Az orosz olaj árát 60 dollár alatt tartani kívánó G7 és uniós intézkedések többek között a biztosítások segítségével gyakorolnának nyomást az orosz olajszektorra, ám a lépés első áldozatai úgy tűnik a kazah olajszállítmányok lesznek.
Törökország ugyanis az ársapka kapcsán a tankerektől újabb bizonyítékot követelt a hajókra vonatkozó úgynevezett P&I biztosítások terén.
Ezek azok a biztosítások, amelyek nem a hajókat vagy a szállítmányokat érintik csupán, hanem az olyan esetek kárigényét is fedezik, mint például az olajszivárgások vagy balesetek.
Ezekre a rendhagyó esetekre a hagyományos biztosítók nem is kínálnak termékeket, így azokat hajótulajdonosok által létrehozott úgynevezett P&I klubok nyújtják. A nyugati országok által használt International Group of P&I Clubs 13 tagot számlál és a globális tengeri szállítás mintegy 90 százalékát fedi le.
Azonban Ankara most azt kérte a Dardanellákon vagy Boszporuszon áthajózni kívánó tankerektől, illetve a számukra biztosítást nyújtó P&I kluboktól, hogy
vállalják, a biztosítás érvényességét arra az esetre is, ha a biztosítottról kiderülne, a tankereken szankciók által sújtott olajat vitt, mindegy, hogy tudatosan, vagy a helyzetről mit sem sejtve.
Mivel ez a szankciók megszegését jelentené, ezért ezt az International Group of P&I Clubs tagjai nem tudják vállalni.
A Financial Times információi szerint hétfőn mintegy 19, főként orosz kikötőkben felvett, ám kazah olajat szállító hajó horgonyzott a török szorosok közelében a helyzet feloldására várva. A kazah olajra a nyugati szankciók nem vonatkoznak, és az vezetéken érkezik az orosz kikötőkbe.
A szankciókra készülve Oroszország jelentős méretű, mintegy 100 tankerből álló „árnyékflottát” hozott létre az olajszállítások jövőbeli folytatására, és egy iparági forrás szerint ezek a hajók és biztosítóik el is küldték a törököknek a szükséges dokumentációt, így a nyugati biztosítást használó tankerek azok, amelyek nem tudnak tovább haladni.
Mindez arra is rávilágít, hogy legalábbis a Fekete-tenger felé induló orosz olajszállítások a nyugati biztosításokat lehetővé tevő ársapka ellenére nem élnek ezzel a lehetőséggel. A kérdés az, hogy a Balti-tengeren vagy az Észak-tengeren útnak induló orosz szállítások számára is megfelelő-e az alternatív biztosítás, melyről azt nem tudni, hogy orosz eredetű vagy azt a szállítások célországa nyújtja.
Nick Shaw a P&I klubokat tömörítő nemzetközi szervezet vezérigazgatója szerint konstruktív párbeszédet folytatnak a releváns hatóságokkal és igyekeznek megoldani a helyzetet.
Az amerikai pénzügyminisztérium egyik tisztviselője pedig elmondta, hogy tisztában vannak a török kormány új politikájával, és azzal, hogy az hogyan teszi nehezebbé a hajók áthaladását az ország szorosain, valamint azt is, hogy ezeket a problémákat fel is vetették a török féllel történő tárgyalások során.
Azok a tankerek, amelyek gázolajat, benzint vagy más finomított terméket szállítanak, egyelőre gond nélkül folytathatják útjukat, hiszen ezen termékekre csak februártól lépnek életbe az uniós szankciók.