Takarékosság?

2023.02.08. 20:00

Ne csodálkozzon, ha budapesti buszra száll a miskolci megállóban

A Miskolc Városi Közlekedési (MVK) Zrt. a Budapesti Közlekedési Központ Zrt.-től bérel dízel buszokat a drága gázüzemű járművek kiváltására.

Szaniszló Bálint

Ilyen buszokkal találkozhatnak majd az utasok az MVK vonalain

Azt már megszokhattuk, hogy ismét megszaporodott a sötétkék buszok száma a miskolci utakon, hiszen az MVK Zrt. leporolta és előszedte a jó öreg dízel üzemű járműveit, mert üzemeltetésük gazdaságosabb a gázosokénál. Mostantól azonban világoskék járművek is begördülhetnek a buszmegállókba, ugyanis a közlekedési társaság a Budapesti Közlekedési Központtól (BKK) bérel dízel járműveket. 

A Miskolc Városi Közlekedési Zrt. gazdaságossági szempontokat figyelembe véve döntött úgy, hogy a nemrég beszerzett elektromos és a régebbi, ám jól karbantartott és műszakilag megfelelő állapotban lévő dízel hajtású autóbuszok üzemeltetését helyezi előtérbe a gázzal hajtott, CNG-buszok háttérbe szorításával. Ezzel kapcsolatban Demeter Péter, a társaság vezérigazgatója elmondta, minderre azért kényszerültek, mert a jelentősen emelkedő üzemanyagárak – mind a dízel, mind a gázüzemű és elektromos járművek esetében - újratervezésre kényszerítették a céget. Jelenleg a korábban a dízeles járművekhez képest negyedébe kerülő CNG autóbuszok üzemeltetése már kétszer többe kerül a gázolajat fogyasztó járművekhez mérve.

Így alakultak a költségek 

A gázzal hajtott autóbuszokhoz szükséges CNG üzemanyagot 2022. szeptember 30-ig kilogrammonként nettó 180 forintért vásárolta az MVK, ez az összeg 2022. októberétől 855,35 forintra emelkedett. A gáz ára - a világpiaci folyamatoknak megfelelően - havonta változik. 

A villamosenergiához 2022-ben még átlagosan nettó 62 Ft/kWh áron jutott hozzá a közlekedési vállalat, 2023-tól viszont már nettó 170 Ft/kWh áron tudják beszerezni, ami közel háromszoros emelkedést jelent. Ennek ismeretében állapították meg az MVK-nál, hogy a gázolaj esetében a legkevésbé súlyos a helyzet, bár 2022. januárjához képest itt is ötven százalékkal emelkedtek a költségek.

Demeter Péter vezérigazgató már korábban jelezte, hogy a 10 darab elektromos és a saját tulajdonú felújított dízel autóbusz mellett, alacsonyabb üzemeltetésű dízel autóbuszokat is bérel a társaság. Mivel a teljes CNG flotta nem váltható ki teljes körűen, csökkentett darabszámban a megszokott gázüzemű járművek is végzik a menetrend szerinti feladatokat.

Százmilliós megtakarításról beszélnek 

A saját dízel üzemű autóbuszok forgalomba állításától összességében 133 millió forint megtakarítást remél a társaság. A tíz elektromos hajtású autóbusz futásteljesítményének növelése a tervek szerint 191 millió forint eredményjavulást jelent.

A külső járművek bérlésével és forgalomba állításával a képződő költségek (bérleti díj) és a keletkező megtakarítás mérlege is kedvező, 100 millió forint takarékosságot hordoz magában.

Az MVK által bérelt dízel autóbuszok között az utasok immár találkozhatnak a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) világoskék járműveivel is, illetve hamarosan a bérelt szóló típusú buszok is forgalomba állnak. Az utasok számára rossz hír, hogy a bérelt dízel autóbuszokon az MVK wifi szolgáltatása sajnos nem lesz elérhető. 

Az önkormányzat sajtó osztályának küldött kérdéseinkre kapott  válaszokból kiderül, hogy a bérelt dízel autóbuszok havi nettó bérleti költsége 275 ezer és 300 ezer forint között mozog. De így is megéri üzemeltetni őket.

 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a boon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában