Magas árat fizet a kínai Xiaomi azért, mert lebecsülte az indiai fogyasztók vásárlóerejét, és hogy telefonkínálata köszönőviszonyban sem volt az ízlésvilágukkal. A rivális dél-koreai Samsung viszont kíméletlenül kihasználta első számú versenytársa hibáit, és az élre tört a világ második legnagyobb okostelefon-piacán. A helycseréhez elsősorban a prémiumszegmens kilátásainak eltérő értelmezése vezetett. Amíg a Xiaomi rendületlenül a vízválasztónak számító 120 dolláros, azaz 44,8 ezer forintos ár alá igazította kínálatát, addig a Samsung ráérzett arra, hogy az indiaiak közül egyre többen hajlandók magasabb árat fizetni a gazdagabb funkciókkal rendelkező, jobban kinéző modellekért. Százhúsz dollár alatt a Xiaomi 39 készüléket kínált, szemben a Samsung hét darabból álló modellpalettájával – írja összeállításában a Reuters.

India Business
Indiában 626 millió embernek van mobilja, ez Kína mögött a második legnagyobb piac.
Fotó: AFP

Ráadásul a dél-koreaiak a vékonyabb pénztárcájú, de drágább mobilra vágyókat innovatív fizetési konstrukciókkal térítették az oldalukra, számolva a nem fizetés esetleges negatív anyagi következményeivel. A Samsung „kényelmes és biztos” hiteleket kínáló programja keretében egy év alatt partnereivel közösen egymilliárd dollár értékben adott el hitelre telefonokat. A feltételek igen csábítók: náluk azok is telefonhoz juthatnak, akiknek nincs igazolt hitelmúltjuk, vagy épp rossz a hitelminősítésük, vagy nincs állandó jövedelmük. 

Sőt, a Samsung viszonteladói az állandó indiai lakhely nélküli vendégmunkásokat sem küldik el. A cég a kockázatokat azzal minimalizálja, hogy nem fizetés esetén a készülékre telepített alkalmazás segítségével távolról letiltja a mobilt. A marketinghúzás bejött, a hongkongi Counterpoint Research adatai szerint a tavalyi utolsó negyedévben a Samsung piaci részesedése 20 százalékra nőtt, miközben a Xiaomié 18 százalékra apadt.

 

Tarun Pathak, a Counterpoint kutatási igazgatója rövid távon nem is lát változást a prémiumosodás felé hajló indiai piacon, mivel a Xiaomi mobilválasztéka az olcsóbb tömegtermékekre fókuszál, és a Samsung egyértelmű lépéselőnyhöz jutott az igényekhez való gyors alkalmazkodása révén. A 626 millió indiai mobilhasználó preferenciáinak félreértelmezése Pathak szerint az iskolapéldája annak, hogyan nem szabad reagálni a feltörekvő és egyre nagyobb vásárlóerőt képviselő piac üzeneteire. Arról nem is szólva, hogy

ha valamit nagyon olcsón adnak, arról azt tartják, hogy olyan is – magyarul gyenge minőségű. 

Indiánál maradva, ékes példa erre a Tata Motors világverőnek ígért miniautója, a Nano, amely kezdetben valóban erős minőségi deficittel küszködött, ám a hibák kijavítása ellenére olyan rossz maradt a híre, hogy inkább beszüntették a gyártását.

A Tata Nao tehet róla, hogy az olcsóság a silány minőség szinonimája lett Indiában. Fotó: AFP

A Counterpoint adatai szerint a 120 dollár alatti telefonok teljes piaci részesedése a 2021-ben mért 41 százalékról 26 százalékra zsugorodott tavaly év végére, miközben a prémiumkategóriásoké, azaz a 350 dollárnál drágábbaké 5,5 százalékról 11 százalékra ugrott. A duplázás hátterében az anyagilag is gyarapodó lakosság mellett a közösségimédia-alkalmazások gyors elterjedése áll, ezek pedig erős, azaz drágább készülékeken jobban futnak. 

A hatszáz dollár feletti csúcskategória közönsége nem nő ilyen gyorsan, itt az Apple számára nyílik lehetőség a dinamikus bővülésre, de az iPhone-ok gyártója még „alszik”, piaci részesedése alig mérhető.

A Xiaomi és a Samsung egyaránt kulcsfontosságú növekedési piacként tartja számon Indiát, 

ahol az okostelefonok a legkelendőbb elektronikai eszközök. A kínaiak a tavaly márciussal véget ért 2021–2022-es üzleti évükben 4,8 milliárd dolláros bevételt értek el Indiában, míg a Samsung 10,3 milliárd dollárt kasszírozott, amelyből 6,7 milliárdot tett ki a mobilok forgalmazása.

A Xiaomi vezetése elismerte, hogy hibáztak az igények felmérésénél, s most a prémiumkategória megerősítésével próbálkoznak, és maguk is különféle hitelprogramokat indítanak. A váltás első eredménye mindenesetre biztató, a januárban 360 dolláros áron piacra dobott Redmi Note 12 az első két hétben már 61 millió dolláros bevételt hozott. 

A Redmi Note 12-es telefonból két hét alatt 61 millió dollár értékben fogyott.
 Fotó: Mi.com

A csúcskategóriába pedig a Xiaomi 13 Prót nevezték 970 dolláros áron. A Xiaomi a modellváltásra innentől már nagy hangsúlyt helyez, kérdés, mennyire késett el ezzel. A cég mindenesetre tovább bővíti 20 ezer viszonteladóból álló indiai hálózatát, erősíti a hitelezését és a Samsung nyomába ered.

Az új stratégia iparági elemzők szerint sikeres lesz, stabilizálja a kínai okostelefon-gyártó piaci helyzetét, és segít visszatalálnia a növekedési pályára. Prabhu Ram, a CyberMedia Research szakértője véleményét arra alapozza, hogy 

a Xiaomi ma is jól csengő név a telefonpiacon, történelmileg erős márkaértékkel, kiterjedt online és offline értékesítési csatornákkal rendelkezik, 

s egy optimálisan kidolgozott, kedvező ár-érték arányú készülékmixszel ismét erős versenytársa lehet a Samsungnak.