A lassan tíz éve tartó John Wick-őrület töretlen népszerűségével évek óta az akciófilmes listák elején áll. Keanu Reeves újra bizonyította, hogy ő maga a leghalálosabb fegyver, aki lélegzetállító küzdelmet folytat New York, Berlin és Párizs utcáin, hogy egy egész éjszakán át tartó, látványos autósüldözést követően, a Montmarte leghosszabb lépcsőjén verekedve végig magát eljusson a mindent eldöntő párbajig, ahol eldől, megkapja-e a szabadságát.

Los Angeles Premiere Of Lionsgate's 'John Wick: Chapter 4'
Fotó: NurPhoto via AFP

Az alaptörténet egy 1969-es Ford Mustanggal indult, amelyet az orosz maffia ellopott John Wicktől, aki azzal, hogy visszakéri az autóját, elindít egy vérontással járó lavinát, amelyben az egész alvilággal találja szemben magát. És ezzel az egyszerű sztorival a rendező, Chad Stahelsky a világ egyik legjobb és legigényesebb akciófilm-sorozatát készítette el, amellyel minden eddigi rekordot megdöntött.

Rekordbevételek

Bár a négy rész mindegyike hosszabb lett az előzőnél, jobban is teljesítettek a kasszáknál. Az első John Wick-film 86 millió dolláros bevétellel megalapozta, hogy a Lionsgate a Csillagok háborúja sikeréhez hasonló folytatásdömpinggel árassza el a mozikat a következő tíz évben. Ennek eredményeképpen nemcsak további három rész készült el, hanem a fő sztori előzményét megismertető Continental című sorozattal magyarázatot adnak az alkotók arra is, hogyan jutott hatalomra a felső kör, és a néző végre megismerheti az ikonikus hotel szabályrendszerét, amelyre mindenki hivatkozik a négy rész során.

A 2017. évi John Wick második felvonása már 172 millió dolláros bevétellel indult el hódító útjára, amit a harmadik rész, a Parabellum is túlszárnyalt. A 75 milliós költségvetésből készült film közel négyszeres hasznot, 328 millió dollárt hozott a produkciós cégnek. A most pénteken debütáló negyedik rész már az első napon 70 millió dollárral nyitott. Ezek a számok egyértelműen azt mutatják, hogy az akciófilmekhez képest szerény, 90 millió dollárból készült mozival újabb bevételi rekordra számíthat a forgalmazó. 

Az összeesküvés-elmélettel is konspiráló, véres játékban a halál virtuózának számító Keanu Reeves egy letűnt világ szamurájaként száll szembe a láthatatlan ellenséggel.

Chad Stahelski rendező nem tagadja meg kaszkadőrmúltját, és fizikailag is fárasztó, látványos és akciódús jelenetekkel bombázza a nézőt. A kungfuharcművészi mozdulatokat és a balett művészi kecsességét ötvöző verekedések mellett olyan látványos autós üldözést kanyarít a vászonra a párizsi Diadalív körül, amellyel beírja magát a filmtörténetbe. Keaneu Reeves, aki sokszor saját maga szerepel a veszélyes jelenetekben, több hónapos tréningen vett részt, hogy meggyőzően tudjon harcolni, magasabb szinten autót vezetni és hitelesen lőfegyvert kezelni. A főszereplő a film forgatását követően minden kaszkadőrnek, aki segítségére volt a felkészülésben, egy Rolex órát adott ajándékba, a hátlapon ezzel a felirattal: „The John Wick Five”.

Keaneu Reeves ugyan a harci jelenetek koreográfiájára három hónapig készült fel, a szövegtanulás során viszont nem kellett nagyon megerőltetnie magát. Valószínűleg negatív rekordot állított fel azzal, hogy az egy-három szavas mondatoknál hosszabb párbeszédek nem jellemzők a filmben.

Egyik részről a másikra emelkedett az áldozatok száma

Az egyszemélyes hadseregként működő Keaneu Reeves akciódús harcjelenetekkel tarkított, brutális vérfürdőivel nemcsak a rá kitűzött vérdíj összege, hanem áldozatainak száma is úgy emelkedik, mint az arany ára a tőzsdén. Míg az első részben a legenda csak 77 embert ölt meg, a másodikban már 128-ra nő a halottak száma. Ráadásul John Wick átlagosan 57 másodpercenként öl. Ellenfelei közül talán Marc Dacascos bírta legtovább, aki négyperces küzdelemben maradt alul a harmadik részben, ahol a főszereplő a közel 94 ember megölésével ugyan nem múlja felül az előző részt, de a leszámolásoknál állítólag 26-féle fegyvert használt.

Kard-, kés- és ceruzatámadások mellett John képes egy könyvvel is halálosan megsebesíteni ellenfelét, miközben ő sem kerül ki sértetlenül a párbajokból. Elveszítette egy ujját, több pisztolylövés érte, és hat szúrást élt túl. 

A negyedik rész, amely már látható a hazai mozikban is, művészi szintre viszi a verekedés koreográfiáját. Az első öt percben négy ember megölésével induló verekedésörvényből a film végére már közel 140 fejvadász bukik el a gigászi küzdelmekben.

Mielőtt azt gondolnánk, hogy az alkotók ellenálhatatlan kényszert éreztek az erőszakos jelenetek készítésére, hogy a mozipénztárnál növeljék a bevételt, inkább nézzük egy másik szemüvegen keresztül a rendezői szándékot. A film egy olyan kegyetlen világot mutat be, ahol sokszor nincs más választás, hogy a becsület megmaradjon. Talán azért érez mindenki együtt Johnnal, a főhőssel, mert ilyen az igazi élet is, ahol nagyon nehéz különbséget tenni jó és rossz között. A múltban elkövetett rossz döntések következményekkel járnak, és a megváltást ki kell érdemelni. A film megmutatja a kegyetlen alvilágot, amely hamis ígérettel rabszolgasorsban tartja a benne élőket. A legnagyobb kihívással kell szembesülnie annak, aki innen szabadulni szeretne, legalábbis ezt magyarázták a társforgatókönyvírók, Michael Finch és Shay Hatten.