Az elmúlt napokban a legnagyobb hazai és nemzetközi munkaerőpiaci oldalakon is olyan álláshirdetéseket adott fel a Budapest Airport Zrt., 

amelyek már a 3-as terminálhoz kapcsolódó munkakörökre keresnek humánerőforrást. 

A Linkedinen megjelent felhívás szerint a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőteret üzemeltető cég projektasszisztenst keres a 3-as terminál dokumentációs rendszerének létrehozására. Ehhez folyékony angolnyelv-tudást vár el, a magyar pedig előnyt jelent. Felsőfokú végzettséghez viszont nem kötött az állás betöltése. 

Repülőgépek parkolnak a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér betonján. Balra a repülőtér irányítótornya.
Fotó: Faludi Imre / MTI

A hirdetés szerint azért lehet vonzó a munkakör, mert akit kiválasztanak rá, 

  • az a kezdetektől tagja lehet a Budapest Airport legújabb projektcsapatának, 
  • amely a legnagyobb repülőtér-fejlesztést fogja támogatni. 

Heti két napon megengedett a home office, egyébként a munkavégzés helyszíne az 1-es terminál.

Ugyanez a hirdetés a Profession.hu-n is elérhető, ide azonban egy másik álláshirdetést is feltöltöttek: asszisztenst keresnek a projektcsapat mellé, aki elsődlegesen HR-területen látna el teendőket. Ehhez már főiskolai vagy egyetemi végzettséget is elvárnak, és a folyékony angol-magyar nyelvtudás is kitétel. A munkavégzés helyszíne ugyancsak az 1-es terminál.

Mikorra készülhet el Ferihegy 3?

A Bud Flyer című tematikus blog úgy értékelte a nyitott pozíciók megjelenését, hogy a Budapest Airport készül a T3-projekttel. A Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér bővítése régóta napirenden van, hol kevesebb, hol több intenzitással. Legutóbb az idén februárban nyilatkozott arról a Budapest Airport vezérigazgatója, Chris Dinsdale, hogy a korábbiaknál is nagyobb beruházások következnek a repülőtéren. Ezek egyike az 1. Terminál újranyitása, ennek előkészítő munkálatai már tavaly megkezdődtek, és most az engedélyezési szakaszban van a folyamat. A másik pedig az új 3. Terminál építése, amelynél ugyancsak elstartolt az előkészület. A tervek megvannak, a repülőteret folyamatosan készítik fel a jelentős építkezésre.

Ha minden a terv szerint halad, akkor az 1. Terminál már 2024 nyarán köszöntheti az utasokat, míg a 3. Terminál várhatóan 2028-ra készül el.

Boxes of protective medical equipment and material are unloaded from a cargo plane after arriving from China on April 27, 2020 at Liszt Ferenc Airport in Budapest, amid the spread of the novel coronavirus pandemic.
Fotó: Árvai Károly / AFP

Ferihegy 3., vagy más néven 2C fejlesztését egyébként a kormányzat is támogatja. Gulyás Gergely egy novemberi kormányinfón – igaz, akkor még aktuális ügy volt a Budapest Airport visszavásárlása – úgy fogalmazott, hogy 

a kabinet szeretne új terminált építeni, a repteret általánosságban is szeretné fejleszteni, az oda vezető utat, a repülőtér elérhetőségét pedig vasúttal szeretné megteremteni.

Abban tehát a piaci és a kormányzati oldal is egyetért, hogy a reptér tetemes beruházást igényel, ám a megvalósulás nem megy gördülékenyen. Erre jó példa éppen a kötöttpályás kapcsolat megteremtése vagy a parkolóházprojekt, amelyek egyértelműen megfeneklettek.

Messze még a csúcs a budapesti reptéren

Az üzemeltető cég tegnap jelentette be, hogy a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér utasforgalma júliusban 1,294 millió fő volt, ezzel elérte a járvány előtti, 2019-es szint 80 százalékát. A tavalyi év azonos időszakához képest pedig több mint 140 százalékkal nőtt. A Budapest Airport cargoforgalma a globálisan jellemző légi áruszállítási volumencsökkenés ellenére is stabil, a vállalat júliusban több mint 14,6 ezer tonna árut kezelt. Habár a cargo növekedési üteme a budapesti légikikötőben is visszaesett tavasz óta, az első hét hónapban mintegy 113 ezer tonna légi áru fordult meg a budapesti repülőtéren, ami 

11,1 százalékkal több, mint 2021 januárja és júliusa között, és 47 százalékkal több, mint a világjárványt megelőző 2019-es év júliusig tartó időszakában.

A VG iparági forrásokra hivatkozva a közelmúltban cikkezett arról, hogy Európában is egyedülálló a ferihegyi repülőtér növekedési potenciálja. Miközben a kontinens fővárosainak légikikötői lényegében telítődtek, és esetükben az évi néhány százalékos bővülés is jónak mondható, addig Budapesten akár megduplázható az utasforgalom. Ez a megállapítás a 2019-es, a Covid-járvány előtti utolsó békeév statisztikáit veszi alapul, amikor a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtéren 16,2 milliós utas fordult meg. Ennek a megkétszerezése tehát bőven a 30 milliós tartományt jelentené.