Élménypedagógia a porondon

2022.09.30. 17:30

Rendhagyó cirkuszi tanóra világhírű artistaművészekkel Szombathelyen - fotók

Új cirkuszi műsor, új tanári magyarázatokkal egy rendhagyó tanórában. A megye általános és középiskoláiból hatszáz diák követte pénteken délben két középiskolai tanár foglalkozását, amelyen a fizika, a biológia, a kémia, az irodalom és a zene is szerepeltek az artisták mellett a porondon.

Tóth Kata

Fotó: Szendi Péter

Megfigyeléseikből, rácsodálkozásaikból állított össze egy tanórányi új anyagot, a Magyar Nemzeti Cirkusz idei műsorához igazodva a Kanizsai Dorottya Gimnázium és a Nagy Lajos Gimnázium két pedagógusa, Sinkó Andrea és Kovacsics Bernadett. A műjégpálya mellett felállított sátorban a cirkusz művészei lélegzetelállító produkciókat mutattak be – a számok után a tanárnők adták a jelenségek természettudományos magyarázatát. Világpremierrel kezdődött a műsor: a Várszegi János vezette zenekar játszotta, Réz Tamás énekelte a cirkuszhimnuszt, először magyarul. És ha már szerepet kapott a zenekar: a közönségnek ki kellett találnia, éppen melyik hangszereket hallja. 

Utána Sinkó Andrea egy ajaksípot szólaltatott meg: a belsejében levő légoszlopot a befúvás helyénél elhelyezett ékre fújt levegő rezegteti meg. Ezt tette Steve bohóc, a tréfa nagymestere is a kapott kotta alapján. Kovacsics Bernadett a biológia szempontjából közelített: jó, hogy vannak bohócok: „a nevetés hasznos, hiszen pozitív hatású szerotonin szabadul fel és endorfin termelődik az agyban. A cirkusz világában játszódó regényből – Lány a kötélen – olvasott fel részletet Merklin Ferenc konferanszié, a KDG igazgatója, mialatt artisták készülődtek. 

A porond felett 8 méter magasan kifeszített és egy lejjebb lévő rugalmas drótkötélen egyensúlyoztak – a fizikai tartalomban rejlő különbségeket Sinkó Andrea elemezte levezetésként, miután a 3-as piramisban menetelő és kötélen szaltózó cirkuszművészek testi épségéért aggódtunk. A biológiai megközelítésből kiderült: szervezetünk számára fontos a stressz, idegrendszerünk szimpatikus része felel azért, hogy felpörög a pulzusunk, szaporább lesz a szívverésünk, és a szervezetben adrenalin szabadul fel. Michael Ferreri labdazsonglőr mutatványa után megtudtuk: a matematika kapcsolható össze leginkább a zsonglőrködéssel. Szóba került a szabadesés, az izommemória. A szédületes görkorcsolyaszám után a centrifugális erő és a súrlódás szerepét értelmezték a pedagógusok. Végül ifj. Richter József igazgató mutatta be, a lovas akrobata számoknál az embereken kívül a lovakon is nagy a súly.

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a vaol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában