A klímaváltozás jó pár éve a skandináv országokat sem kíméli. A szervezők egyre északabbra tolták a rali helyszínét, annak érdekében, hogy biztosan havas utakon haladjon a mezőny. Nemrég még inkább észak-keletnek vette az irányt a verseny, hogy egy új város, Umea lássa vendégül a világbajnokság mezőnyét. A már megszokott Varmland régióból el kellett vinni a rali helyszínét 700 km-re északra Vasterbotten megyébe, ahol garantáltak a havas-jeges útviszonyok, hogy igazi téli ralit lehessen rendezni nagyon gyors utakon. Tökéletes körülmények várhatóak idén mínuszokkal. Havasak az utak, de amint egy kicsit melegszik az idő, az aszfalt azért elő-előbukkanhat a hó alól.

Az utóbbi időben egyre megszokottabb volt, hogy nem skandináv pilóta nyerte a Svéd Ralit, annak köszönhetően, hogy egyre kevésbé volt télies a rali. 2022-ben viszont az vélhetően az északabbra áthelyezett helyszín is segítette a fiatal Kalle Rovanperát, hogy édesapja, Harri Rovanpera után ő is elhozza a győztesnek járó trófeát Svédországból. Az akkori győzelem volt a későbbi világbajnok harmadik győzelme a Rali Világbajnokságban.

A Toyota egyébként is sikeres volt az elmúlt három Svéd Ralin. 2018 óta csak Toyota-pilóta állhatott a svédországi dobogó tetejére. A Jari-Matti Latvala irányította csapat most is a dobogó tetejét célozza meg, nem csoda, hiszen a szezonnyitó Monte-Carlo Ralin Sebastien Ogier és Kalle Rovanpera révén az első két helyezést elhozta. Ogier nem utazik el Svédországba, így Rovanpera és Elfyn Evans mellé Takamoto Katsuta csatlakozik be.

A Hyundai egy bronzérmes helyezéssel indította az új évet Cyril Abiteboul irányítása alatt. Thierry Neuville, a csapat aduásza állhatott fel a monacói dobogóra, s ő volt az is, aki 2022-ben másodikként ért célba az északi pilótáknak fekvő svéd terepen. A belga pilóta mellett Esapekka Lappi áll rajthoz, no meg az a Craig Breen, aki első raliján indul a hétvégén a Hyundai Motorsporthoz való visszatérését követően.

A rali
A Vasterbotten megyében rendezett ralin ismét havas, de a szokásosnál enyhébb időjárási körülmények között, hófalak keretezte utakon halad majd a mezőny. Csütörtök este egy rövid sprint szakasszal nyitnak Umeában, amelyen még egyszer végighalad a mezőny pénteken. Három szakasz következik ezután még kétszer: Brattby, Sarsjöliden és Botsmark. Ez utóbbi lesz egyedül új a résztvevők számára. Szombaton ismét kétszer három szakaszt teljesítenek. Ezekből kettő új lesz: Norrby és Floda. Az Umea szakasz meghosszabbított verziójával zárják a napot. Ezen rendezik a ralit záró Power Stage szakaszt is vasárnap azután, hogy kétszer teljesítik az új Vastervik gyorsaságit.
A 2023-as Svéd Rali három napon át tart, s a 18 gyorsasági szakasz 301,18 km-t tesz majd ki. Az össztáv: 1194,16 km.

Az elmúlt évek győztesei:
2022 Kalle Rovanpera (Toyota)
2020 Elfyn Evans (Toyota)
2019 Ott Tanak (Toyota)
2018 Thierry Neuville (Hyundai)
2017 Jari-Matti Latvala (Toyota)
2016 Sebastien Ogier (VW)
2015 Sebastien Ogier (VW)
2014 Jari-Matti Latvala (VW)
2013 Sebastien Ogier (VW)
2012 Jari-Matti Latvala (Ford)
2011 Mikko Hirvonen (Ford)
2010 Mikko Hirvonen (Ford)
2008 Jari-Matti Latvala (Ford)
2007 Marcus Grönholm (Ford)
2006 Marcus Grönholm (Ford)
2005 Petter Solberg (Subaru Impreza)
2004 Sebastien Loeb (Citroën Xsara)
2003 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
2002 Marcus Grönholm (Peugeot 206)
2001 Harri Rovanperä (Peugeot 206)
2000 Marcus Grönholm (Peugeot 206)

A világbajnokság állása a Monte-Carlo Rali után:
Pilóták
1. Sebastien Ogier (FRA) Toyota Racing WRT 26 pont
2. Kalle Rovanpera (FIN) Toyota Racing WRT 23 pont
3. Thierry Neuville (BEL) Hyundai WRT 17 pont
4. Elfyn Evans (GBR) Toyota Racing WRT 15 pont
5. Ott Tanak (EST) M-Sport Ford WRT 14 pont
6. Takamoto Katsuta (JPN) Toyota Racing WRT 8 pont
7. Dani Sordo (ESP) Hyundai WRT 6 pont
8. Esapekka Lappi (FIN) Hyundai WRT 4 pont
9. Nyikolaj Griazsin Toksport WRT2 2 pont
10. Yohan Rossel (FRA) PH Sport 1 pont

Gyártók
1. Toyota Racing WRT 51 pont
2. Hyundai WRT 27 pont
3. M-Sport Ford WRT 16 pont