Dél-koreai autómárkákhoz használt, a károsanyag-kibocsátási adatokat meghamisító eszközök használata miatt indított vizsgálat keretében szoftvereket és tervdokumentumokat foglaltak le Németországban és Luxemburgban – közölte az tagállamai közötti igazságügyi együttműködésért felelős, hágai székhelyű Eurojust szerdán.

26 May 2022, Baden-Wuerttemberg, Friedrichhafen: The exhaust system of a decommissioned BMW M3 at a checkpoint on the occasion of the fair. Photo: Silas Stein/dpa (Photo by Silas Stein / DPA / dpa Picture-Alliance via AFP)
Fotó: Silas Stein / dpa Picture-Alliance via AFP

Németország és Luxemburg illetékes hatóságainak összehangolt fellépésére azt követően került sor, hogy a frankfurti főügyészség csalás és szándékos légszennyezés gyanúja, valamint az érintett autóipari vállalatok és beszállítói csoport felelőseinek feltételezett együttműködése miatt vizsgálatot indított.

 Az uniós ügynökség  tájékoztatása szerint az érintett dél-koreai gépjárműgyártó vállalatok több mint 210 ezer olyan dízelüzemű járművet hoztak forgalomba Európában, amelyeket feltehetően illegális, a károsanyag-kibocsátási adatokat meghamisító emissziós eszközökkel szereltek fel. 

Az eszközök felelősek a kipufogógáz-tisztító mechanizmusok megzavarásáért vagy letiltásáért, aminek következtében a járművek működés közben a törvényben megengedettnél lényegesen több nitrogén-oxidot bocsátottak ki.

Az illetékes német bíróság szerint a járműveket megvásárló ügyfeleket megtévesztették, mivel nem tájékoztatták őket arról, hogy autóik nem felelnek meg a kibocsátási követelményeknek. 

Az ügyben érintett két autómárka valamennyi 1,1 literes, 1,4 literes, 1,6 literes, 1,7 literes, 2,0 literes és 2,2 literes dízelmotorral rendelkező autómodellje érintett

– írták.

A keddi akciónapon Németországban és Luxemburgban nyolc ingatlant és üzlethelyiséget kutatták át. Különböző tárgyi bizonyítékokat, kommunikációs eszközöket és adatokat, szoftvereket és tervezési dokumentumokat foglaltak le – tette hozzá az Eurojust.