Hamarosan komoly meglepetés érheti az ukránokat

Hellenic Air Force F-16 In Belgium 2019 5th generation Air AIRPORT Always Dominate the Heights American Aviation Belgian Belgium COCKPIT EU EUROPE EUROPEAN Flight FLY Greece Greek NATO Polemiki Aeroporia Tanagra TECHNOLOGY USA War Aviation advanced advanc
An F-16 Fighting Falcon or Viper, a multirole fighter jet aircraft of the Hellenic Air Force HAF ( Greek ) as seen landing at Kleine Brogel Air Base EBBL in Belgium. F16 variants are produced in the United States of America by General Dynamics and Lockheed Martin. The specific fighter jet belongs to HAF 340 Mira Squadron, 115 Combat Wing – Souda Air Base in Crete Island in Greece and is an F-16C/D Block 52+ The military airplane is part of the display team taking place in the Belgian airports during air shows in September 2019. (Photo by Nicolas Economou/NurPhoto)
Vágólapra másolva!
Az F-16-os repülőgépeket korábban vezető veterán pilóták szerint azok a gépek, amelyeket Ukrajna kap, vagy a védelemre korlátozódnak, vagy nagyon magas kockázatú műveletekben lesznek bevethetők – számol be a hírről a Bloombergre hivatkozva a Portfolio. Figyelmeztetnek arra is, hogy a valószínűleg Ukrajnába küldendő F-16-osok gyengébb radarral és rövidebb hatótávolságú rakétákkal rendelkeznek, mint a legmodernebb orosz repülőgépek és légvédelem.
Vágólapra másolva!

A Bloombergnek nyilatkozó veterán pilóták szerint a General Dynamics Corp. vadászbombázói jelentős előrelépést jelentenek azokhoz a szovjet korabeli gépekhez képest, amelyekkel az ukrán pilóták eddig repültek, azonban a most érkező F-16-osok vélhetően még mindig gyengébb radarral és rövidebb hatótávolságú rakétákkal rendelkeznek, mint a legmodernebb orosz repülőgépek és légvédelem.

- mondja Brynn Tannehill, egy volt pilóta, ugyanakkor hozzátette, hogy

A pilóták szerint Ukrajna kissé túlbecsüli az F-16-osok háborúbeli szerepét és képességeit. John Venable, az amerikai légierő egykori F-16-os pilótája például azt mondta, hogy

ha az oroszok felé is repülnének velük, az orosz radarok vélhetően még azelőtt észlelik az F-16-os repülőket, hogy elég közel kerülnének a lövéshez.

F-16-os vadászgép Forrás: NurPhoto via AFP/Nicolas Economou/NurPhoto/Nicolas Economou

Venable szerint a legokosabb, ha a pilóta ilyenkor valamilyen fedezéket keres magának egy domb mögött a géppel, mielőtt lelövik azt egy rakétával. Éppen emiatt nem annyira optimista a vélhetően a dél-ukrajnai nyílt síkságokra összpontosuló ukrán ellentámadás kapcsán sem. A cikk azt is írja, hogy Venable szerint a keleti dombosabb terepen a pilóták az utolsó pillanatig a földhöz lapulva tudnak maradni, és csak az utolsó pillanatban jönnek elő, ahogyan ezzel most is próbálkoznak az elöregedett MiG-jeikkel és Szuhojokkal. Ez azt jelenti, hogy

– tette hozzá a veterán pilóta.

Nehezen tudnak alkatrészeket szerezni az ukránok

Az F-16-osokkal egyes ukrán célok, mint például a cirkálórakéták lelövése, valóban kivitelezhetetlenek, mondja Dan "Two Dogs" Hampton, aki 151 harci bevetésen vett részt F-16-ossal a két öbölháború idején és Koszovóban. Ezt azzal magyarázza, hogy csak rövid idő telik el a között, hogy a radar észlel egy cirkálórakétát, és a pillanat között, amikor az eléri a célját. Ahhoz tehát, hogy egy F-16-os sikerrel járjon, túl sok értékes órát kellene a levegőben körözve töltenie. Optimistább viszont azzal kapcsolatban, hogy az orosz légvédelem ellen hogyan boldogulnának. Hampton szerint

bár az orosz SZ-400-as légvédelmi rakétarendszereket pont az olyan 4. generációs repülőgépek, mint például az F-16-osok legyőzésére fejlesztették ki, semmi sincs kőbe vésve.

A kép illusztráció! Egy F16-os gép, ami infracsapdát használ Forrás: AFP/Joe Klamar

Mindettől függetlenül Hampton is egyetért azzal, hogy F-16-osokat érdemes küldeni. Ezek egyértelmű jelét adnák a szövetségesek hosszú távú elkötelezettségének, másrészt az ukrán légierő nehezen tudja beszerezni a megmaradt szovjet korabeli repülőgépeinek levegőben tartásához szükséges alkatrészeket. Az F-16-osok már csak pótlásként is értékesek lennének, és nélkülözhetetlenek ahhoz, hogy sakkban tartsák Oroszország még mindig nagy és veszélyes légierejét.

Egyesek azt is állítják, hogy az F-16-osokat fel lehetne „turbózni" különféle alkatrésszel és technikai rendszerrel, azonban Venable szerint felvetődik a kérdés, hogy a megfelelően felszerelt F-16-osok szállítására fordított több százmillió dollárt nem lehetne-e hatékonyabban Ukrajna földi légvédelmére vagy más fegyverrendszerekre költeni.

A Bloomberg megjegyzi, hogy

az F-16-osoknak a legújabb AMRAAM típusú légvédelmi rakétákra lenne szükségük ahhoz, hogy esélyük legyen túlszárnyalni azokat a 200 kilométeres hatótávolságú rakétákat, amelyeket Oroszország Szu-35-ös vadászgépei használnak az ukrán légierő ellen. Ezeket a Pentagon 2023-as költségvetésének indoklásában darabonként 1,8 millió dollárra becsülték.