Kígyózó sorokkal, rendszeres járattörlésekkel és elveszett bőröndök tömkelegével szembesülhetnek az utazók az európai reptereken, és a jövő sem tűnik túl fényesnek. Az Air Council International – a repülőterekkel foglalkozó európai kereskedelmi testület – várakozásai szerint elkerülhetetlenek lesznek nyáron a késések az európai repülőterek kétharmadán, sőt várhatóan az őszi-téli időszakig sem oldódhat meg a probléma.

 

A jegyárak növekedése sem tartja vissza az utazni vágyókat

Ahogy egyre több ország oldja fel a koronavírus-járvány miatti beutazási korlátozásait, kezd visszaállni a repterek forgalma a 2019-es szintre. A Nemzetközi Légiközlekedési Szövetség (IATA) adatai szerint áprilisban a légi közlekedés iránti összkereslet utaskilométerben vagy RPK-ban mérve – ami a fizető utasok által megtett kilométerek számát veszi alapul – közel 80 százalékkal nőtt 2021 áprilisához képest. 

Sőt az Európa és Közép-Amerika, valamint a Közel-Kelet és Észak-Amerika közötti útvonalon már meg is haladta a világjárvány előtti szintet. 

Bár a magas kereslet, a megemelkedett sugárhajtómű-üzemanyag-árak és az, hogy kevesebb a gép az égbolton, megemelte a repülőjegy árakat, de úgy tűnik, hogy ez nem tartja vissza az utazni vágyókat.

The silhouette of an airplane is seen in front of the moon in Moscow on December 28, 2020. (Photo by Yuri KADOBNOV / AFP)
Fotó: YURI KADOBNOV / AFP

 

Nincs elegendő személyzet a járvány alatti elbocsátások miatt

A kereslet megugrása hatalmas fordulatot jelent az ágazatban, amely a koronavírus következtében bevezetett bezárások miatt 2020-ban több mint 230 milliárd dollár veszteséget könyvelt el, aminek nagyobb részét a légitársaságok állták.

A gyors fellendülés azonban újabb fejfájást okoz az iparágnak, hogy elegendő személyzetet gyűjtsön az utasáradat kiszolgálására, hiszen a repterek és a földi kiszolgálók létszáma meglehetősen megfogyatkozott a járvány alatt, ahogy a forgalom összeomlása miatt nagy létszámleépítések voltak.

 

Jobb munkakörülményeket és magasabb béreket követelnek az alkalmazottak

Ezenkívül Európa számos országában jelenleg is sztrájkolnak a légiközlekedési alkalmazottak, jobb munkakörülményeket és magasabb béreket követelve. 

Múlt héten a párizsi Charles de Gaulle repülőtéren több mint 100 járatot töröltek, miután a munkavállalók szakszervezete sztrájkot hirdetett.

Több olaszországi repülőtéren is hasonló helyzet alakult ki, miután a légiforgalmi irányítók és a légiutas-kísérők 24 órás sztrájkba kezdtek. A Scandinavian Airlines pilótái is sztrájkot hirdettek június végére Norvégiában, Svédországban és Dániában fizetési problémák miatt.

A Unite repülési szakszervezet tisztje, Oliver Richardson szerint az iparág azt aratja, amit vetett, hiszen nem csupán a létező gazdasági modell nem volt képes tisztességes és fenntartható munkahelyeket teremteni, de ezt még tetézi néhány munkaadó magatartása is, akik elmondása szerint a világjárvány idején opportunista módon megnyirbálták a munkahelyeket, csökkentették a fizetéseket és a feltételeket. Nyilatkozatában az ACI Europe egyetértett, hogy az alacsony fizetés és a munkakörülmények megnehezítik a toborzást, valamint a köztudottan hosszú, akár 16 hetes biztonsági átvilágítás is ellehetetleníti a gyors munkaerőfelvételt. 

Ennek segítésére a brit kormány lehetővé tette az új alkalmazottak képzésének megkezdését már az ellenőrzések befejezése előtt.

 A repterek kétharmada számol a járatkésések számának növekedésével

Azonban tekintettel a rendszeres létszámhiányra, a legtöbb repülőtér – különösen a nagyobbak – szerint az egész nyarat áthatják majd ezen problémák és elkerülhetetlenül rontják az utazási élményt. 

10 February 2020, North Rhine-Westphalia, Cologne: Passengers sleep at Cologne Bonn Airport. The storm depression "Sabine" has passed through North Rhine-Westphalia. Photo: Oliver Berg/dpa (Photo by OLIVER BERG / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Oliver Berg / dpa Picture-Alliance via AFP

Az új felmérésben egy apró optimista jel azért van: bár a repterek kétharmada szerint növekszik majd a járatkésések száma, csak 16 százalékuk számít a járattörlések szaporodására is. 

Ugyanakkor mind tisztában vannak a hátra lévő munkával, így az európai repülőterek 35 százaléka szerint a repülőtéri és földi kiszolgálási személyzet hiánya hatással lehet működésükre a nyári szezonon túl is. Az iparág vezetői így arra kérték a légitársaságokat, hogy módosítsák menetrendjüket a forgalmi csúcsok csökkentése érdekében, és több reptér napi korlátot is szabott a járatszámra. A hónap elején a német Lufthansa légitársaság így mintegy 900 belföldi és európai rövid távú járatot törölt a frankfurti és müncheni csomópontokon júliusra vonatkozóan.

Tippek a várakozási idő mérséklésére és a járattörlések elkerülésére

  1. A repülőtereken tapasztalható fennakadások miatt az utazókat arra kérik, hogy ha esetleg még nem foglalták le járatukat, lehetőség szerint inkább kisebb, kevésbé forgalmas reptereket válasszanak, valamint olyan társaságot nézzenek, amely több járatot is indít az úti célra, ha mégis törölnék vagy túlfoglalnák a kiválasztott gépet.
  2. Javasolják, hogy érkezzenek nagyon korán, akár három, négy órával is hamarabb reptértől függően, hiszen hosszú sorokra kell számítani a biztonsági átvizsgálásnál, a légitársaságok bejelentkezésénél és a poggyászok leadásánál is.
  3. A biztonsági ellenőrzéssel kapcsolatban még kiemelték, hogy mindenképpen megfelelően csomagolják be a kézipoggyászokat, tartsák külön az elektronikát és a folyadékokat a gyorsabb átvizsgálás érdekében, hiszen nagyon sok időt elvisz az ellenőrzőpontokon, ha illetéktelen tárgy kerül a táskába és nem tartják be az egyéb előírásokat sem.
  4. Amennyiben a poggyászt külön adják fel, mindenképpen csomagolják be a legfontosabb dolgokat, gyógyszereket és egy tartalék ruhakészletet a kézipoggyászba arra az esetre, ha a poggyászok nem érkeznének meg időben vagy egyáltalán nem jutnának el az úti célra, ami sajnos nem ritka most nyáron a létszámhiány miatt.
  5. A reptéren töltött hosszú órákra ajánlják, hogy öltözzenek fel kényelmesen, töltsék fel a telefonokat és laptopokat, valamint vigyenek magukkal nassolnivalót, hordozható töltőt, fülhallgatót és könyvet, hogy kellemesebben teljen a várakozás. Az amszterdami repülőtér azt is kéri, hogy vigyenek magukkal kabátot, mivel a terminál épületén kívül is elnyúlhat a várakozási idő.
  6. Javasolják, hogy töltsék le a légitársaság mobil applikációját is, hogy azonnal megkapják a legújabb frissítéseket a járatukkal és a várakozási idővel kapcsolatban. Ha késne, vagy törölnék a járatot, az alkalmazásban általában azonnal küldenek értesítőt.
  7. Továbbá a kiszámíthatatlan indulási idő miatt kérik, hogy hagyjanak elegendő időt az átszállásra, ha nem közvetlen járattal utaznának.

 

Mit tehetünk, ha törlik a járatunkat?

Mikor tekintünk egy járatot töröltnek? 

  • Ha a reptéren derül ki, hogy a járat indulása a következő napra tolódik, akkor késés történik. Ha azonban az eredeti járatszám helyett más számot kap a járatunk, vagy egyáltalán nem ajánlanak fel másik járatot, akkor törlésről beszélünk.
  • Törlés esetén a légitársaság köteles kártalanítást fizetni és segítséget nyújtani az utasoknak.
  • Ellátást is kell biztosítaniuk az utasoknak: a várakozási idővel arányosan étkezést és frissítőket, szállodai elhelyezést ha egy vagy több éjszakás ott tartózkodás válik szükségessé. Szállítást a szállás és a reptér között, két telefonívást, vagy email küldését.

Akkor válik valaki jogosulttá kártérítésre, ha:

  • Több mint 3 órát késett a járata.
  • Törölték a járatát – a légitársaságoknak legkésőbb 14 nappal az indulás előtt értesíteniük kell az utasokat, ellenkező esetben a törlés komoly utazási zavarnak minősül, amiért kártérítés igényelhető.
  • Megtagadott beszállás esetén – számos esetben túlfoglalás történik, azaz a légitársaság több jegyet ad el, mint amennyi helye van a repülőgépen.

Az alábbi összegre lesz jogosult:

  • 250 euró kártérítés jár, ha elérte a célállomását, de több mint három óra késéssel, és az utazási távolság maximum 1500 kilométer volt.
  • 400 euró kártérítésre jogosult, ha szintén bár elérte a célját, de több mint 3 óra későssel, és az úti cél 1500 és 3500 kilométer között volt.
  • Továbbá 600 eurót kaphat, ha az utazási távolság meghaladta a 3500 kilométert és több mint 3 óra késéssel érte el a célállomást.
  • Akár 3 évre visszamenőlegesen is igényelhető a kártérítés, azonban a jogosultak mindössze 3 százaléka nyújtja be az igényt.

Bizonyos helyzetek felmenthetik a légitársaságot a kártalanítás fizetése alól:

  • Nem köteles kártalanítást fizetni, ha az indulás előtt legalább 14 nappal tájékoztatta az utasokat a törlésről.
  • Ha legkorábban 14 nappal, de legfeljebb 7 nappal tájékoztatta az utasokat, és felajánlott egy olyan járatot, amely legfeljebb 2 órával indul korábban, és legfeljebb 4 órával érkezik később.
  • Ha 7 napon belül tájékoztatta az utasokat, olyan átfoglalást ajánlott fel, amely legfeljebb 1 órával indul hamarabb és az eredetihez képest legfeljebb 2 órával érkezik később.
  • Továbbá rendkívüli körülményekre hivatkozva is elkerülheti a kártalanítást a társaság. Ilyen körülmények lehetnek bizonyos esetekben a sztrájkok, az időjárási tényezők, természeti jelenségek (például vulkánkitörés). Amennyiben az utóbbi miatt kell törölni a járatot, az utasoknak biztosítani kell a rendeletben foglalt jegyár-visszatérítéshez, átfoglaláshoz, ellátáshoz való jogát.

Amennyiben másik repülőtérre érkezik a járat:

  • A légitársaságot terheli az átutazás költsége, így ilyenkor érdemes eltenni a taxi számlát, busz- vagy vonatjegyet és azok számláit.

A járattörlés, bőröndkár a leggyakoribb kárigény, ha utazunk

Kicsit emelkedtek az utasbiztosítások az idei nyári szezonban, főleg annak kell mélyebben a zsebébe nyúlnia, aki tengerentúli desztinációt választ.