Tiszta vizet a pohárba!

2023.03.20. 10:16

Van olyan hazai papírgyár, ami hatszor annyi ivóvizet használ, mint amennyire a CATL-nek szüksége lesz

Sörgyárból is létezik olyan Magyaroszágon, amelynek jóval több ivóvízre van szüksége a leendő debreceni akkumulátorgyárhoz képest.

Lantos Csaba energiaügyekért felelős miniszter

Forrás: MW-archív

Minderről Lantos Csaba energiaügyekért felelős miniszter beszélt a Mandinernek adott interjúban.

– Nemrég még az volt a közmegegyezés, hogy az elektromos autóké a jövő, és ez milyen nagyszerű, hiszen kisebb a karbonlábnyomuk. A tények, körülmények nem változtak, ehhez képest nem igazán érthető a hivatásos zöldpártok új kórusa. Pedig a teljes értékláncon végigmenve eddig is tudni lehetett, hogy a leggyakrabban használt akkumulátorfajtához szükséges lítium és más fémek, például a kobalt bányászata nagy energiaigényű, ráadásul fokozottan vízigényes. Magyarország az egymást követő válságok éveiben sorra döntötte a beruházási rekordokat. A munkahelyteremtő fejlesztések helyszínéül örvendetes módon egyre gyakrabban választják a világmárkák Kelet-Magyarországot. Való igaz, hogy a többlet-energiaigényt például Debrecen számára is meg kell termelni, oda kell vinni. Nemcsak a CATL, hanem a BMW kedvéért is. A debreceni akkumulátorgyár első, már engedélyezett üteme napi 3300 köbméternyi ipari vizet fogyasztana. 

Van Magyarországon olyan sörgyár, amelynek ivóvízből kell naponta 6000 köbméternyi, és akad olyan papírgyár is, amelyik 18 000 köbmétert fogyaszt.

– És akkor nem beszéltem a hőerőművekről, bár az kétségtelen, hogy ott hűtővízként veszik igénybe, de az akkumulátorgyártás vízigénye hasonlóképpen döntő részben ennek tudható be, és a hűtésre a szürkevíz használható. Igen, a nagy ipari létesítmények sokszor vizet és áramot is igényelnek – fejtette ki a miniszter.

Arra a kérdésre, hogy mindez megéri-e, úgy reagált: a gazdaságpolitikánk alapja, hogy nem segélyeket osztunk, hanem munkát adunk. – Egy világjárvány után, egy háború szomszédságában, egy energiaválság dacára a foglalkoztatásban is csúcsokat döntött Magyarország. Mi munkát akarunk adni az embereknek, magasabb hozzáadott értéket akarunk előállítani, ehhez hozzátartozik, hogy energiát kell biztosítani. Az a víziónk, hogy erre vezet az út, amelyen keresztül kitörünk a közepes jövedelmű országok csapdájából. Vagyok olyan idős, hogy emlékszem: egyes szkeptikusok azt mondták, minek nekünk atomreaktor Paksra, minek nekünk autógyár Győrben, milyen kitűnően elvoltunk a KGST-ben az Ikarusszal… Ha az Audit nézzük: a gyár idetelepült, pedig akkor is volt ellenállás, és egyre inkább beépül a magyar tudásiparba. Kutatás-fejlesztés is van, magyar fejlesztőmérnökökkel, magyar egyetemi partnerekkel.

Hazánkban ma egyszerre van jelen gyártókapacitással a három német prémium­márka. Németországon kívül ezt egyetlen másik európai ország sem mondhatja el magáról.

– Esztergomban ott van a Suzuki, Szentgotthárdon pedig a Stellantis motorgyára. Ez hatalmas dolog, ebben eddig konszenzus volt. De az egész autóipar óriási fordulat előtt áll, az Európai Unió 2035-től tiltani tervezi a belső égésű motorral szerelt új gépkocsik forgalomba hozatalát. A teljes ágazat a világ minden részén az elektromos autók irányába fordul. Az elektromos autóhoz akkumulátor kell, az akkumulátort pedig valahol elő kell állítani. A gyártási kapacitásokért éles nemzetközi verseny zajlik Dél-Koreától Kínán át az Egyesült Államokig. A Magyarországon már meglévő járműipari értéklánchoz ide kell hozni az üzemanyagot. Az új ipari beruházásokkal szükségképpen nő az áramfogyasztás, de ezt biztosan meg tudjuk oldani – részletezte Lantos Csaba,

További kérdésre elmondta, a növekvő áramigények miatt kell nekünk például a Paks II. és a meglévő blokkok tervezett üzemidő-hosszabbítása. – Napelemből a 2030-ra tervezett 6 gigawatthoz képest a következő évtized elejére akár 10-12 gigawattnyi beépített kapacitás lehet úgy, hogy ma az ország átlagos fogyasztása 6-6,5 gigawatt. A magyarországi naperőművek március 4-én termeltek eddigi történetük során a legtöbbet, csak az ipari méretű létesítményeink déltájban közel 2,2 gigawattot adtak le. Ezekből 2,6 gigawattnyi beépített kapacitásunk van, a háztartásoknál további 1,6, így az összes hazai kapacitás már most 4 gigawatt felett van. A hétvégi csúcsdöntés idején a rendszerterhelés több mint felét a napenergia adta, még exportra is futotta belőle. A dolgok állása szerint egyébként az időjárásfüggő megújulók elterjesztéséhez is kellenek az akkumulátorok. Az így megtermelt áramot el kell tudni tárolni borús napokra, éjszakára vagy akkorra, amikor másutt nem süt a nap, kevésbé telített a piac. A járműipar a világ egyik legnagyobb iparága, nagy tömegben, nagy mennyiségben szolgál ki egy alapvető emberi igényt, az egyéni közlekedést. 

Ha a világ egyik legnagyobb értékláncában sikerül megőriznünk, megerősítenünk a kivívott pozíciónkat, akkor tettünk valamit azért, hogy ne csak mi most, hanem majd a gyerekeink is jobb életet élhessenek. Ugyanezért természetesen minden beruházóval szemben alapvető elvárás, hogy tartsa be a legszigorúbb környezetvédelmi követelményeket is

– hangsúlyozta az energiaügyekért felelős miniszter.

 

 


 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában