Menetfény

2023.01.27. 11:35

Bosszantó szokás az utakon: egyesek nappali menetfénnyel kocsikáznak mindenhol

Bár a KRESZ szerint kötelező városon kívül a tompított fényszórót használni, sok autós csak nappali menetfénnyel közlekedik, ami a téli szürke időben balesetveszélyes helyzetekhez is hozzájárulhat. Dr. Farkas Károly, a Magyar Autóklub Közép-Dunántúli Regionális Szervezetének elnöke szerint a „látni és látszani” elv kifejezetten fontos.

W.P.

Ködös időben, vagy amikor már sötétedik nem elég a nappali menetfény

Fotó: Walczer Patrik

Szinte mindenki találkozott már olyan autóssal, aki a rossz látási és időjárási körülmények ellenére sem törődött azzal, hogy a többi sofőr megfelelően észlelhesse a járművét. Újabban egyes vezetők megelégszenek a nappali menetfénnyel – amely az újabb kocsik elindításakor automatikusan felkapcsolódik –, azt viszont nem tudják, hogy bizonyos típusoknál ilyenkor csak az első lámpák égnek. Ráadásul, ha így hagyják el a lakott területet, akkor nem felelnek meg a KRESZ-ben foglalt szabályoknak.

Dr. Farkas Károly a téma kapcsán elmondta, napközben is előfordulhat, hogy alig vesszük észre a nappali menetfénnyel közlekedőket. Például ha egy nagyobb, iparosodott településen ködös időben, műszakváltáskor ülünk autóba, akkor egyáltalán nem mindegy, hogy időben meglátjuk-e az előttünk haladó kocsikat.

– Bár a KRESZ szerint napközben bármikor használható a tompított fényszóró, éjszaka, illetve rossz látási körülmények között azonban kötelező. Én a lakott területen nappal is felkapcsolom. A Magyar Autóklubbal azt javasoljuk, hogy ennél az exponenciálisan növekedő járműsűrűségnél a jobb láthatóság érdekében mindenképpen kapcsolják fel napközben is. A tompított fényszóró nem zavarja a szemből érkezőket, a korszerű izzók hosszú élettartamúak és lényegesen olcsóbbak, mintha egy bekövetkező baleset miatt a járműjavítás költségét kellene kifizetnünk – tette hozzá.

Dr. Farkas Károly úgy véli, nehezebben észlelhetjük a „szerencsétlen” színű autókat, amennyiben nem megfelelő a világításuk. Például a havas táj esetében a fehér, szürkületkor az aszfalt színe miatt akár a fekete, míg borongós, esős napokon akár a közép- illetve világosszürke autókat is később vehetjük észre.

A regionális szervezet elnöke megjegyezte azt is, hogy sokszor az az alapvető probléma, hogy egyes autóknak csak az egyik lámpája világít, vagy hogy hátul nem ég egyik fényszóró sem. Éppen ezért a Magyar Autóklub nem győzi hangsúlyozni, hogy elindulás előtt fontos ellenőrizni a járművek világítását, mely egyébként a KRESZ szerint is kötelességünk.

Javítani kellene a vezetési kultúránkon
Dr. Farkas Károly elmondta azt is, hogy az utakon rosszul beállított fényszóróval közlekedő járművekkel is találkozik. Kellemetlen, amikor a mögöttünk haladó autó fénye a tükrök által elvakít bennünket. Egyesek úgy vesznek részt a forgalomban, hogy autójuk belső, vagyis a gépkocsik bal izzója kiégett, így sötétben azt sem lehet eldönteni, hogy gépkocsi, vagy éppen motor közeledik felénk. Arra is láthatunk példát, hogy néhányan szabálytalan színű izzót szerelnek be előre, amelyek szintén megtéveszthetnek. Bár a műszaki vizsgáknál a világítást is ellenőrzik, érdemes utána a tulajdonosoknak is megnézni, nem állítódtak-e el a fényszórók. Úgy véli, hogy a vezetési kultúránkon még lenne mit javítani. 

 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a kemma.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában