Huszonkét amerikai szövetségi állam főügyésze közös levélben szólította fel a dél-koreai Hyundai-Kia csoportot, hogy fokozzák az általuk gyártott autók biztonságát. És itt nem az ABS-t vagy a kipörgésgátlót kérik számon, hanem a lopás elleni gyenge védelmet. A statisztika valóban riasztó: tavaly csak Chicagóban hétezer Hyundait és Kiát loptak el, előbbi márka esetében a metropolisba bejegyzett autó tíz százalékát, utóbbinál hét százalékát vitték el. 

Inside Car Dealerships Ahead of Motor Vehicle Sales Figures
A Hyundai modelljeiben ma már szériafelszerelés az indításgátló.
Fotó: Bloomberg

Keith Ellison minnesotai főállamügyész emlékeztetett, hogy tavaly az ellopott Hyundai és Kia modellekhez öt gyilkosság és a 265 közúti baleset köthető. A lopásokat nagyban megkönnyítik a TikTokon terjesztett ”oktató videók”, melyeken a bemutatják, mennyire könnyű meglovasítani az indításgátlóval nem rendelkező dél-koreai autókat. 

A Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatalnál (NHTSA) 14 balesetet jelentettek a TikTok módszerrel elvitt autók részvételével, ezekben nyolcan lelték halálukat. Egy csavarhúzó és egy USB-csatlakozó elég motor életre keltéséhez. 

A TikTokon csoport szerveződött a magukat Kia Boyz-nak nevező fiatalokból, akik azon versenyeztek, hány Hyundait és Kiát tudna ellopni a nem túl bonyolult módszerrel. 

A Kia Challenge rémisztő eredményeket hozott, Milwaukee-ban például tavaly 10471 autót loptak el, ezek kétharmada Hyundai és Kia volt.

Nem véletlen, hogy Keith Ellison polgári keresetet nyújtott be a két márka forgalmazói ellen kifogásolva, hogy a lopásbiztonsági és védelmi követelményeknek nem megfelelő autóikkal veszélyeztetik a közlekedőket. A Hyundai-Kia ugyanakkor hangsúlyozta, hogy minden járműve megfelel az lopás elleni amerikai követelményeknek, ami az ezerszámra eltulajdonított járműveket tekintve nem tűnik meggyőző válasznak. 

A biztosítók pedig sorra mondják fel az ezekre a modellekre kötött szerződéseket a fokozott kockázat miatt.

 Mindenesetre a dél-koreaiak a problémát ingyenes szoftverfrissítéssel és mechanikai védelem fokozásával próbálják kezelni, az utólag beépített kormányzár költségeit például megtérítik az autótulajdonosoknak. A szoftverfrissítéseket februárban felkínálták a 3,8 millió amerikai Hyundai és 4,5 millió Kia tulajdonosnak, de egyelőre csak 2,1 millió ügyféllel tudták felvenni a kapcsolatot, ami messze nem jelenti azt, hogy valamennyiüknél frissítették volna a szoftvert. 

 

Az ügyészek szerint ez csigatempó, és nagyobb erőfeszítést követelnek a Hyundai-Kiától, hozzátéve, hogy alternatív megoldásokkal azokról is kötelességük gondoskodni, akiknek a járművédelme kompatibilitási eltérés miatt szoftveresen nem tuningolható fel. A 2011 és 2022 között Amerikában forgalmazott valamennyi modell esetében fennáll a fokozott biztonsági kockázat. Sok Hyundai és Kia modellt eleve nem láttak el elektronikus indításgátlóval, ami gyakorlatilag mozdíthatatlanná teszi a kocsit.

Egy biztosítási kutatócsoport adatai szerint 2015-ben a Hyundai és Kia járműveknek csak 26 százalékában volt szériafelszereltség az indításgátló, míg a többi gyártó esetében 96 százalékos volt ez az arány. Ez a védelmi eszköz 2021 novembere óta esik csak az alapfelszereltség körébe a dél-koreaiaknál. 

Képviseletük egyébként matricakampányt is indított remélve, hogy a lopásgátlóval felszerelt autói ablakára felragasztott figyelmeztető jelzés elriasztja majd a potenciális tolvajokat.

 

Plainfield,-,Circa,July,2022:,Chevrolet,Silverado,1500,And,2500
A Chevrolet pickupjaiból éves átlagban 50 ezret fújnak meg Amerikában.
 Fotó: Shutterstock

Az Egyesült Államokban a hivatalos adatok szerint az autólopások száma – a Kia Boyznak is „köszönhetően” – 7 százalékkal nőtt tavaly és átlépte a mágikus egymilliós esetszámot. Ilyenre legutóbb 2008-ban volt példa. Az 1 001 967 jármű meglovasításával okozott kár 8,9 milliárd dollárra tehető. 

A legfertőzöttebb állam Kalifornia és Texas, míg a legdinamikusabb növekedést Illinois Washington államban regisztrálták. A modellekre lebontott komplett lista csak 2021-ről van meg, a főszereplő itt a Chevrolet pickup, a Ford pickup és a GMC pickup. A Honda, Toyota, Nissan trió tagjai fértek még be a top10-be. A tavalyi listára minden bizonnyal a dél-koreaiak is felkerültek.