Oroszország bejelentette, hogy leállítják a szállítást a Barátság kőolajvezeték déli ágán, az ukránok miatt. Ellentmondásos hírek jönnek, de a lényeg, hogy egy szakaszon az oroszoknak kellene tranzitdíjat fizetni, az ukránok - ahogy fogalmaztak - nem fogadják el a véres pénzt.
Az ukránok célja nyilvánvalóan a Barátság kőolajvezeték leállítása.
A Mol felajánlotta, hogy kifizetik a tranzitdíjat az oroszok helyett, de nem kaptak választ az ukránoktól.
Az ukrán fél egyébként már májusban azzal fenyegetőzött, hogy valami fog majd történni a Barátság kőolajvezetékkel.
Olena Zerkal ukrán energiaügyi miniszter tanácsadóját, korábbi külügyminiszter-helyettest idézte akkor az Ukrinform, aki egy májusi ülésen úgy fogalmazott: Magyarországnak egyre „nő az étvágya" az uniós pénzek iránt, ezen felül pedig bármit követelhetnek az Európai Uniótól, utalva az orosz olaj embargóját érintő magyar vétóra. Zerkal ugyanakkor úgy fogalmazott:
Ez sajnálatos, mivel Ukrajnának van egy erős ütőkártyája: a Barátság kőolajvezeték.
A vezeték első magyarországi szakasza, a Szlovákiából érkező 148 kilométer hosszú és 400 milliméter átmérőjű Barátság I. 1962-re készült el. Párját, az Ukrajnából érkező 600 milliméteres átmérőjű Barátság II-t 1972-re készítették el.
Akár valami történhet is ezzel a vezetékkel, de végső soron az ukrán kormány, és az elnök dönt politikai kérdésekben, és abban, hogy olyan nyelvezetet használjunk, amit Orbán Viktor is megért
- húzta alá Zerkal.