Az energiabiztonság érdekében télen Svájc korlátozhatja az elektromos járművek vezetését – írja a Der Spiegel a svájci négylépcsős akcióterv kapcsán.

Wind turbines and a high voltage pole on top of Gotthard ANDERMATT, URI, SWITZERLAND - 2021/06/14: Wind turbines and a high voltage pole on top of Gotthard Pass at 2106 m, surrounding mountains covered in snow. (Photo by Frank Bienewald/LightRocket via Getty Images)
Fotó: Frank Bienewald / Getty Images

Az energiatakarékossági terv szerint a védekezés harmadik szakaszában akkor tilthatják meg a villanyautók használatát, ha az utazás nem feltétlenül szükséges. Ezenkívül az autópályákon is szigorúbb sebességkorlátozást vezetnének be a villanyautók számára.

Svájc jellemzően Franciaországból és Németországból importál áramot, de idén mindkét szomszédos ország csak korlátozott exportra képes.

A francia atomerőművek elhúzódó karbantartása miatt az ország nettó villamosenergia-importőrré vált, miután évtizedekig nettó exportőr volt.

Németországban is hasonló a helyzet, mivel a közműszolgáltatókat mattolta az orosz vezetékes gáz hiánya.

Svájc téli áramellátása tehát bizonytalan, nem zárható ki, hogy gondok lesznek – közölte még júniusban a svájci szövetségi villamosenergia-bizottság, az Elcom.

Hozzátették, a francia nukleáris energiatermelés visszaesése és a Svájcba irányuló francia áramexport csökkenése nehéz helyzet elé állíthatja az alpesi köztársaságot. Svájcnak körülbelül 4 gigawattóra áramimport-szükségletét a többi szomszédos országból, Németországból, Ausztriából és Olaszországból kell fedeznie. 

Az Elcom szerint azonban ezeknek az országoknak a villamosenergia-exportja nagymértékben függ a rendelkezésre álló fosszilis tüzelőanyagoktól, főként a földgáztól.