Holland szakértők: így lehetne akadályozni Magyarország soros uniós elnökségét

2023. május 30. 17:05

Már előre félnek a lengyel elnökségtől is, akik 2025-ben lennének soros elnökök januártól júniusig.

2023. május 30. 17:05
null

A Meijers Committee készített egy 14 oldalas tanulmányt arról, hogy hogyan lehetne megakadályozni azt, hogy Magyarország az Európai Unió Tanácsának soros elnöke legyen. A tanulmányban nem kisebb célra vállalkoztak, mint hogy elvegyék a soros elnökséget a magyaroktól és a lengyelektől is.

A tanulmányban részletesen kifejtik, hogy az EU mennyire kritizálta mindkét tagállamot a jogállamiság kapcsán, majd afféle kézikönyvként elmagyarázzák, hogy hogyan vehetik el az EU Tanács elnökségét mind a magyaroktól, mind a lengyelektől.

Összesen 3 megoldást dolgoztak ki, hogy „minimalizálják annak kockázatát, hogy az elnökséget gyakorló tagállamban megoldatlan jogállamisági problémák és az EUSZ 2. cikkében foglalt alapvető értékek egyéb megsértése befolyásolja a Miniszterek Tanácsának megfelelő működését, a többi uniós intézménnyel való együttműködését és az EU működését szélesebb értelemben”. A tanulmányban nem csak érvelnek, hanem fel is szólítanak arra, hogy a Tanács és a többi uniós intézmény használja fel ezt a három megoldást, hogy biztosítsák az „EU működésének integritását”.

A Meijers Committee egy jogi szakértőkből álló „független” állandó bizottság, amely technikai-jogi megjegyzéseket fűz az uniós szakpolitikai dokumentumokhoz és jogalkotási javaslatokhoz. A Meijers Committee több mint 25 éve szakpolitikai dokumentumok és észrevételek közzétételével – a honlapjuk szerint – „jelentősen hozzájárul a jogállamiság és az alapvető emberi jogok védelméhez az Európai Unióban”.

1. Kihagyni hazánkat minden jogállamisággal kapcsolatos tanácskozásról

Az első javasolt megoldása a holland bizottságnak az, hogy hazánktól a spanyolok és a belgák, a lengyelektől pedig Dánia és Ciprus egész egyszerűen vegye el összeférhetetlenségre hivatkozva mindazokon a tanácskozásokon való elnöklést, ahol kényes ügyek, azaz a jogállamisággal kapcsolatos témák merülnének fel, legyen az a hetedik cikkellyel kapcsolatos esemény, vagy a Bizottság jogállamisági jelentésével kapcsolatos.

„Bár ez a lehetőség első látásra nem tűnik vonzónak e két tagállam számára, a következő két lehetőség létezése, és annak valószínűsége, hogy közvetlen megállapodásuk hiányában ezek alapján cselekedni fognak, fontos lehet számításaik szempontjából” – írták.

2. A soros elnökségi menetrend megváltoztatása

A második megoldási javaslat szerint van olyan jogalkotási lehetőség, hogy megkavarják a soros elnökség sorrendjét, így hazánk és Lengyelország nem kerülne most sorra, egészen addig, amíg a Bizottság szerint el nem hárultak a jogállamisági veszélyek.

A Meijers Committee szerint ezt már a jelenlegi svéd elnökség is megtehetné, ami kifejezetten fenyegető annak tükrében, hogy milyen volt a svéd-magyar kapcsolat nem is olyan rég, előbbi NATO-csatlakozása kapcsán.

3. A Tanács szigoríthat, hogy ki alkalmas soros elnökségi feladatok ellátására

A harmadik megoldási lehetőség arról szól, hogy az Európai Tanácsnak joga van megszabni azt, hogy milyen feltételeknek megfelelő ország láthatja el a soros elnökséget. Eddig ezt a jogát egyetlen egyszer használta, akkor is csak formális jogalkotásra, mégpedig olyanra, aminek gyakorlati hatása nem volt.

A holland Meijers Committee szerint ezt a jogát kéne bevetnie a Tanácsnak, hogy hetedik cikkely szerinti eljárás alatt álló állam ne lehessen soros elnök.

„Gyakorlati szempontból, ha végül úgy döntenek, hogy elhalasztják Magyarország és Lengyelország elnökségét, akár a jelenlegi lehetőségek kihasználásával, akár a jogszabályok és szakpolitikai intézkedések módosításával, akkor a 2024 második fele előtti rövid idő alatt két megoldás kínálkozik” – szögezték le, mégpedig az, hogy felosztják a magyar és lengyel időt az előttünk és utánunk lévőknek, valamint teljesen újra rendezik a sorrendet.

Már csak az a kérdés, hogy akar-e a Tanács szembe fordulni ennyire látványosan Magyarországgal és Lengyelországgal, valamint, hogy ez a két ország mit válaszol majd.

Nyitókép: Pixabay

Kapcsolódó cikkek

Összesen 189 komment

A kommentek nem szerkesztett tartalmak, tartalmuk a szerzőjük álláspontját tükrözi. Mielőtt hozzászólna, kérjük, olvassa el a kommentszabályzatot.
Sorrend:
kálmi
2023. május 31. 17:25
Azt nem értem, hogy Lengyelország tövig benne van a háború támogatásában az ukrán oldalon. Még a genderrel kapcsolatban sem hallottam őket negatívan nyilatkozni.Akkor mi a gondjuk??? Az, hogy jobboldali vezetése van? Ha igen, akkor mi a különbség a szocialista-kommunista erőszakos államforma és a jelenlegi nyomulásuk között?
Ekeke
2023. május 31. 08:50
Itt vannak a "szakértők".: https://www.commissie-meijers.nl/about-us/committee-members/ morijn scheppele harcostársa, busuioc és florin coman kund két oláh...
Dezsőke
2023. május 30. 22:36
ha ezt így is lehet, sorra következnek a kipécezett országok, akik nem tölthetik be az elnöki tisztséget. csak össze kell fogni ellenük. alantas érdekek megnyílvánulásának módja is lehet ( netán, esetleg, mirt ne) észnél lenni! veszélyes játék, és tisztességtelen!
akkor ki
2023. május 30. 20:40
Felkutatni az összes fapapucsos és német náci leszármazott magyar földön lévő tulajdonát! Értesíteni őket, hogy lehet eladni a földet, a gyümölcsöst, a tehenészetet, a lakóházat és húzni innen a picsába, vissza, ahonnan jöttek! Ennyi!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!

Ezek is érdekelhetik