Elkészült a horvát A5-ös autópálya Eszéktől a magyar határig tartó szakasza. A 17,5 kilométer hosszú út a magyar oldalon a még építés alatt álló M6-os sztrádához fog csatlakozni, bekapcsolva ezzel Horvátország keleti részét az európai vérkeringésbe.

Vrgorac,,Croatia,,16.07.2022,In,The,Middle,Of,July,,During,The
Fotó: Shutterstock

Az Adriai-tengertől Bosznia-Hercegovinán át Budapestig tartó észak–déli európai közlekedési folyosó, az úgynevezett 5c korridor horvátországi szakaszát 2005-ben kezdték építeni. A Belgrád–Zágráb autópályából kiágazó út 2009-ben érte el Eszéket, a gazdasági válság miatt viszont leállították a munkálatokat. Az infrastrukturális projekt 2016-ben folytatódott, ekkor kezdték meg a Dráván átívelő függőhíd építését. 

Forrás: ENC

Az említett folyami átkelő különlegessége abban rejlik, hogy nemcsak a medret hidalja át, hanem a Zrínyi által egykor ezen a helyen felégetett török fahídhoz hasonlóan a mocsáron való átkelést is segíti. Az impozáns, 2 részből álló vasbeton szerkezet első, meder felett átívelő szakasza, amely az ország legnagyobb hídja, 2507 méter hosszú, a második, a mocsári szakasz pedig 725 méteres. A projekt 2018 nyarán készült el, de mivel a túloldalán nem folytatódott a pálya, ezért az autósok nem vehették használatba. Ez a helyzet viszont nemsokára megváltozik,

 elkészült ugyanis a hídtól a magyar országhatártól 3 kilométerre található Pélmonostorig vezető autópálya-szakasz. 

Az új utat december 2-án adják át a forgalomnak. A sztráda viszont az országhatárt egyelőre nem lépi át, a magyar oldalon ugyanis még tartanak a munkálatok az M6-os autópálya déli szakaszán. A tervek szerint a két sztrádát 2024 első felében kötik össze, ezzel bekapcsolva Horvátország keleti részét a kontinens gyorsforgalmi úthálózatába.

Boszniába már pályán vezet az út

Az A5-ös autópálya északi, befejező szakaszával egy időben megkezdődött a déli, 3,5 kilométeres ág építése. Az említett szakaszon a Száva folyót kellett átívelni, az ehhez szükséges 660 méter hosszú mederhíd építését pedig a két ország többnyire uniós forrásokból fedezte. Az új átkelő ugyanis nem csupán egy határon átnyúló beruházás, hanem az EU számára is híd a Nyugat-Balkán felé – ezt Ursula von der Leyen az Európai Bizottság elnöke mondta az átadáskor. Ahhoz viszont, hogy Budapestről, Bosznia-Hercegovinán át autópályán jussunk el a tengerpartig, még sokat kell várni, a Szávától délre eső 334 kilométernyi tervezett szakaszból ugyanis csak 113 kilométer készült el.