Az elmúlt napokban a nemzetközi és a magyarországi sajtót is bejárta az a hír, hogy a vasúti sínek alatt tanyázó borzok jókora fennakadásokat okoztak a hollandiai vonatközlekedésben, egyes járatok legalább egy hétig nem közlekednek. Többek között az a Den Bosch és Eindhoven közötti útvonal is érintett, ahol óránként 16 személy-, illetve tehervonat halad át.

Badger cub at sett entrance hole
European badger cub (Meles meles) at sett entrance hole, Ashdown Forest, Sussex, England. borz
Magyarországon még nem kellett leállítani vasútvonalakat a borzok miatt.
Fotó: James Warwick

A kellemetlen illata mellett immár a vasúti fennakadások okozásával is vádolható emlős magyarországi állományát körülbelül 37 ezresre becsülik, így akár hazánkban is bekövetkezhet hasonló eset.

A hazai vasúthálózaton is okoztak már kárt a vasúti pályában a különféle üreglakó állatok, leggyakrabban borz és róka választja lakóhelyéül a vasúti töltést

– válaszolta a Világgazdaság megkeresésére a MÁV.

A vasúttársaság tájékoztatása szerint a közelmúltban a Dombóvár–Gyékényes, a Pusztaszabolcs–Dunaújváros, a Debrecen–Füzesabony és az Orosháza–Mezőhegyes–Mezőtúr vonalon túrtak vagy ástak lyukakat a pályatest altalajába, a vasúti rézsűbe. A felsorolt vasútvonalak nem tartoznak a legforgalmasabbak közé.

A MÁV válaszában kifejtette, hogy felkészültek az ilyen és ehhez hasonló esetekre. A vállalat a pályafelügyelet során rendszeresen ellenőrzi a vasúti töltés rézsűjét, ásásra, üregre utaló nyomok esetén pedig a helyszínt tüzetesebb vizsgálatnak vetik alá, ehhez felkérik a helyi vadásztársaságot, akik megfelelően intézkednek az állatok elszállításáról.

Ez utóbbi intézkedés nálunk jóval egyszerűbb, mint a Hollandiában, a tulipánok hazájával ellentétben Magyarországon az európai borz nem minősül védett állatfajnak.

A MÁV az üregek nagyságától függően, ha ezt szükségesnek ítélik meg a szakemberek, a javítás időtartamára sebességkorlátozást rendel el a vonatok részére a közlekedésbiztonság és az omlásveszély csökkentése érdekében.

A helyreállítás ilyenkor úgy zajlik, hogy a borz vagy róka által ásott üregeket cementpéppel töltik ki, az anyag megszilárdulását követően pedig a pályán ismét teljes sebességgel közlekedhetnek a vonatok.

Az eddigi esetek miatt nem kellett leállítani a vonatközlekedést, nagyobb késéseket, forgalmi fennakadásokat sem okozott egy-egy ilyen eset

– zárta válaszát a MÁV.