ban oldották fel), ami jelentős visszaesést eredményezhet Capone-nak, mivel megcsappannak az alkoholcsempészetből szerzett bevételei. A gengszterfőnök perszer szerette volna elkerülni üzleti birodalmának megroppanását, no és azt, hogy fel kelljen adnia saját fényűző életmódját. Fontos adalék mindehhez, hogy a könyörtelen maffiózó ekkora már igyekezett a jobbik arcát mutatni a társadalom felé, sőt, sokan korának afféle Robin Hood-ját, mintsem a kegyetlen maffiózót látták benne. Például Al Capone volt ugyanis, aki megnyitotta az első levesezőt, ahol naponta háromszor étkezhettek meleg ételt ingyen az arra rászorulók, és a gazdasági világválság éveiben - nem meglepő módon - az első népkonyhát hamarosan követte a többi. Capone odáig ment a a jötékonysági akcióval, hogy olykor maga is beállt valamelyik konyhára, és személyesen osztotta az ételt.

Ebbe az imázsba pedig tökéletesen beleillett az a mozzanat, melyben a maffiózó a lejárt tejek okozta egészségügyi traumák ellen veszi fel a harcot az emberek érdekében.

Bár a fenti történet rokonáról ennek ihletésére nem igazolt kétséget kizáróan, az biztosnak látszik, hogy Al Capone maga lobbizott a városi tanácsnál, hogy fogadjanak el rendelkezést a romlandó ételek, de különösen a tejek lejárati bélyegzővel való ellátására. Ebben vélhetően persze szerepet játszott az is, hogy ekkora már az összes, ennek kivitelezésére alkalmas vállalkozás közvetlen vagy közvetett érdekeltségébe tartozott.

Sikeres tejbiznisz

A projekt sikeréhez azonban kellett egy tejtermékgyártó üzem is. Így a maffiavezér megvásárolt egy Chicago melletti tejüzemet, majd egyedi "rábeszélő technikájával" végleg meggyőzte a helyi önkormányzatot, hogy kötelező legyen lejárati dátumot tenni a tejesüvegekre. Mindezt meglehetősen sajátos módon oldotta meg. Akkoriban ugyanis egyetlen szakszervezetbe tömörült fuvarozók voltak a chicagói otthonok kizárólagos ellátói tejből, ám Capone a jóval olcsóbb, Wisconsinból érkező szállítmányokkal akarta az ellátást megoldani. Ezért elrabolta a fuvarozók szakszervezetének vezetőjét, majd az érte kapott 50 ezer dollárból megvette a kiszemelt tejüzemet. Innen már nem volt nehéz dolga a városi tanácsnál sem. Így a szeszcsempész-maffiozó megkezdhette sikeres tejvállalkozását.

Az üzlet hamar sikert aratott, hiszen Al Capone-nak volt hozzá tejüzeme, és csak neki voltak olyan gépei, amivel a temékeket lejárati dátummal el lehetett látni.

Al Capone azonban nem sokáig szedhetett be pénzt a sikeres tejbizniszéből, mivel pár hónappal az üzemfelvásárlás után adócsalással vádolták meg, majd lecsukták. Az üzletet bátyja, Ralph Capone, vitte tovább, aki később üdítőitalok forgalmazásával hamar sikereket ért el. Őt is lecsukták rövid időre, ám rá is csak adócsalást tudtak bizonyítani. A lejárati dátum bevezetése viszony annyira jó ötletnek bizonyult, hogy Al Capone és bátyja börtönbe kerülését követően is fennmaradt, és jelenleg is kötelező a legtöbb terméknél feltüntetni.