Most akkor miről szavazunk?

2023.03.29. 12:28

Lázár János: soha nem is akartunk olyan utat, ami egriek életét teszi tönkre +videó

Az egri elkerülőről tartott keddi fórumon Lázár János építési és közlekedési miniszter bejelentette, hogy nem lesz belső nyomvonal. Az is kiderült, hogy némileg a tervezők keze is meg van kötve. Felnémeten pedig felüljáró lehetőségét vizsgálják a Natura 2000 terület fölött. Végül előkerült a bor és a pálinka is.

Sz. M. L.

Lázár János tiszta vizet öntött a pohárba a fórumon

Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

– Azért vagyunk itt, mert szeretnénk hallani, hogy mi a helyiek véleménye – kezdte Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési államtitkára a kedd esti lakossági fórumot. Az eseményen az elkerülő út új nyomvonalait ismertették szakmai szempontból, s erről visszajelzéseket vártak.

Az a jó, ami az egrieknek jó

Pántya József, a minisztérium útfejlesztésekért felelős helyettes államtitkára ismertette az elkerülő felépítését, s célját, illetve az egri forgalmi helyzet jellemzőit. Kitért arra is, hogy a nyomvonal-változatokat javították ott, ahol ingatlanon keresztül ment és arra építési engedély volt. Ismertette a szakmai különbségeket.  

– A belső nagyobb tehermentesítő szerepet képes betölteni a szakma mai tudása szerint. Ezt tényként tudom állítani, nincs jó és rossz nyomvonal. Mindkét nyomvonal tervezői munka eredménye, mindkettő megépíthető hasonló paraméterekkel, természetvédelmi érintettséggel és költséggel. Társadalmi hasznosság szempontjából billen a mérleg a belső felé. De nekünk az jó, ami az egrieknek jó – részletezte.

Kiemelte, hogy a belső 5 csomópontjával szemben a külsőnek csak kettő lesz, a noszvaji és ostorosi út lehet a csomópontja. Ezáltal a forgalom, amely az úton halad, értelemszerűen ennek a két útnak és környezetének jelentősen megnöveli az igénybevételét. Ezek a Vécseyvölgy út és a Nagykőporos.

Bodnár Péter helyi lakos az út belső rákötéseiről érdeklődött. Nagykőporosi pincék érintettségére is rámutatott, illetve hangsúlyozta, hogy szerinte a tervezett rákötések nem elég széles utak.

A helyettes államtitkár erre elmondta, fontos megérteni, hogy a csomópontok típusa és pontos helye nem tisztázott, hiszen még a nyomvonalat sem döntötték el.

– Minden olyan esetben, ahol utak nem tudják fogadni a várt forgalmat, a projekt részeként ezt orvosoljuk – közölte.

 

Pincéket kéne ledózerolni

A Felnémeten élő 15 éves Miklós Márk azzal érvelt a nyomvonalak alkalmatlansága mellett, hogy 3 generációs családi vállalkozást üzemeltetnek és a pincéjük tetején menne végig az út. Felhívta a tervezők figyelmét, hogy sok a felnémeti elkerülő nyomvonalfolyosói környékén a feltáratlan 500 éves pince, ami bizonyosan komoly statikai problémákat okozhat.

– Több lakóépületet is érint a belső nyomvonal, gyakorlatilag áthalad rajta. Van olyan rész, ahol tejes pincesort kellene ledózerolni – magyarázta.

– Ha pusztán úttervezési szempontból kéne meghúzni a nyomvonalat, nem itt lenne. A Bükki Nemzeti Park Igazgatóság kijelölte azt a nyomvonalfolyosót, ahol egyáltalán lehet gondolkodni az útban. Nagyon kötött a tervezési lehetőség. Természetesen meg fogjuk vizsgálni az épületek érintettségét – válaszolta Pántya József.

Somodi Sándor felnémeti vállalkozó jelezte, hogy a városrészben már így is akkora a forgalom, hogy az Egri úton minden ház meg van repedve.

– Értem én a lepkéket, meg minden – fogalmazott. – De egy felüljáró kellene a Natura 200 terület fölött, nem a pincék felett vinni az utat – magyarázta.  

– Engem arról nem kell meggyőzni, hogy a Natura 2000-es területen keresztül vezetne a legideálisabb nyomvonalvezetés. Még egyszer meg fogjuk keresni a nemzeti parkot, hogy találjunk valamilyen műszaki megoldást – mondta a helyettes államtitkár.

Bódi Zsolt (Fidesz-KDNP) képviselő elmondta, hogy a felnémeti Kovács Péter megkereste már őket, s a nemzeti park igazgatóság azt írta, nem utasítanak el egy felüljárót. Arról is beszélt, hogy az Omya kőbánya miatt az M25 építésekor is olyan kamionforgalom volt, hogy ha több ütemben épül az út, akkor Felnémet ez idő alatt folyamatosan élhetetlen lesz a teherforgalom miatt. A helyi Végh Judit is erről a problémáról beszélt. A kőbányától kikért forgalmi adatok szerint naponta 30 cementszállító kamion kel útra, éjjel és nappal.

Kipufogógázt csak a dombtetőre!

A térség országgyűlési képviselője, dr. Pajtók Gábor is felszólalt a fórumon.  

– Bejártam az egri nyomvonalat egy helyi civil társaságában. Járják be a nyomvonalat, és nézzék meg micsoda épített környezet károsulna! – fogalmazott, miközben az eseményre váratlanul megérkezett Lázár János építési és közlekedési miniszter.  

Dr. Pajtók Gábor országgyűlési képviselő Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Egy Újsor utcában élő nő arról beszélt, hogy a zajvédelmet nem találja megfelelőnek.

– Erdősávot terveznek, az húsz év, mire megnő. A fákkal semmit sem érünk, ha a házunk mellett 100 méterrel épül az út, akkor mindenkit be fogok perelni – hangoztatta a felháborodott asszony. Kifogásolta továbbá, hogy az utcájukhoz közelebb került az út, valamint arról érdeklődött, hogy minek 500 méterenként csomópont. Az aláírásgyűjtő kertvárosi civilek képviselője, Kovács F. László pedig azt hangsúlyozta, hogy a kipufogógázt ki kell vinni a völgyből az egészségesebb környezet érdekében, erre pedig csak a külső nyomvonal alkalmas. Pántya József igyekezett oldani az erősödő feszültséget azzal, hogy ismételten elmondta, nem döntöttek még, melyik nyomvonalat tervezik és nem foglaltak állást egyik mellett sem.

– A tervezés célja az, hogy megmutassuk az alternatívákat – hangsúlyozta.

Oroján Sándor az önkormányzati Fidesz-frakció frissen lemondott vezetője elmondta, hogy az emberek nagy része a külső nyomvonalat akarja. 

– A kipufogógázt ki kell vinni, hogy egészségesebb legyen a levegő. Városstratégiai szempontokat is a külső nyomvonal szolgál, s én nagyra becsülöm, hogy a kormány e téren is mindig előrelátó. A külső nyomvonal új kontúrt szab a beépíthető területeknek, s különösen fontos ez most, hogy a lakosság nagyon fogy Egerben – világított rá. Lázár János ekkor azt mondta, kicsit úgy tűnik, számos tény elsikkad a tervezés korábbi fázisaiban.

 

 Bedől-e a népszavazás?

– Fontos, hogy beszéljünk egymással, ezért is jöttem Egerbe személyesen. Tíz évig voltam polgármester, ez idő alatt és képviselőségem során is számos hasonló problémával találkoztam. Nem kell meggyőzni arról, hogy senki nem akarja, hogy a házától 100 méterre egy út dübörögjön. Higgyék el, sem ostobák nem vagyunk, de rosszat sem akarunk a helyieknek! Ha az ország anyagi lehetőségei engedik,és lesz módunk megépíteni Egernek egy tehermentesítő, elkerülő utat, akkor semmiképp sem építünk olyat, ami az egriek számára nem elfogadható – szögezte le a miniszter. 

Majd azzal folytatta, hogy maga kérte, szervezzen helyben fórumot, mely túlmutat a helyi politikai és személyes ellentéteken.

– Próbáljuk megérteni, hogy mi a probléma. Teljesen felesleges volt ebből az útból politikai kérdést csinálni, teljesen felesleges népszavazást tartani nyomvonalak érdekében. Még egyszer mondom: mi jó dolgot akarunk létrehozni, nem az egriek ellen fogunk utat építeni. Olyan utat, mely az önök egészségét, jólétét károsítja, nem fogunk megvalósítani. Egyénként a városnak népszavazás nélkül is van lehetősége beleszólni abba, hol épüljön az út, hiszen a helyi építési szabályzat teszi lehetővé, hogy megépüljön a belső nyomvonal. Javaslom, hogy először a városházán tegyenek rendet. Módosítsák a helyi építési szabályzatot! – magyarázta határozottan a miniszter. Kiemelte, a tervezők azt a megoldást keresték, amely műszakilag jó, terhet vesz le a városról és közben pénzügyileg is megvalósítható.

– Ugyanakkor nem lehet általános megoldásokat alkalmazni, helyi megoldás kell.  A belső nyomvonal nagyjából 75-80 milliárd forintból megvalósítható, a külső 90-100 milliárd környékén. Ne feltételezzék, hogy mi nem tudunk belegondolni, hogy egy élet munkája van az önök otthonaiban. Annak, hogy az ország fejlődjön, ára van, többnyire a természeti környezetre nézve. Olyan nyomvonal, amellyel nem avatkozunk be a természetbe, elég közel és elég távol van és megfelel a szerepének nem lesz. Így hát arra fogok utasítást adni, hogy tervezzék meg a külső nyomvonalat, a belsőtől elállunk. Ugyanakkor kiemelném, hogy majd a belvárosból a járműveket ki kell szorítani szabályozással. Talán néhány év múlva a belvárosban élők problémáit hallgatjuk egy ugyan ilyen fórumon – emelte ki. Hozzátette, sokan használnák az elkerülő ügyét politikai célokra a jövő évi választások miatt, de ő szakmai mederbe szeretné terelni az ügyet. 

Lőcsei Lajos momentumos országgyűlési képviselő is megszólalt az esemény végén  Forrás: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

Az önkormányzatnak címezve Lázár János hozzátette, már most gondolkozhatnak a keleti zóna hasznosításán is, amely a tervezett út és a város között terül el. Hiszen mindenképpen az az út valósul meg, aminek a tervezésére költeni kezdenek. Dr. Pajtók Gábor megköszönte, hogy a helyzetet az egriek szempontjából közelítette meg a minisztérium.

 

Jövőre önkormányzati választások lesznek

A fórumon természetesen jelen voltak a Momentum helyi és megyei vezetői is, akik sokak szerint meglátták a népszavazási kezdeményezésben a lehetőséget, s akik vélhetően címzettjei voltak a miniszter által emlegetett politikai célokról szóló mondatoknak. Lőcsei Lajos, a Momentum országgyűlési képviselője arról kezdett el beszélni a tömegnek, hogy szerinte az egriek ellenállásukkal meghátrálásra kényszerítették a kormányt.  

– Nem szokásom meghátrálni, egyszerűen nem akarunk olyan utat építeni, ami az egrieknek nem öröm, hanem teher – szögezte le Lázár. Kijelentését megtapsolták a bejelentése óta kifejezetten oldott hangulatú jelenlévők, akiktől azt kérte, akinek konkrét ingatlanát érintő problémája van az adja meg az adatait, hogy megoldást keressenek az észrevételére.

A fórum zárásaként dr. Pápai Ákos (Mi Hazánk Mozgalom) pálinkát és bort ajándékozott a miniszternek. 

Portálunk kérdésére Lázár János elmondta, lelkiismereti kérdés (is), ezért megnézik, hogy a külső nyomvonaltól valamivel beljebb van-e olyan alternatíva, amely például jobb feltételekkel megvalósítható és jobb tehermentesítő tulajdonságokkal rendelkezik, mint a külső.

 Dr. Pápai Ákos (jobbra) pálinkát és bort ajándékozott a miniszternek Fotó: Berán Dániel/Heves Megyei Hírlap

– Ám erre sok esélyt nem látok. Ugyanakkor ez az eljárásrend. Tehát a külső út tervezésének előkészítésére adok utasítást. Szerintem az a legmegvalósíthatóbb, de bármilyen módosulás is lenne, semmiképp nem fogunk az egriekkel szemben dönteni – válaszolt. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a heol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában