Az üzemanyagok literenként jövedéki adójának emelését is tartalmazza a 2024-es adótörvények csomagja. Az adómértékhez mindenképpen hozzá kell nyúlni, hogy igazodjunk az uniós szabályokhoz, és megússzuk a kötelezettségszegési eljárást. A változás a benzin és a gázolaj esetében több mint 32 forintos literenként drágulást jelent, a petróleumnál bő 28 forintost. Ám mivel a jövedéki miatt nő az áfa is, jobb, ha literenként bő 40 forintos drágulásra készülünk.   

Nem úszható meg a jövedéki adó emelése.
Fotó: Lang Róbert

„Ez a növekedés mindenképpen sokkoló, de elkerülhetetlen” – reagált a tervezett lépésre a Világgazdaságnak Grád Ottó, a Magyar Ásványolaj Szövetség főtitkára. Emlékeztetett, hogy Magyarországon alacsonyabb az üzemanyagok jövedéki adója az EU-ban megengedettnél, az alacsonyabb adószintre kapott türelmi idő pedig az év végén lejár. A kormány tavaly decemberben nyújtott be az ez év végéig szóló derogációs kérelmet, így kerülhette el az adó 32,5 forintos emelését. Ám, mint a Világgazdaság által korábban összevetett uniós statisztikákból kiderül, Magyarországon elsősorban az üzemanyag mint termék árától, nem pedig az adótartalmától magas a benzin és a gázolaj végfelhasználói ára. 

A jövedéki adó változása 2024. január 1-jétől
 

Viszont az adó marad az alsó értéken

„Azzal viszont semmit nem kockázatok, ha kijelentem, hogy a jövedéki adó megemelt mértéke a jövő év elején a két lehetséges adónagyság közül az alacsonyabbikon lesz” – reagált a Világgazdaság másik kérdésére a szervezet főtitkára. A 32,5 forintos adót ugyanis akkor kell alkalmazni, hogy az utolsó negyedévben a kőolaj átlagos hordónkénti ára 50 dollár fölött marad, márpedig a világpiacon semmi jele annak, hogy az átlagár ez alá esne az év utolsó két negyedében. A magasabb adótól a jogszabály szerint akkor kell tartani, ha hordónként 50 dollár fölé kerül az olaj negyedéves átlagára. Ekkor a benzin és a gázolaj esetében literenként 157,55 forintos adó kellene kivetni, a gázolaj esetében pedig 152,9 forintost. És még erre rakódik az áfa.