Ahogyan a koronavírus-járvány végre csillapodott, február végén Oroszország megtámadta Ukrajnát. Csaknem három hónappal később a háború gazdasági következményei Európa-szerte érezhetők, azonban Portugália továbbra is az egyik legkevésbé kitett ország az Európai Bizottság jelentése szerint.

A tram passes by in Bairro Alto neighborhood in Lisbon on September 22, 2020. (Photo by PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
Fotó: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

Brüsszelben olyan adatokat vettek alapul a lista összeállításához, mint az adott EU-s tagország orosz energiahordozóktól való függősége, az Oroszországba irányuló mértéke, valamint az Ukrajnához való földrajzi közelsége. Megállapításaik szerint – bár a konfliktus súlyosabban érinti az európai, mint a többi nagy gazdaságot, például az Egyesült Államokat vagy Kínát – az EU-n belül a tagállamok eltérő mértékben vannak kitéve a következményeknek. 

A legsebezhetőbbek a balti országok, valamint a kelet-közép-európai nemzetek a kereskedelmi kapcsolataik és az orosz energiahordozóktól való függőségük miatt.

 

A nagy tagállamok közül Lengyelország a legkiszolgáltatottabb, lévén hogy legnagyobb export-, valamint importpartnerei között is ott van Oroszország. Az ENSZ Comtrade adatbázisa szerint Lengyelország Oroszországba irányuló exportja 8,79 milliárd amerikai dollár, az Oroszországból származó értéke pedig 20,11 milliárd volt 2021-ben.

A kitettségi rangsorban Lengyelországot Hollandia, Németország és Olaszország követi. Az elemzők megjegyezték, hogy a nagyobb gazdaságok közül Franciaország és Spanyolország a legkevésbé kiszolgáltatott. A rangsort Portugália és Málta zárta, ami magyarázhatja, hogy az Európai Bizottság május 16-án közzétett előrejelzése szerint miért a portugál gazdaság lesz az egyik legdinamikusabban (5,8 százalék) növekvő és egyben a legalacsonyabb inflációval (4,4) rendelkező ország az idén.

A cat rests next to raw and roasted coffee beans at a coffee plantation at Faja dos Vimes, on Sao Jorge island,  Azores, on March 28, 2022. - Mario and his family grow a small coffee plantation which is the oldest in the Azores archipelago, one of the rare locations in Europe where coffee is cultivated. (Photo by PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP)
Macskasors. Nyers és pörkölt kávébabok a Faja dos Vimes kávéültetvényen az Azori-szigeteken 2022. március 28-án 
Fotó: PATRICIA DE MELO MOREIRA / AFP

A dél-európai gazdaság elemzése során a bizottság rámutatott, hogy bár Portugáliát is fenyegeti az orosz–ukrán háború, a kockázatok elsősorban közvetettek, és a megugró nyersanyagárakból, az ellátásbiztonsági zavarokból és a globális kereslet bizonytalanságából fakadnak.

Az alacsony kitettség ellenére például a portugál üzemanyagárak meg is haladták az uniós átlagot az első negyedévben.

2022. február 7. és május 16. között a 95-ös oktánszámú üzemanyag átlagára Spanyolországban 1,76 euró volt – a legalacsonyabb értéket február 7-én érte el 1,56 euróval, míg május 16-án tetőztek az árak, 1,91 eurón. Összehasonlításképpen: a benzin átlagos ára a világon ebben az időszakban 1,81 euró volt. Mindeközben a portugál átlagárak 1,92 körül mozogtak – a legkedvezőbben február 7-én juthattak hozzá 1,78 euróért, míg a legtöbbet március 14-én fizették érte: 2,03-at. Az ERSE szerint a magas üzemanyagárakért leginkább az 54 százalékos adóteher a felelős, hiszen így a költségek több mint felét a vámok és adók teszik ki.