2023.03.25. 15:35
Kiderült a nagy titok: felfedte magát a Sütiszörny!
Az igazságra senki nem számított: a szuperhősök szokásához hasonlóan a bukósisakos álarc mögött jó szándék lakozik.
Forrás: Molnár Péter
Egy korábbi cikkünkben beszámoltunk a Bartók Béla úti műszaki állomáson megrendezett Tavaszi motoros felkészítőről. Megemlítettük, hogy felfedeztünk a vizsgáztató műhely egyik asztalán egy sokak által ismerős bukósisakot: ez volt az internetet bejárt Sütiszörny álarc.
Ekkora már bebizonyosodott az a gyanúnk, miszerint nem a valódi, a Szezám utcából ismert figura járja Debrecen útjait, hanem mindössze egy álruháról van szó.
Kíváncsiak voltunk, ki rejtőzik a maszk alatt. Így rövid, de alapos nyomozásunk során felfedtük a kilétét. Habár sokan azt gondolhatták, hogy a sütiszörnyes bukósisak öncélú figyelemfelkeltés, a valóság azonban sokkal kedvesebb és mélyebb szándékot rejt szimpla egoizmusnál.
Leleplezését követően viselője elárulta, körülbelül 3-4 éve kapta egy ismerősétől ajándékba a Sütiszörnyet mintázó huzatot. Azóta minden évben a motoros szezon elején 2-3 hetes időtartamra fel szokta húzni a bukósisakra. Ezzel az a célja, hogy felhívja a figyelmet a szezon kezdetére. Hiszen – mint mondta – ha csak egyszerűen végigmenne motorral Debrecenben, alig 15-en vennének észre, így azonban az egész város észleli, hogy megkezdődött a motorosok kirajzása.
Nem számítottam rá, hogy ekkora népszerűségnek fog örvendeni. Eddig valahogy nem tűnt fel az embereknek, de most közösségi portálokon, a médiában is megjelent, számomra is meglepő volt
– mondta.
A Sütiszörny bőrébe, pontosabban szőrébe bújt motorosnak nem véletlenül célja, hogy észrevegyék a motorosokat: a maszk valójában Pénzes István törzszászlóst rejti. A debreceni rendőrkapitányság baleseti helyszínelőjeként ő igazán a szívén viseli a balesetmegelőzés fontosságát. Úgy fogalmazott, ha eggyel kevesebb motoros balesetnél kell helyszínelnie, már elérte a célját.
Az egyéni kezdeményezésre idővel a rendőrség is felfigyelt, így vált egy közlekedésbiztonsági minikampánnyá.
Kapva az alkalmon, megkérdeztük, milyen járgányt választott társul. Egy baleseti helyszínelőnek ugyanis feltehetően van rálátása arra, hogy milyen motort kell választani. Ráadásul a törzszászlós motoros rendőrként kezdte pályafutását.
Pénzes István egy BMW R1250-essel gurul az utakon. Újonnan vásárolta tavaly, azóta 11 ezer kilométert tett meg vele balesetmentesen. Költséges hobbi, de cserébe egy 29 éves autóval jár, így megvan az egyensúly. A motoron különböző védelmi rendszerek, menetprogramok vannak, ezt fontosnak tartja a törzsszászlós.
– Azt szokták mondani, ez egy bolondbiztos motor, intelligens fékrendszere van, kanyar ABS-szel rendelkezik. Azért nem lehet mindent megúszni vele: a hibát ki tudja korrigálni, a hülyeséget nem – mondta tréfásan.
A törzszászlós 21 éve dolgzozik baleseti helyszínelőként. Elmondása szerint azóta már mindenféle helyzetet látott vízi baleseten kívül. Sajátosságaiból adódóan Debrecen ebből nem bővelkedik.
Megkérdeztük, mit tapasztalt a bő két évtized alatt, melyek a leggyakoribb okai a baleseteknek. Pénzes István szerint – noha nem vitatja, hogy egyes motorosok túllépik a megengedett sebességet – van valami, amivel nem számolnak az autósok sem:
A KRESZ szabályozza a sebesség felső határát, a gyorsulást azonban nem. Egy nagyobb motor az 50 kilométer per órás sebességet egy-másfél, míg a 100-at három másodperc alatt eléri. Ezt a gyorsulást nem tudják az emberek bekalibrálni, ezért fordul elő, hogy kifordulnak a motoros elé. Ráadásul a motor láthatósága és az észlelhetősége jóval korlátozottabb, mint egy nagyobb terjedelmű gépkocsinak vagy teherautónak
– vallja.
HL