Már most óriási gondokat okoz Brüsszel újabb hibás olajszankciója

Heavy smoke over an oil refinery air burning business carbon change chemical diesel disaster energy factory fuels gasoline global industrial petrochemical petroleum pipeline polluting power refinery refining supply toxic warming nobody no-one Horizontal C
Szennyező füstöt kibocsátó olajfinomító
Vágólapra másolva!
Február 5-én kerül bevezetésre az orosz dízellel és benzinnel szemben a hatodik uniós szankciócsomag által előírt embargó. Mindez úgy, hogy már október vége óta tudni, hogy Európában számottevő gázolajhiány alakult ki – mondta el az Origónak adott interjúban Koskovics Zoltán, az Alapjogokért Központ geopolitikai elemzője. Hozzátette azt is, hogy az embargó – és az esetleges árplafon – a globális ellátási láncokat is fenyegeti, ezen keresztül az ellátás biztonságát is. A kőolaj alapvető erőforrás, melynek áremelkedése számos termék és szolgáltatás árát emeli olyankor, amikor a teljes nyugati világ magas szankciós inflációval küzd.
Vágólapra másolva!

Milyen hatásai lehetnek hazánkra nézve a hétfőn életbe lépő olajembargónak?

Az embargó a tengeri úton szállított orosz nyersolajra vonatkozik december 5-től, a bevezetésével pedig bekövetkezett mindaz, amitől tartani lehetett:

már most ellátási gondokat okoz büntetőintézkedés. A lépésnek vannak egyéb közvetett negatív hatásai is, amelyek elől nem lehet elmenekülni.

Ezek közül a legfontosabb az olajár emelkedése. Megfigyelhető, hogy minden egyes szankciós tétel bevezetése után – sőt, gyakran még a megfontolási stádiumban is – az érintett termékek világpiaci árai emelkedésbe kezdenek. Emelkedett az olajár, amikor az embargó először szóba került; emelkedett, amikor az EU nyár elején elfogadta a két lépcsőben történő bevezetést a hétfői nappal a nyersolajra vonatkozóan, és februári dátummal a kőolaj származékok tekintetében; és emelkedik most is egyrészt az embargó érvénybelépése miatt, másrészt a – szintén tengeri úton szállított – orosz olajra tervezett árplafon miatt is.

Az embargó – és az esetleges árplafon – a globális ellátási láncokat is fenyegeti, ezen keresztül az ellátás biztonságát is.

Ezen túl ne feledjük, hogy a kőolaj alapvető erőforrás, melynek áremelkedése számos termék és szolgáltatás árát emeli, olyankor, amikor a teljes nyugati világ magas szankciós inflációval küzd.

Mit okozhat, ha második lépcsőben, februárban bevezetik majd az olajtermékekre és üzemanyagokra vonatkozó embargót is?

Február 5-én kerül bevezetésre az orosz dízellel és benzinnel szemben a hatodik uniós szankciócsomag által előírt embargó az olajtermékekre.

Mindez úgy, hogy már október vége óta tudni, hogy Európában számottevő gázolajhiány alakult ki. A problémát ráadásul számos sztrájk és több európai finomító leállása és meghibásodása is nehezíti. Nyár közepén Hollandiában súlyos meghibásodás és tűz ütött ki a legnagyobb európai finomítóban; Franciaországban sztrájk miatt álltak le a termeléssel; a schwechati finomító gondjai a magyar sajtót is bejárták; és természetesen ebbe a sorba illeszkedik a százhalombattai üzem elhúzódó javítása is.

Mindez azt jelenti, hogy – amennyiben ténylegesen megvalósul az embargó második szakasza – igen valószínű, hogy a kontinensen nagyobb lesz a dízelhiány. Egyértelmű, hogy a benzinellátás biztonságára sem lesz pozitív hatással e lépés.

Már október vége óta tudni, hogy Európában számottevő gázolajhiány alakult ki Forrás: MTI/Koszticsák Szilárd

Miért erőlteti Brüsszel a szankciókat, amikor azok láthatóan nagyobb károkat okoznak Európának, mint Oroszországnak?

Azt kell konstatálnunk, hogy a brüsszeli eurokraták és – sajnálatos módon – a vezető európai hatalmak kormányai elveszítették a kapcsolatot a valósággal. Szögezzük le, hogy jogos lehet egy agresszort szankciókkal büntetni, márpedig Oroszország egy törvénytelen inváziót hajtott végre a szuverén Ukrajna ellen. Azonban a szankciók célja elvileg az, hogy ellehetetlenítse a támadó fél hadiparát. Ursula von der Leyen pontosan ezt ígérte idén tavasszal, amikor az Európai Parlamentben felszólalt a szankciós témában. Már nyár közepén látszott, hogy ezt a célt a szankciós politika nem tudja megvalósítani. Ezen a ponton módosításokra lett volna szükség: olyan büntetőintézkedések fenntartására, melyek hosszútávon gyengíthetik Oroszországot, ám azok feloldására melyek már rövid távon ártanak Európának. Minden bizonnyal azért nem ez történt, mert

az EU-s vezető politikusok számára az ideológiai szempontok fontosabbak voltak, mint a valóság szorító korlátai.

Egyfelől a zöld fanatizmus ahhoz vezetett, hogy az európai fővárosokban sokan éppenséggel üdvözlik az energiaválságot, mivel úgy vélik, ez felgyorsítja a zöld átmenetet, és

nekik nem számít az, hogy milyen nehézségeket sóznak az európai családok és vállalkozások nyakába.

Másrészt a föderalista eurokraták lehetőséget látnak a válságban, hogy tovább erőltessék az Európai Egyesült Államokról szőtt vágyálmaikat.