Január végéig valamennyi lakossági folyószámlával rendelkező hazai ügyfelet tájékoztatja bankja a tavalyi bankszámla- és kártyaköltségeiről. A Magyar Nemzeti Bank közleményében jelezte, kiemelt figyelmet fordít a hitelintézetek számlákkal kapcsolatos díjmódosításaira, és jogsértés esetén azonnal intézkedik. A jegybank emellett az ügyféltudatosságot erősítő kampányt is indított a bankszámlákkal kapcsolatos takarékoskodási lehetőségek, illetve – szükség esetén – az egyszerűsített bank(számla)váltás bemutatására.

Budapest 2022.11.29OTP bankfiókfoto: Kallus György/Világgazdaság Budapest 2022.11.29
OTP bankfiók
foto: Kallus György/Világgazdaság
Fotó: Kallus György / Világgazdaság

Ha egy bankszámla fölött többen rendelkeznek, csak a számlatulajdonos kapja meg a kimutatást postai levélben vagy értesítést ennek elkészültéről e-mailen, internetbanki felületen (amilyen kapcsolattartásról megállapodott hitelintézetével). A pár oldalas, egyszerűen átlátható, jogszabály alapján minden banknál azonos formátumú díjkimutatás a számlavezetési díj mellett külön sorokban összegzi a különböző fizetések (például utalások, beszedések), bankkártyás műveletek, folyószámlahitel (ha van) és egyéb szolgáltatások összesített terheit. Bemutatja, hogy az ügyfél hány tranzakciót végzett, mennyi volt ezek egységnyi díja, illetve hogy ezek közül mennyi műveletért kellett ténylegesen fizetni.

A bankoknak egységes elnevezéseket, meghatározásokat kell használniuk a számlaszolgáltatásokra, -műveletekre. A kapott díjkimutatás alapján így az ügyfelek más hitelintézetekéivel is összehasonlíthatják saját számlaszolgáltatásaik költségeit.

Ebben segít az MNB megújult ingyenes bankszámlaválasztó programja is, amelyik az adott fogyasztó tényleges számlahasználati szokásai alapján havi és éves becsült költséget is kiszámít neki.

A hitelintézetek kizárólag szigorú jogszabályi feltételek betartásával módosíthatják a bankszámla- vagy kártyaköltségeiket. Erre csak olyan ok, egyértelműen meghatározott körülmény alapján kerülhet sor, amelyik az ügyféllel kötött számlaszerződéskor a bank általános szerződési feltételeiben/üzletszabályzatában már szerepelt. A költségek változásáról az ügyfeleket legalább 2 hónappal korábban tájékoztatni kell, megnevezve az oklistában szereplő, az emelést megalapozó indokot. Új díjat ennek kapcsán nem lehet bevezetni és nem szabad megváltoztatni a meglévő számítási módját sem.

A bankoknak az ügyfeleket arról is értesíteniük kell, hogy ha ők a költségemelést nem fogadják el, ingyenesen megszüntethetik számla- és egyéb kiegészítő szerződéseiket. A módosítás csak lehetőség: a korábbi években például több bank nem hárította át (üzletpolitikai okokból vagy a piaci verseny miatt) az okozta költségváltozásokat az ügyfeleire.

Az MNB a tavaszi átárazási időszakban kiemelten figyeli a hitelintézetek költségmódosításait. Ha jogsértést – például az oklistában nem szereplő indokkal vagy a számítási mód megváltoztatásával járó díjemelést, az ügyfelek hiányos tájékoztatását vagy annak elmaradását – tapasztal, intézkedést hoz az ügyfelek érdekeinek védelmére.

Az MNB 2013–14-ben (hasonló díjemelések nyomán) milliárdos bírságot szabott ki több bankra, és kötelezte azokat a fogyasztóktól törvénytelenül elvont pénzek visszafizetésére.

Tízezrek üthetik a markát annak, aki most nyit új bankszámlát

Több tíz ezer forintos jóváírást ajánló számlanyitási akcióval kezdte az évet több hazai bank is. A kedvezményekért cserébe azonban legalább egy-két évnyi hűséget kérnek a pénzügyi szolgáltatók.