Vitézy Dávid: közös érdek a magyar-román közúti és vasúti kapcsolatok fejlesztése

Hírek Pindroch Tamás
Vitézy Dávid közlekedésért felelős államtitkár és román kollégája, Ionuț-Cristian Săvoiu budpaesti találkozóján a folyamatban lévő és tervezett közös vasúti és közúti fejlesztési projekteket tekintették át.

A Bukarest–Brassó–Arad–Békéscsaba–Szolnok–Budapest vonal a két ország közötti vasúti árufuvarozás legfontosabb iránya, a személyszállításban is fontos a szerepe. Az elmúlt években mind a román, mind a magyar oldalon pótoltuk a második vágányt, az utolsó hiányzó szakasz Békéscsaba és a román határ között éppen most készül – közölte Vitézy a közösségi oldalán. A közlekedési államtitkár kifejtette, ezzel párhuzamosan az uniós korridorokra előírt egyéb paraméterekre (sebességi, tengelyterhelés) is alkalmassá kell tenni az érintett szakaszokat. Mindent megtesznek, hogy a határátmenetet közösen gyorsítsuk, mind a teher-, mind a személyforgalomban.

Mint folytatta, a Biharkeresztes és Nagyvárad között átlépő vasútvonal problémája, hogy Püspökladány és Kolozsvár között nincs villamosítva, noha a csatlakozó vonalakon mindkét országban villanymozdonyok vontatnak. A magyar oldalon a tervek szerint még idén befejeződik a villamosítás, idén januárban pedig Romániában is kiírták a közbeszerzéseket három szakaszban.

Mint írta, ugyanerre mehet majd az elképzelések szerint a Budapest–Kolozsvár–Bukarest nagysebességű vasút (NSV). Ez egy nagyon távlati terv, még csak az előkészítésnél tartanak mindkét országban, megkezdik az egyeztetést a határkapcsolat pontos helyéről.

Az államtitkár szerint a Debrecen és Nagyvárad között vasúti kapcsolat javítása is cél, ebben is elindul az együttműködés.

A gyorsforgalmiút-hálózat folyamatosan épül ki a két ország között, Az M43–A1 sztrádákon jól működik a kapcsolat, az M4–A3 esetében a magyar oldalon már kiépült az autópálya, fontos lenne Magyarország számára az észak-erdélyi folytatás, hiszen a magyarlakta területekre is ez vezet. Igaz, az A1-ről megépült az átvezetés, így – kerülővel – Kolozsvár és Marosvásárhely is elérhető már sztrádán – közölte Vitézy.

Arra is kitért, Szatmárnémeti felé az M49 autóút épül majd Csengernél megcélozva a határt. Ennek első, 28 kilométeres szakaszára nemrég zárult a NIF kivitelezési közbeszerzése, a román csatlakozó szakaszon 2023-ban kezdődhet a kivitelezés. A tervek szerint az M44 autóút is eléri majd Romániát Békéscsabáról Sarkad felé folytatódva, később a román oldalon a leendő Arad–Nagyvárad sztrádába csatlakozhat.

Borítókép: Kovács Attila / MTI

Ezek is érdekelhetnek

További híreink