Széttapossák az utakat

2022.06.27. 07:00

Törik az aszfalt, megreped a beton a túlsúlyos teherautók alatt

Pécsett az elmúlt években egyre több egykori szőlőt, pincét, hétvégi telket építenek be. Mint olvasóink is jelezték, a régi épületek helyét átveszik a modern, több tíz-, vagy százmilliós villák, társasházak, miközben a megközelítést biztosító utak nem követték a fejlesztéseket, 20–30 tonnás teherautók, betonkeverők teszik tönkre a város kisebb útjait.

Bóka Máté

Fotó: Shutterstock

Lapunk kérdésére Märcz János, a Pécsi Közterület-felügyelet vezetője elmondta, a hozzájuk érkező bejelentéseket minden alkalommal kivizsgálják és ellenőrzést tartanak a bejelentett útvonalakon. Az esetek túlnyomó többségében az útvonalengedélyek rendben vannak, de előfordul ennek ellenkezője is. 

– Azok közül, akiknek nem volt érvényes engedélyük, négyen figyelmeztetést kaptak, közel tíz esetben bírságot szabtunk ki, illetve feljelentést tettünk – mondta. 

A probléma elsősorban az, hogy a legtöbb betonmixernek van engedélye, vagyis legálisan hajtanak rá az utakra, amelyek komolyabban károsodnak, helyreállításuk több millióba, tízmillióba kerülne.  

A városi közutakat kezelő Biokom Nkft. azt közölte, hogy még egy 2018-as polgármesteri állásfoglalás alapján járnak el a dűlőutak útvonalengedélyeinek kiadása során. Érvelésük szerint mivel a Pécsi Építési Szabályzat is megengedi számos korábbi hétvégi házas telken az új lakóingatlanok építését, ezekhez „elengedhetetlenné válik az érvényben lévő súlykorlátozás feletti össz­tömegű járművek behajtása”. Hozzátették: a kiadott útvonalengedélyekben a közút kezelője maximalizálja, hogy egy fordulóval bizonyos építőanyagokból mekkora össztömeg szállítható az építési helyszínre, illetve meghatározza az útvonalat is. A feltételek betartatása, ellenőrzése, szükség esetén az intézkedés lefolytatása a rendőrség és a közterület-felügyelet hatásköre. 

Azt mondták, hogy a kiadott útvonalengedélyekben minden esetben szerepel, hogy az útburkolatban okozott károkért a kérelmező tartozik felelősséggel. Helyszíni bejárások, illetve lakossági jelzések alapján az elmúlt években több esetben is felszólította a közútkezelő a kérelmezőt a megrongált útburkolat helyreállítására, a kivitelezéssel összefüggésben beszennyezett úttest tisztítására, az építőanyag eltávolítására. A felszólításokban foglaltaknak eddig minden esetben eleget tett az érintett, nem vált még szükségessé a közlekedési hatóság bevonása. 

A Biokom kiemelte, a vállalat a meglévő állapotot kezeli, a rendeletalkotás, egyéb szabályozás kialakítása az önkormányzat feladata. 
Elmondható, hogy egyre nehezebb „tetten érni” az elkövetőket, egy-egy összetört útburkolatot foghatnak alapozási problémákra, vízalámosásra, ráadásul nincs arra sem kapacitás, hogy az utakat behatóbban vizsgálják meg egy terhelés után. 

Lapunk úgy tudja, hogy a városházán még megmaradt, valóban szakmai berkekben is egyre többen gondolják úgy, hogy nem szabadna ezeken a dűlőutakon az építkezésekhez hatalmas teherautókkal szállítani, hiszen az építőanyagot kisebb gépjárművekkel is a helyszínre hordhatják. 

A baloldali városvezetés MSZP-közeli sajtókapcsolati tanácsadója, és kollégái ezúttal sem reagáltak a megkeresésünkre. 
 

Ezek is érdekelhetik

Hírlevél feliratkozás
Ne maradjon le a bama.hu legfontosabb híreiről! Adja meg a nevét és az e-mail-címét, és mi naponta elküldjük Önnek a legfontosabb híreinket!