Derogációs kérelmet nyújtott be Magyarország, amelyben 2023 végéig kér felmentést az uniótól az adóminimumok teljesítése alól, vagyis azon kötelezettség alól, hogy emelje az üzemanyagok jövedéki adóját – értesült a Világgazdaság. Ha az Európai Bizottság nem fogadja el a magyar fél kérését, akkor az mértéke 32,5 forinttal emelkedhet.

Fotó: Mohai Balázs

A kétféle üzemanyagra eltérő uniós adómértékek vonatkoznak. Hazánk a benzin esetében évek óta a minimumértékre állítja be a magyar adószintet, és fix távolságot tart a benzin és a gázolaj adómértéke között.

 

Hatályos adómérték

Adóminimum

Hatályos adómérték

Szükséges adómérték

Árhatás áfával

Euró/liter

Ft/liter

Ft/liter

Benzin

0,28

0,359

120

152,525

41,3

Gázolaj

0,26

0,33

110,35

142,875

Ezen elvek alapján a benzin esetében az adó a mostani literenkénti 0,28 euróról 0,36 euróra emelkedne, a dízelé pedig 0,26-ról 0,33 euróra. 

Ez eredményezné a már jelzett 32,5 forintos adóemelkedést, mivel a számításnál a 2022. október 3-i hivatalos árfolyamot kellene figyelembe venni.

Az Európai Bizottság még 2022. július 8-án küldött adminisztratív megkeresést a kormánynak az adóminimum alatti üzemanyag-adómértékek vonatkozásában. Ezzel párhuzamosan az ismert körülményekre – a háborúra és az energiaválságra – tekintettel a bizottság gyakorlatilag felajánlotta a tagállamoknak a legfeljebb hat hónapra szóló derogáció lehetőségét. Ezzel két tagállam (Portugália 2022 végéig, Svédország három hónapos időtartamra, azaz szintén gyakorlatilag év végéig) már sikeresen élt.

Kedvező elbírálás esetén a hatályos jövedékiadó-mértékeket akár jövő év végéig fenntarthatnánk, mindazonáltal van rá esély, hogy a bizottság nekünk is legfeljebb csak hat hónapot engedélyez. A magyar kormány a hat hónapnál hosszabb időtartamot azzal indokolta, hogy a kedvezőtlen októberi forintárfolyam miatt egész jövő évben fenn fog állni a drasztikus emelés szükségessége, az energiaadó-irányelv pedig akár hatéves derogációra is lehetőséget ad.

A derogációs kérelem elbírálásának határideje az összes megfelelő és szükséges információ beérkezését követően három hónap.

Az esetleges elutasítás tehát újabb üzemanyagár-emelkedést vonhat maga után, ráadásul pont egy olyan időszakban, amikor a brüsszeli szankciók egyébként is nagyon bizonytalanná tették a piacokat, s az árak is emelkedtek.

Emlékezetes, hogy a legutóbbi uniós szankciócsomag életbe lépése után a kormány már nem tudta tartani a több mint egy évig fenntartott 480 forintos hatósági árat. Ráadásul, mint azt a Mol vezérigazgatója, Hernádi Zsolt is jelezte, az igazán nagy bizonytalanságot majd a jövő év februárjában életbe lépő uniós szankció fogja hozni, amely megakadályozza az orosz olajból készült üzemanyag exportját.

Hatalmas összegeket hagyott a magyarok zsebében az üzemanyagárstop

Mielőtt mindenki haraggal a szívében felejtené el örökre a hatósági árat, érdemes egy pillantást vetni a kockás papírra.