A villanyautók közlekedés közben zéróemissziósak, azaz semmilyen égésterméket nem pöfögnek ki, és ha az elektromos áramot környezetbarát módon állítjuk elő, akkor az autó máshol sem szennyez. Emellett nincs pöfögés, nincs kipufogódob, nincs zaj. Mindössze a gumik és a menetszél, illetve az elektromotorok halkan süvítő hangja.
Na, de mi a helyzet az e-autókban használt akkumulátorokkal?
A nagyvállalatok, amelyekbe az autógyártók is beletartoznak, már a covid járvány kitörése után ráébredtek arra, hogy a külföldről importált autóalkatrészek hiánya veszélyeztetik az ellátásbiztonságot. Így, ha azok nem érkeznek meg időben, leáll a termelés. Éppen ezért fontos, hogy az alkatrészeket az összeszereléssel azonos országban gyártsák. Emellett nem elhanyagolható tény, hogy azok az országok tudnak előre lépni, ahol az elektromos technológia is fejlődik.
A debreceni CATL akkumulátor-gyár megépítésével Kína, USA és Németország után hazánknak lehetne a negyedik legnagyobb akkumulátorgyártási kapacitása a világon.
A CATL első ilyen európai gyára, közvetlenül lakott terület mellett üzemel a németországi Arnstadtban, ahol évente 350 ezer elektromos autóhoz elegendő akkumulátort gyártanak.
Itt fogadta Debrecen polgármesterét a vállalat európai társelnöke és a gyár vezérigazgatója, aki elmondta, hogy bár a gyártás során kémiai anyagokat is használnak, ez nem veszélyezteti a környezetet. Ez támasztja alá a több száz oldalas környezeti hatásvizsgálat is:
a beruházás nem jelent veszélyt.