A hét végén tárgyalnak az uniós döntéshozók a február 5-én életbe lépő újabb szankciókról, a kiszivárgott hírek szerint kettős ársapkát vezetnek be az orosz eredetű finomított olajtermékek piacán. Külön 100 dolláros plafont kapnának a prémiummal és külön 45 dolláros sapkát a diszkonttal forgó termékek. Ágazati elemzők szerint valószínűsíthető, hogy az Európából kiszoruló orosz prémiumtermékek, mint például a dízel, nem találnak maguknak ázsiai piacot a mostani mennyiségben. Ezzel szemben a már korábban szankcionált orosz nyersolajszállítmányokat nagy részben átirányította Moszkva, igaz, az alternatív piacokon csak jelentős diszkonttal tud értékesíteni. Ám a Spire Global hajókövető cég adatai szerint, amely 3 ezer olajtanker útját regisztrálta, az elmúlt hónapokban átrajzolódtak a globális olajszállítások térképei

The,Oil,Pump,,Industrial,Equipment
Fotó: Shutterstock

Az észak-európai helyzet képe egészen tiszta. Azok az orosz tartályhajók, amelyek 2021-ben még a balti kikötőkből általában Rotterdamba, a világ legnagyobb olajelosztó központjába tartottak, kiszorultak a piacról. A nyugat-európai finomítók hónapok óta a közel-keleti, nyugat-afrikai és amerikai forrásokat választják. Hasonló a helyzet az Egyesült Államokban, amely szintén kitiltotta az orosz hajókat. 
Jelentősen 

megnőtt az orosz hajóforgalom a Földközi-tengeren és a Szuezi-csatornán,

miután az olajszállítmányokat Moszkva Ázsiába irányítja. Ám ez az egekbe repítette a szállítási költségeket, jelentősen hozzájárulva az orosz olaj árának leszorításához. Az Ural benchmark hordónkénti ára 45 dollárra süllyedt, miközben a Brent olajat 85 dolláron jegyezték. Így az orosz olaj ára jóval elmaradt még az EU és a G7 60 dolláros ársapkájától is, ami nagy üzlet az indiai finomítóknak. India a háború előtt egyáltalán nem importált orosz nyersolajat, de most már havi másfél millió hordónál tart.   

Az Oroszország távol-keleti kikötőiből Kínába tartó tartályhajó-forgalom is felfutott. Peking kibővítette a finomítók kvótáit. A lehető legolcsóbb nyersolajból állítanak elő finomított termékeket, s továbbítják a világpiacra. 

Külön kategóriát képvisel az úgynevezett árnyékflotta, amely legutóbb egy évtizeddel ezelőtt, a Teherán elleni embargó idején élte fénykorát. Most 

újabb virágzását éli az árnyékflotta.

Nincs pontos definíció ezekre a hajókra, de vannak árulkodó jelek, mint a zászlócsere, a hajók átfestése, a nyomkövető kikapcsolása, a megtévesztő koordináták küldése vagy a nyílt tengeren való olajszivattyúzás. Cizelláltabb gyakorlatnak számít a hajó dokumentumainak meghamisítása, s még finomabb, ha szövevényes céghálóval álcázzák a tulajdonosokat is. Iparági szakértők becslése szerint 

legalább 70 tanker, amely korábban iráni és venezuelai olajat szállított, most orosz olajat visz.

Az is az árnyékflotta bővülését jelzi, hogy a háború kezdete óta egyre több hajó közlekedik biztosítás nélkül, s hogy fél év alatt 37 százalékkal emelkedett a legalább 15 éves, nagy nyersolajszállítók ára. Olyan tankerekről van szó, amelyek egyébként a hajótemetőben várnák a sorsukat.