Átok vagy áldás?

2022.09.28. 07:00

"Úgy mennek, mint a tojógalamb" - csendet és vaskos csekkeket hozott a debreceni traffibox

Hónapokkal ezelőtt telepítették a debreceni Szabó Kálmán utcán a rögzített sebességmérőt, vagyis a traffiboxot.

Forrás: Kiss Annamarie

A Homokkert legforgalmasabb gyűjtőútjára felszerelt berendezésre azért volt szükség, mert a Híd és a Lónyay utcák közti szakaszon 30 kilométer/órás sebességkorlátozás van érvényben, ám az autósok a sűrű forgalom miatt gyakran figyelmen kívül hagyták a táblát. Emiatt lakossági igényre és az érintett útszakaszon lévő általános iskolára való tekintettel jelölték ki a sebességmérő helyét.

Habár bőven volt idő hozzászokni a „rendőri jelenléthez”, sokan még a mai napig vaskos csekkekbe futnak bele, amiért megszokásból vagy figyelmetlenségből nem tartják be a korlátozást.

Bosszús autósok, nyugodt környékbeliek

Az egyiknek átok, a másiknak áldás. De egy biztos: a Szabó Kálmán utca csendes, újra csendes.

A Szabó Kálmán és a Lónyay utcák kereszteződésében lévő traffibox közelében ugyanis törvénytisztelő polgárként közlekednek az autósok. Ottjártunkkor azt tapasztaltuk, hogy gyakorlatilag senki sem gyorsul 30 fölé. Sőt, sokan még jóval a kereszteződés után – ahol a sebességkorlátozás érvényét veszti – is óvatosan araszolnak. Ellenben láttunk olyan sofőrt, aki a traffiboxot elhagyva padlógázzal, a gyalogost nem figyelembe véve, kereszteződésben előzve folytatta útját, mintha késztetést érzett volna, hogy a lehető legtöbb szabályt megszegje.

Egy fiatal anyuka álldogált néhány éves kisfiával a kereszteződésben, a Szabó Kálmán utca túloldalára szeretett volna átjutni. Habár a kocsisor lassan haladt, mégsem jutott át addig, amíg elfogytak a járművek. Mivel nem volt zebra – a legközelebbi a két elágazással távolabb található Vukovics Sebő utcánál található –, senki nem érezte kötelességének, hogy átengedje őket.

Karász Istvánné kifejezetten hatásosnak tartja a traffiboxot. A környékbeli nyugdíjas hölgy elmondta, hogy észrevehetően már jóval a berendezés előtt lassítanak az autósok.

– Tényleg megvan a hatása. Én a Bujdosó utcában lakom, ami messzebb esik attól a kereszteződéstől. De már a mi utcánk előtt elkezdenek lassítani a Mikepércsi út felé haladók. Elég látható a berendezés, én még a rossz szememmel is messziről kiszúrom – mesélte a hölgy. Szerinte már a traffibox látványára is rátaposnak az autósok a fékre, és gyakori, hogy ujjal körözve jelzik a szembejövőknek a „veszélyt”.

Hihetetlen, hogy mennyit számít, hogy felszerelték: sokkal nagyobb csend van. Amióta az eszemet tudom, a környéken lakom. Rengeteg baleset volt itt régebben, mint az őrültek, úgy közlekedtek

– emlékezett vissza.

– Még jóval az érintett rész után is betartják a sebességkorlátozást, úgy mennek, mint a tojógalamb. Ennek ellenére jó dolog, hogy kitették, mert engem a zebrán rendszeresen el akartak ütni. Az iskolás gyerekek számára pedig főleg veszélyt jelentettek – mondta érdeklődésünkre egy másik környékbeli hölgy.

Forrás: Kiss Annamarie

Az iskolás gyerekeket is védi

Mint említettük, az érintett útszakaszon található a Debreceni Petőfi Sándor Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola. Megkérdeztük a tanintézmény vezetőjét, mi a tapasztalata a sebességmérő kihelyezése óta.

– Iskolánk tanulói közösségébe jelenleg 610 gyermek tartozik. Nagyon sok diákunk a környező utcákból gyalog, illetve a kertségekből, Bánkról autóbusszal érkezik, a megállótól gyalogos átkelőhelyen közelítik meg az iskolaépületet. Különösen 7 óra 15 és 7 óra 45 között, valamint a 16 órától 16 óra 30-ig tartó időszakban jelentős a gyalogosforgalom. A zebrán való biztonságos átkelést nagy mértékben segíti a sebességkorlátozást előíró traffibox kihelyezése. A kezdeti időszakhoz képest úgy tapasztaljuk, hogy az autósok megismerték az utca forgalmának új rendjét, és betartják a sebességkorlátozást, mely gyermekeink szempontjából mindenképpen megnyugtató – nyilatkozta a Haonnak Komáromi Julianna intézményvezető.

– Nagyon hasznos, és kell oda az iskola miatt. Viszont meg lehetne oldani úgy, mint más országokban: hogy csak akkor legyen érvényben, amikor iskola van. Mert szombaton és vasárnap értelmetlen azon a szakaszon harminccal menni, hiszen pont az iskola miatt van ez kitalálva. Csúcsidőben reggel 7 óra körül amúgy nem nagyon van arrafelé gyorshajtás, hiszen aki a városba megy, a dugóban araszol. Lehetne módosítani a felüljárónál lévő lámpán is. Alapjában véve hasznos, de tényleg lehetne időzónára bontott megoldás: például reggel fél 7-től fél 9-ig, majd délután 3-tól fél5-ig, hiszen akkor van a legtöbb gyerek ott – véleményezte a korlátozást olvasónk, Földvári Dániel.

Elég lenne tanítási időben?

Hasonlóképpen vélekedik egy másik olvasónk, aki már a pénztárcáján is érezte a traffibox elrettentő erejét. A vejével nemrégiben este 20 óra után hajtottak keresztül a Szabó Kálmán utcán. Portálunknak elmondta, körülbelül 47 kilométer/órás sebességgel haladhattak, amikor elérték a traffiboxot. Egy 45 ezres csekket kaptak a szabálytalanságért. Elmondása szerint ritkán járnak arrafelé, de – mint mondta – megtörtént, elmúlt. Úgy gondolja, tanítási időn kívül felesleges a 30 km/órás korlátozás.

– Sajnos megszokásból vezettem, így utólag azt sem tudom, hogy volt-e előjelzés a traffiról. Sajnos hibáztam, ezt tudomásul kell vennem. Sokan jártunk így. Csak magamra lehetek dühös. Legközelebb jobban figyelek a táblákra – mondta a Haonnak Bordák Zoltán. Az úriember 30 ezer forintot fizetett, amiért 49 kilométer/órás sebességgel lépett a traffibox látószögébe.

Dickmann Sándor két gyermek apjaként és a szabályokat betartani igyekvő, felelős közlekedőként szintén úgy gondolja, hogy tanszünetben, hétvégén csak a forgalmat lassítja a kombinált intézkedés.

– Környezetvédelmi szempontból is a gépjárművek gyors továbbhaladása a lényeg, nem pedig az, hogy szinte lépésben pöfékeljenek az iskola előtt. Sok autóvezetőt annyira megijeszt a traffibox, hogy 30 helyett inkább csak 20-szal mennek. Meglátásom szerint inkább zöldhullámmal összekötött lámpával ellátott gyalogátkelőhely lenne az ideális. Ezzel megakadályozható lenne, hogy a gyalogosok és a gépjárművel közlekedők egyazon időben próbáljanak elhaladni az amúgy is nagyon forgalmas úton. Nem beszélve arról, hogy tanítási idő előtt és utána eleve akkora a forgalom, hogy a felüljáró lámpája miatt több száz méteres kocsisor alakul ki minden reggel a felüljáró irányában– vélekedett.

Hajnal László

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a haon.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában