A high-end design világának fenegyereke, a mindössze 20 éve alapított márka – a sztártervező, Marcel Wanders égisze alatt működő – Moooi. A cég képviselője, a magyar származású, Londonban élő Perlaki László egy különleges workshopon mesélt arról a budapesti közönségnek, hogyan hat a technológia a design világának szereplőire.
A pandémia mindent megváltoztatott
„Korábban a Milánói Design Hét volt az a rendezvény, amely köré mi is minden új termékünk bemutatóját időzítettük – magyarázta Perlaki László. – Azonban a járvány miatt ez a kiállítás is elmaradt, és ki kellett találnunk, hogy helyettesíthetnénk. Így ráálltunk arra, hogy egy év során, több hullámban, és sokszor az online térben mutatjuk be az újdonságainkat. A pandémia előtt elképzelhetetlen lett volna, hogy egy bútort nem élőben prezentálunk, hogy azonnal ki is lehessen próbálni.”
Bútorok, amelyek csak a virtuális térben léteznek
„Büszkék vagyunk rá, hogy olyan tervezőket is felfedezünk, akik életükben először dolgozhatnak egy nagy márkával – hangsúlyozta a Moooi képviselője. – Például a Hortenzia karosszék ötlete az argentin tervező, Andrés Reisinger fejében született meg, akinek korábban minden bútora csak a digitális világban létezett. Nekünk nagyon megtetszett ez a különleges bútordarab, amely a közösségi médiában már virtuális formában is a közönség kedvencévé vált. Nem volt kérdés a cég számára, hogy szeretnénk, ha ez a tárgy a fizikai valóságban is létezne. Azonban kihívás ilyenkor megtalálni a gyártáshoz megfelelő technológiát. Egy textiltervező, Júlia Esqué alkotta meg a fotel szirmait úgy, hogy azok a használat során se lapuljanak le, a friss, virágzó hatás ne vesszen el később sem. Ez a projekt jól példázza azt, hogy mi nem egy gyártósorhoz alkalmazkodunk, hanem a tervezők számára szabad kezet adva, a tervükhöz keressük meg azt az európai gyártót, amely a kivitelezésben részt tud venni.„
Az okoseszközök és az esztétika
„Szépnek mondhatunk-e ma egy tévét? Ha a design szempontjából nézzük, ezek a tárgyak egyelőre nem képviselnek minőséget. A cégünket most az érdekli, hogyan tud a technológia és a design úgy találkozni, hogy abból egy esztétikai szempontból is értékelhető produktum szülessen. Számtalan okoseszközt használunk már az otthonunkban is. Ha szép a fotel, amelyben ülünk, a csillár, amely bevilágítja a teret, miért ne lehetnének azok a tárgyak is valóban formatervezettek, amelyekben az új technológia jelenik meg…” – mesélt a jelenlegi tervezési folyamataikról.
A robotok már a spájzban
„Tavaly mutattunk be egy különleges robotot, amelyet az IDEO tervezett nekünk, és Piro névre hallgat. Ez igazából egy táncoló lakásillatosító, különleges képességekkel. Amikor a tervezők létrehozták, a kakukkos órára gondoltak, mert ahogy a kakukk óránként megjelenik, és megszólal, úgy a robot is időnként interakcióba lép a környezetével. Adott tehát egy interaktív illatosító, amely pillanatnyi örömet képes okozni a tulajdonosának, akár egy háziállat. Még nem mondhatok erről többet, de a célunk pontosan az, hogy a mesterséges intelligencia integrálásával ezek a tárgyak valóban személyre szabják a designt. Azaz minden egyes felhasználó egyéni végterméket kap majd.”
A Moooi újdonságai itthon a Basic Collection bemutatótermében megtekinthetők.
Borítókép: a Piro robot / forrás: Moooi / portré forrás: sajtó