Indul a húsvéti kiskereskedelmi őrület, ám egyelőre a Világgazdaság által körbejárt üzletekben (Auchan, Tesco Budaörs; Aldi, Lidl Tétény; SPAR Allee) még nem nagyon szabadult el a pokol, a kínálat és az akciók halványan emlékeztetnek csak az öt évvel ezelőttire (bár ebben koncepció is felfedezhető). Még a 2008-as világgazdasági válság sem vetette vissza annyira az üzletek árukihelyezési aktivitását, mint a mostani időszak. 

Fotó: Novotni Ákos Attila

Messze van még a húsvét

– válaszolta az Aldi munkatársa egy vásárlónak, aki a szegényes sonkaválasztékot kifogásolta. Egész pontosan két hétvége maradt, ebből vélhetően a második lesz az igazán erős, meg a fizetések átutalását követő nagypéntek előtti csütörtök, valamint a szombat (húsvét előtti pénteken, továbbá húsvétvasárnap és -hétfőn zárva tartanak az üzletek). Ekkorra időzítik a boltok a nagy akciókat, az azonban borítékolható, hogy a húsvéti sonka már nem lesz olcsóbb pedig szinte mindenki akciózik, de nagy kérdés: mihez képest?

Mennyibe kerül a húsvéti sonka?

Az elmúlt öt évben a gyártók és a szakmai szervezetek nagyon erős kampányba kezdtek az olcsó, gyenge minőségű sonkák ellen, így egyre kisebb szerepet kaptak a kiskereskedelmi üzletek kínálatában. Helyükbe sokféle, jobb minőségű és drágább termék került. A körképünkből kirajzolódott, hogy a jelenlegi igényekhez mért, átlagos árszint kilónként 2800–3200 forint között mozog. Találtunk persze az Auchanban Pápai terméket 2390-ért, a Tescóban füstölt főtt Kaisert ugyanennyiért, a Lidlben kötözöttet 2199-ért lehet kapni, de a tarja, a combsonka vagy a dió már mind drágább volt. 

A füstölt termékek szinte mindenhol 3000 forint felett kezdődtek, a prémiumkategória pedig 4000. (A piacokon ennél minimum 500 forinttal magasabb árakkal találkozni kilónként.) A prémiumtermékek azonban csalókák, hiszen ott nincs darabolás, egy-egy malac vagy disznó sonkáját egészben kínálják, így a végösszeg, mérettől, súlytól (izomszövettől) függően 20-24 ezer forintig is elmehet. Ebben a kategóriában tavalyhoz képest duplázódás látszik, de az is lehet, hogy azért, mert a hiperekben és szuperekben a prémiumkategória viszonylag újnak számít, nem nagyon volt olyan gyártó, aki a hiperek elvárásainak megfelelő csomagolásban forgalomba hozott volna a termelőihez hasonló minőségű terméket. Így a korábbi egy-két évben bevezető árakat alkalmaztak a prémiumszegmensben a gyártók. Van persze a csemegepultban is sonka, a szokásos füstölt csülök, ennek 10 dekánként van beállítva az ára, 199 és 299 forint között mozog a boltokban – bár ez nem összehasonlítható termék, tekintettel arra, hogy a diszkontok nem működtetnek hagyományos csemegepultot.

Mennyibe kerül a primőr?

A két legkeresettebb zöldség húsvétkor a tölteni való (TV) paprika és a lédig hagyományos paradicsom. Bár ezeknek most kezdődik a szezonjuk, egész évben kapni őket a boltokban, így nem lehet szezonkezdeti belépőárról beszélni. Az Auchanban mindkét terméket 1599-ért adják (kilogrammonként). A Tesco a TV paprika kilóját 1999-ért méri, a paradicsomot 1799-ért. A SPAR a paprikáért 1449-et kér, a paradicsomért 1699-et. A Lidl 1299-ért adja a paprikát és 1699-ért a paradicsomot. Az Aldi húzott egy meglepőt és 999-ért adja a paprikát, a paradicsommal azonban beleolvadt a szürke tömegbe, mert azt 1699-ért kínálja. 

Mennyibe kerül a csokinyúl?

Az sem olcsóbb, mint a sonka, de itt is vannak meglepetések. Egyrészt az Aldiban mi nem találtunk, pedig kétszer jártuk körbe a boltot. Ettől függetlenül lehet, hogy volt, de betudtuk annak, hogy húsvét még messze van, nyilván a február végén kirakott kontingens mostanra elfogyott, de újra lesz, ha az ünnep közeledik. A másik meglepetést a Lidl szolgáltatta, méghozzá a 150 grammos, saját márkás, óriásra puffasztott csokinyulával, amelyet 599 forintért kínált (két színben, fiúknak és lányoknak). Nagyon úgy tűnt, hogy ez csomagolást, mennyiséget és minőséget összevetve verhetetlen ajánlat. A közepes méretű márkás termékek ára egyébként nem nagyon tért el a boltokban, ez egy funkcionális termék, amelyen a gyártó szeretne keresni, és nagyon odafigyel arra, hogy a boltok ne használják a terméküket (legalábbis ebben az időszakban még) mágnesként. 

© Cseh Gábor
20210331 SzombathelyPiaci körkép húsvét előtt.  Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe 20210331 Szombathely
Piaci körkép húsvét előtt.  
Fotó: Cseh Gábor CSG Vas Népe
Fotó: Cseh Gábor / Vas Népe

Márkás termékhez 75–100 gramm között hozzá lehet jutni 1000-1200 forintért, a prémiumkategória már 2000 forint vagy afelett van. Csokinyúlban tehát egyelőre még nagy az összetartás a boltoknál, de például a Ferrero Kinder Meglepetésében (a tojás) már nem. Az Auchanban egy kindertojás 299 forint volt, a Tescóban 379, de Clubcarddal csak 255. A SPARban 375 (még nem akciós), a Lidl ugyanezt 379-ért adja, az Aldi szintén nem akciózta, 375-ért kínálta.

Mennyibe kerül a tojás?

Bár árszínvonalban nem tűnik alacsonyabbnak, az Aldi itt is húzott egy merészet, és a legolcsóbb termékét egyszerűen 50 százalékkal leárazta, így a tálcás tojás esetében (30 darabot egyben) tudott olyan terméket felmutatni, amelynek a darabára kevesebb mint 50 forint volt. Így a boltban 50 és 108 forint közötti tojásárakat találtunk. A Lidl 62 és 100 forint közötti darabárat hozott, míg az Auchan 99–120 forint közé lőtte a tojás egyes kategóriáinak árát. A SPAR 80–108 forint közötti árakkal dolgozott, míg a Tesco 99–120 forint közé lőtt.

Húsvéti bolti koncepció

Ahogy jeleztük, lapunk az ünnepi hajrá előtti időszakban, március 22-én, szerdán járt az említett üzletekben. Egyedül az Auchanban találtunk az ünnepre jellemző, a húsvéti témába vágó, nagy termékkihelyezést. A Tesco budaörsi áruházának az utóbbi időben jelentősen csökkent az alapterülete, de a régi hipermarketes reflexiók még működtek, így ott is megtalálható volt a termékkihelyezés, de negyedakkora területen és jóval szerényebb mennyiségben, mint négy-öt évvel ezelőtt. Az Aldi az elsők között volt, amely megkezdte a húsvéti termékek kihelyezését (már februárban, Valentin-nap után), most mégsem érződött a bolton az ünnepek közeledte, bár húsvéti tematikus árukihelyezés volt a boltban. A Lidl tűnt a legkuszábbnak, ugyanis a bolt szinte minden zugában volt húsvétra jellemző termék (csokinyúl a hűtőpultok előtt), de itt sem érződött az ünnepi hangulat. A SPAR méreténél fogva a Tescóhoz hasonló termékkihelyezéseket hajtott végre, és a boltban jól érződött az ünnepvárás.

2021.04.01. Budapest/BudaörsTescohúsvétfoto: Vémi Zoltán/Világgazdaság
2021.04.01. Budapest/Budaörs
Tesco
húsvét
foto: Vémi Zoltán/Világgazdaság
Fotó: Vémi Zoltán / Világgazdaság

Az összkép nem véletlen. Az Auchan az egyetlen hálózat, amely megtartotta (a legtöbb üzletében) a hipermarket-koncepciót, és ennek megfelelően igyekszik bő kínálatot adni. Ez nem könnyű, hiszen költséges mulatság a kiskereskedelemben készleten tartani a megfelelő termékpalettát. A Tesco zászlóshajói hipermarket-méretűek, de számottevően csökkent (nagyon erősen a kereslethez igazítva) a kínálat, vagyis a bolt átmenet a diszkont és a hipermarket között. Az előbbi azért, mert a napi fogyasztási cikkek számát mérsékelte, az utóbbi azért, mert nagy mennyiségben kínál úgynevezett non food terméket. A SPAR Allee hipermarket, de koncepciója sokkal jobban hasonlít a szupermarketekére, ennek megfelelően csak aktuálisan képes kínálatot bővíteni, és nagyon rövid ideig tartja fen (hely és igény miatt). A két diszkont nem az ünnepnapokról, hanem a hétköznapokról híres, jellemzően a hétköznapi bevásárlásokban jók. Méretüknél és termékpalettájuknál fogva csak nagyon minimálisan tudnak részt venni a gyorsan forgó termékek ünnepi kínálatbővítésében, és akkor is csak szűk szegmensben (mint csokoládé, szeszes ital vagy húskészítmény).