Ennél nagyobb és drágább autója még sosem volt a Kiának

Vágólapra másolva!
A több mint 5 méter hosszú, elektromos hajtású EV9 hat- vagy hétüléses változatban lesz kapható 2023 végétől. Érdekesség, hogy a csúcsváltozatban a nyomatékot egy előfizetéses szoftverletöltéssel növelheti az, aki kevésnek találja a 600 Nm-t.
Vágólapra másolva!

Tekintélyes méretű az új Kia, nem csak a Sorentónál nagyobb, de még az Amerikában kapható fullsize SUV-nál, a Telluride-nál is. A teljes hossza 5,01 szélessége 1,98, magassága 1,76, tengelytávja 3,1 méter, vagyis az EV9 egy új Range Rovernél csak 5 centivel rövidebb, de a tengelytávja 10 centivel hosszabb.

Geometriai ihletésű vonalai – a háromszög alakú, alaposan kiszélesedő sárvédők, a szögletes, feketével hangsúlyossá tett kerékjáratok, az erősen ívelt szélvédő, az izgalmas, konkáv lámpatestek, és az animált, világítási mintákkal izgalmassá tett „digitális tigrisarc" – új formanyelvet jeleznek, amely a BMW-től érkezett formatervezési igazgatónak, Karim Habibnak köszönhető. Ezen megoldások többsége a Kia később érkező, kisebb és olcsóbb villanyautóin is megjelenik majd. Lesz miből válogatni, a koreai gyártó ugyanis 2027-ig 14 új elektromos modellt tervez bemutatni.

Terepjárónak látszó tárgy

Bár a karosszéria klasszikus, kétdobozos sziluettje és alacsony övvonala a klasszikus terepjárókra emlékeztet, az EV9 inkább aszfaltos használatra való, amit az aerodinamikai okokból kicsinek hagyott hasmagasság is jelez. Kedvező a légellenállási alaktényező (cw: 0,28), amit többek között még háromdimenziós külső padlóburkolat alkalmazásával, áramvonalas keréktárcsákkal (19-21 col méretben), valamint az első lökhárító légterelő elemeivel értek el a fejlesztők. Persze a légellenállás ettől függetlenül nem lesz túl jó a gigantikus homlokfelület miatt.

Mivel az elektromos hajtás helyigénye csekély, a kabint a motorháztető rovására meghosszabbították, és belül teljesen sík padlót alakítottak ki, ami egyterűs variálhatóságot tett lehetővé. Két, akár 180 fokkal elforgatható, különálló fotelülés vagy sínen tologatható, háromszemélyes pad lehet a második sorban, a harmadik sor két ülése állítólag 182 centiméter magasságú felnőtteknek is kényelmes.

Áramforrásként is használható

Az EV9 ugyanúgy a korszerű e-GMP (Electronic Global Modular Platform) padlólemezre épül, mint az EV6, valamint a Hyundai Ioniq 5 és 6 is. A platform 800 voltos architektúrája villámgyors, 350 kW-os töltést tesz lehetővé, hátsó- és összkerékhajtású változatok léteznek, a csúcsverzió a közel 600 lóerős GT lesz, amit később, 2025 elején fognak piacra dobni.

Alapfelszerelés a külső elektromos hálózatok irányába való elektromos energiaáramlást lehetővé tevő V2L funkció. Így a beépített töltésszabályozó rendszer az autó akkumulátorának energiatartalmát más hálózatok, akár villanyautók irányába is képes továbbítani. Az EV9 esetében a külső elektromos teljesítmény maximuma 3,68 kW, amivel akár egy hűtőszekrény is üzemeltethető.

Akár 385 lóerővel, 700 Nm-rel is

A 76,1 kWh kapacitású „kis" akkumulátor kizárólag a hátsókerék-hajtású alapmodellhez elérhető, a nagyobb, 99.8 kWh-s azonban a hosszú hatótávú hátsókerék-hajtású kivitelekhez és az összkerékhajtású változatokhoz is.

A hosszú hatótávú, hátsókerék-hajtású variáns (RWD Long Range) villanymotorjának teljesítménye 204 lóerő, legnagyobb forgatónyomatéka 350 Nm, amivel a becslések szerint 2,5-2,6 tonnás SUV 9,4 másodperc alatt gyorsul álló helyzetből 100 km/h-ra. Ez a verzió 19 colos keréktárcsákkal 541 km megtételére is képes egy feltöltéssel (WLTP), miközben akkumulátorába akár 239 kilométernyi hatótáv táplálható egyenáramú villámtöltőről (pl. Ionity) 15 perc alatt.

Az erősebb, 218 lóerős motorral hajtott, kis akkus, hátsókerék-hajtású alapváltozat (RWD) gyorsulási ideje már csak 8,2 másodperc, de még ez is messze elmarad a dupla motoros, 385 lóerős, 600 Nm nyomatékú csúcsváltozat fürgeségétől. Ezzel a hajtáslánccal az EV9 mindössze 6 másodperc alatt gyorsulhat fel 0-100 km/h-ra, és ez is tovább fokozható a Kia Connect Store-ból pénzért letölthető Boost funkcióval, amellyel a nyomaték eléri a 700 Nm-t, a gyorsulás idő pedig 5,3 másodpercre rövidül.

3-as szintű önvezetés és távirányítós parkolás

Az EV9 komoly előrelépés a Kiának az önvezetés irányába, ugyanis a GT-Line csúcsmodell a feláras Highway Driving Pilot (HDP) nevű új rendszerrel bizonyos körülmények között képes a 3-as szintű önvezetésre, vagyis a vezetőjének nem is kell figyelnie az utat bizonyos autópálya-szakaszokon, bizonyos sebesség alatt, bizonyos országokban, ahol ezt engedélyezik (pl. Németország). Összesen tizenöt érzékelő – köztük két lidar – pásztázza a SUV 360 fokos környezetét folyamatosan, hogy elkerülhetők legyenek a forgalmi veszélyhelyzetek.

A vezetéstámogató-rendszercsomag része a távirányítós parkolósegéd is, amellyel az EV9 teljesen önálló parkolási manőverekre képes a vezető beavatkozása nélkül, a parkolás pedig a járművön kívülről is elindítható az autó okoskulcsán keresztül.