Dízel helyett elektromos

2022.06.30. 17:31

Zéró kibocsátású járművekkel egészült ki a veszprémi buszflotta

Öt új elektromos busz állt forgalomba a megyeszékhelyen.

Marton Attila

Hoyos György, Weingartner Balázs, Steiner Attila, Porga Gyula és Ovádi Péter a buszok átadóján

Fotó: Pesthy Márton/Napló

A járművek beszerzését és a töltőinfrastruktúra kiépítését az állami zöldbusz program támogatta. 
Steiner Attila, a Technológiai és Ipari Minisztérium energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára hangsúlyozta, az elektromos buszok használata a károsanyag-kibocsátás csökkentése és az ellátásbiztonság szempontjából is hasznos. Kiemelte, az elektromos buszok üzemeltetése kilométerenként 67 forinttal olcsóbb a dízelüzemű járművekhez képest. Bár a beszerzésük drágább, de a megvásárláshoz mintegy nyolcvanszázalékos állami támogatást kaphatnak az önkormányzatok. Megjegyezte, a programra – amelyben a dízelüzemű buszokat cserélik elektromosra – 36 milliárd forintot különített el a kormány. 
Ovádi Péter országgyűlési képviselő (Fidesz–KDNP) kiemelte, az elektromos buszok forgalomba állítása is jelzi, hogy Veszprém és térsége fejlődik. Hozzátette, a város útjain 21. századi buszflotta jár, az elektromos buszok beszerzése pedig azt példázza, hogy a kormány és a város összefogásával valóra válhatnak az álmok. 
Porga Gyula polgármester (Fidesz–KDNP) kiemelte, bátor döntés volt, hogy a város saját kezébe vette a közösségi közlekedés működtetését, ennek a folyamatnak a betetőzése az elektromos buszok forgalomba állítása, amelyek a tavaly év végén beszerzett 42 új MAN dízel járműből álló flottát egészítik ki. 
Weingartner Balázs, a zöldbusz programot koordináló HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója méltatta a V-Busz Kft., a gyártó, az önkormányzat és a társaság együttműködését. A zéró kibocsátású buszokat a legkorszerűbb utasbiztonsági és vezetéstechnikai rendszerekkel – például gyalogos holttérfigyelő kamerarendszer – szerelték fel. 

Hoyos György, az MAN Kamion és Busz Kereskedelmi Kft. buszüzletág-igazgatója kérdésünkre elmondta, a 12 méter hosszú, alacsonypadlós szóló buszok 480 kWh-s akkumulátorai egy töltéssel több mint 300 kilométert tudnak megtenni, többet, mint amennyit átlagosan egy busz jár Veszprém útjain egy nap alatt. Megjegyezte, az akkumulátorok – amelyek mintegy három tonnát nyomnak – a buszok tetején kaptak helyet. Az elektromos buszok töltőinfrastruktúráját a Haszkovó utcai buszfordulóban építették ki. 
Polgári István, a V-Busz Kft. ügyvezetője kérdésünkre elmondta, a buszoknak az energia visszatöltésében segít a veszprémi dimbes-dombos fekvés. Várhatóan éjszaka töltik majd a buszokat, amelyekkel főként a 2-es, 5-ös, 6-os, 10-es, 11-es, 12-es és 13-as vonalakon találkozhatnak az utasok. Az ügyvezető közölte, a buszok beszerzésére és a töltőinfrastruktúra kiépítésére közel 650 millió forint állami támogatást kapott a város, amelyet 227 millió forinttal egészített ki az önkormányzat. 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a veol.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!

Rovatunkból ajánljuk

További hírek a témában