OTP és ORFK: közösen a kiberbűnözés ellen

Hírek Tóth Balázs
Magyarországon éves szinten több száz millió forintot tesz ki az az összeg, amit különböző módszerekkel bűnözők csalnak ki az online térben a hiszékeny és gyanútlan emberektől. Az internetezők többsége találkozott már olyan csalási kísérlettel, amelynek során bankok nevével visszaélve kísérelték meg személyes és banki adataik ellopását. Az OTP Bank, amellett, hogy folyamatosan felhívja a figyelmet az ilyen típusú veszélyforrásokra, az Országos Rendőr Főkapitánysággal is együttműködik a pénzügyi fogyasztók védelmében.

Ennek keretében csütörtökön az OTP Bank bankbiztonsági szakemberei és az ORFK, illetve a Vármegyei Rendőr-főkapitányságok kiber szakterületen szolgáló munkatársai szakmai konzultációt tartottak a jelenlegi csalási trendekről és a kiberbűnözők elleni hatékony, közös védekezés lehetőségeiről. Az adathalász bűnözők a körülményekhez igazodva egyre változatosabb visszaélési módszerekkel jelentkeznek, melyeknek még a témában jártas emberek is néha áldozatául esnek. Az ilyen visszaélések aránya az összes csalástípushoz képest alacsony ugyan, de számuk és értékük növekvő tendenciát mutat. Az OTP Bank, együttműködve intézményekkel és piaci szereplőkkel, rendszeresen felhívja ügyfelei figyelmét az online térben rájuk leselkedő veszélyekre, segítve őket abban, hogy egyre jobban kiismerjék az adathalász módszereket, és egyre tudatosabban védjék adataikat és pénzüket a csalóktól. A bank az ügyfelek tájékoztatása mellett a bűnmegelőzés és a hatékony bűnüldözés támogatását is kiemelten kezeli, hosszú ideje szorosan együttműködik a rendőrség illetékes területeivel. A csütörtöki szakmai fórumon az OTP Bank informatikai és bankbiztonságért felelős szakemberei bemutatták a hitelintézet által tapasztalt elkövetési módszereket és az elmúlt évre jellemző csalási tendenciákat, emellett tájékoztatták a meghívott rendőrségi szakértőket a bankban alkalmazott megelőzési és monitoring-rendszerekről. A fórum alkalmat adott arra is, hogy egyeztessenek a bankban keletkező adattartalom bűnmegelőzési és bűnüldözési célú felhasználási lehetőségeiről és felülvizsgálják az adatszolgáltatás- és elemzés, valamint a hatékony kapcsolattartás módjait is. Sokan gondolják úgy, hogy leginkább az idősebbek a csalásoknak legjobban kitett korosztály jóhiszeműségük és digitális éretlenségük okán – ezt a feltételezést viszont az OTP kutatási adatai nem igazolták vissza, lényegében azok közül, akik gyakrabban és aktívabban használják az online felületeket, szinte mindenki ki van téve a csalási kísérletek veszélyének. Nagyon fontosnak tartom, hogy rendszeres, élő kapcsolatot tartsunk a rendőrséggel, és közösen vegyük fel a harcot az online térben tevékenykedő bűnözőkkel szemben” – mondta a szakmai rendezvényen Sonjic László, az OTP Bank Informatikai és Bankbiztonsági Igazgatóságának vezető tanácsadója.

Vannak gyanús jelek, de a felhasználóknak maguknak kell felismerni a csalási kísérleteket Fotó: PuzzlePix/Shutterstock

Mindenki érhet csalási kísérlet

A OTP Bank által tavaly a témában végzett reprezentatív kutatás szerint a bankok nevével visszaélve elkövetett csalásokról szinte kivétel nélkül mindenki hallott már. A válaszadók majdnem felénél már próbálkoztak is a csalók, sőt, százból 14 megkérdezett már áldozatul is esett valamilyen csalásnak, és százból kilenc főnek anyagi kára is keletkezett a visszaélésből.A digitális pénzügyi bűnözők ma elsősorban a fogyasztók érzelmi manipulálásával, megtévesztésével támadnak. A digitalizáció fejlődése révén egyre hangsúlyosabban jelennek meg a kibertérben elkövetett bűncselekmények. Az Országos Rendőrfőkapitányság szoros együttműködésben Magyar Bankszövetséggel, a Magyar Nemzeti Bankkal, a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatósággal és a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat Nemzeti Kibervédelmi Intézetével átfogó oktatási programot indított el az elmúlt év novemberében Kiberpajzs néven.

A csalásokat az ügyfelek maguk előzhetik meg

A széleskörű kommunikációs kampány a banki ügyfeleket szólítja meg, segít felismerni a kiberbiztonsági kockázatokat, illetve az ezek elleni fellépés módszereit mutatja be. Az említett együttműködésen túl, példaértékű az a közvetlen tájékoztatási rendszer, melyet az OTP Bank dolgozott ki és nyújt az ügyfelei számára. A lakossági tájékoztatáson túl, felbecsülhetetlen értéke van a bűnügyi területen dolgozó munkatársak, valamint a pénzintézetek közötti rendszeres szakmai tapasztalatcseréknek, az új elkövetési módok és módszerek megismerésének” – emelte ki Töreki Sándor rendőr vezérőrnagy, bűnügyi országos rendőrfőkapitány- helyettes. Fontos, hogy az ügyfelek vigyázzanak az adataikra, ne adják meg azokat arra jogosulatlanoknak. A bűnözők a pszichikai nyomás, a sürgetés módszerével is gyakran élnek. Ha az ügyfél elbizonytalanodik, inkább keresse fel saját bankját és ne indítson telefonálás közben tranzakciókat vagy ne adja meg adatait egy váratlanul felbukkanó oldalon, még ha hasonlít is a saját bankja oldalára. A csalásokat csak az ügyfelek maguk előzhetik meg azzal, hogy körültekintően járnak el. Mindig alaposan nézzék meg a kapott üzenetet és csakis arra a műveletre adjanak engedélyt, amit ténylegesen el szeretnének végezni. A hitelintézetek számára hasznos az is, ha az ügyfelek azonnal jelzik számukra, ha bármi gyanúsat tapasztalnak, így a bank azonnal figyelmeztetni tudja ügyfeleit és megteszi a védekezéshez szükséges lépéseket egy-egy új csalási módszer megjelenésekor.

Borítókép:

Ezek is érdekelhetnek

További híreink