Jövőre zárul a MÁV azon karbantartási programja, amely a legforgalmasabb állomásait érinti. A vállalat a 2019-ben indult, 50 megújuló állomás nevű programra eddig 4,3 milliárd forintot költött, de a ráfordításait és a munkák ütemezését is érintette a pandémiás helyzet, a szomszédos háború, illetve az elmúlt időszakban az építőiparban tapasztalható nyersanyaghiány is - a VG-nek adott válasz szerint.

Forrás: MÁV

Valós idejű információ mindenütt 

A 2019–2021 között megvalósult fejlesztéseken felül 18 már az idén is lezárult. Celldömölk, Martonvásár, Nagymaros-Visegrád, Szob és Törökbálint megállóhelyen felújították az utasforgalmi területeket, a peront, lecserélték a peronbútorokat, a térvilágítást és a vagyonvédelmi rendszert. Rákospalota-Kertváros, Dunakeszi, Istvántelek, Sződ-Sződliget és Vicziántelep megállóhelyen valós idejű információt tartalmazó dinamikus utastájékoztató rendszer (digitális táblák + hangos utastájékoztatás) épült ki. Mezőkövesd-felsőn, Monoron, Tóvároskert és Üllő megállóhelyen új utasbeállók épültek.

Újszászon 29, Vecsésen 35 férőhelyes P+R parkoló épült, Bicske alsón 20 férőhelyes B+R kerékpártárolót alakítottak ki, valamint új utasbeállót is telepítettek. Vác-Alsóváros megállóhelyen megújult az utasforgalmi terület (peron, peronbútorok, térvilágítás, vagyonvédelem), valós idejű információt tartalmazó dinamikus utastájékoztató rendszert (digitális táblák + hangos utastájékoztatás) és utasbeállókat is telepítettek.

Forrás: MÁV

Alsógalla, Ferihegy, Szerencs, Törökbálint, Üllő, Felsőpakony és Vecsés-Kertekalja megállóhelyen még folyamatban van a valós idejű információt tartalmazó dinamikus utastájékoztató rendszer kiépítése, ami ez esetben is a digitális táblákat és a hangos utastájékoztatást jelenti. Több helyszínen zajlik az az utasforgalmi területek felújítása, Balatonmáriafürdő és Bicske alsó megállóhelyen várhatóan az év végéig, Kőbánya alsón 2023-ban fejeződhetnek be a munkálatok.

Hosszúberek-Péteri, Szár, Egyházerdő, Tápiószecső, Szőlősnyaraló és Zebegény megállóhelyen viszont még az idén elkészülnek az új utasbeállók, Sülysápon pedig emellett az utasforgalmi területeket is felújítják.

Ám mindez a MÁV-nál folyó korszerűsítéseknek csak egy része, amelyek teljesen elkülönülnek a Magyar Falu Programtól.

A Miniszterelnökség és a MÁV között 2021. augusztus 5-én született támogatási szerződés rögzíti a Magyar Falu Program tartalmát és annak állami támogatását. A Miniszterelnökség kétmilliárd forintos vissza nem térítendő támogatással segíti a társaságot, amelyet az a vasútállomások fejlesztésére fordít. A Magyar Falu Program célja a kistelepülésen élők életkörülményeinek, közszolgáltatásainak javítása. A projektben 5000 fő alatti lakosságszámú helységek vehetnek részt. 

„Olyan vasútvonalakra fókuszálunk, amelyeken más fejlesztés nem várható” – emeli ki a MÁV.

A projekt célterülete a falusias, közlekedési főtengelyektől távolabb eső térségeket feltáró regionális vasúthálózat, amely az elmúlt 10-15 év vasútfejlesztési projektjeiből kimaradt. Fontos törekvés, hogy az e térségekben élők is hasonló minőségű szolgáltatást kapjanak a vasútállomásokon, mint a fővonalakon vagy a budapesti elővárosban utazók.

A tetőtől a kerékpártárolóig

A 2023 elején záruló MÁV-projektben megújul 13 vasútállomás meglévő utasforgalmi épülete és annak környezete, a tervek szerint pedig további 10-13 helyszínen zárt utasváró épületek is készülnek. A társaság több mint 200 hazai vasútállomásra telepít mintegy 1700 fedett kerékpártárolót, valamint utasbeállókat, utcabútorokat, és az érintett helyszíneken megújul a statikus utastájékoztatás is.

Forrás: MÁV

A program keretében márciusban átadták Mád és Szany-Rábaszentandrás vasútállomás felvételi épületét, az év második felében további tizenegy helyszínen szépülnek meg a megállók.

  • Zichyújfalu állomáson a munkák hamarosan befejeződnek. Megjavították a felvételi épület tetőszerkezetét, kicserélték a héjazatát, a homlokzatának visszaállították az eredeti arculatát és kicserélték az épület nyílászáróit. A régóta éktelenkedő leégett vasutaslakóházat elbontották. Az utasforgalmi helyiségek megújultak, a mosdó akadálymentes lesz. Megújul az épület környezete is, új, fedett kerékpártároló lesz, az önkormányzat pedig frissíti a zöldterületeket.  
  • Csömödér-Páka állomáson végeztek a kivitelezéssel, már csak a berendezések telepítése van hátra. Itt is kicserélték a tető héjazatát, felújították a homlokzatot, kicserélték a nyílászárókat, akadálymentes utasmosdó és szabványos váróterem készült. Az épület körül elbontottak több romos melléképületet. Az önkormányzat a helyiség oldalszárnyában vendégházat alakít ki.
  • Nagyigmánd-Bábolna állomáson is őszig várható a munkák befejezése, ahol az építéskori állapotnak megfelelően állították helyre a külső homlokzatot és a nyílászárókat is cserélték. Az utasváró és az utasforgalmi mosdó megújítása mellett a forgalmi szolgálattevők számára is készült mosdó, 

valamint a szeneskályhát hűtő-fűtő klímaberendezéssel váltották fel.

  • Okány állomáson is helyreállították a külső homlokzatot és a nyílászárókat az eredeti tervek alapján, megjavították a tetőt és kicserélték a héjazatot. Most utasvárón, valamint az utasforgalmi és a forgalmi szolgálattevők szolgálati mosdóján dolgoznak. Az épület közelében fedett kerékpártároló is készül.
  • Biharnagybajom állomáson elkészült a tető javítása és a tetőhéjazat, valamint a nyílászárók cseréje. Jelenleg a belső terek megújítása zajlik, amelynek során a pályaoldali, lezárt várótermet újra megnyitják, az eddigi váróterem helyén pedig utasforgalmi és szolgálati mosdót alakítanak ki. Hátravan még a külső homlokzat helyreállítása és a környezet rendezése, aminek szintén része a fedett kerékpártároló építése.
  • Medgyesegyháza állomáson egyszerre zajlik az épület környezetének és belső tereinek megújítása. Az elbontott melléképületek helyén kerékpártároló létesül. A felvételi épület lezárt utasváróját szabványosítják, így az ismét az utazóközönség rendelkezésére áll. A keleti lakás mosdóját utasforgalmi mosdóvá alakítják át. A volt ingatlanokat önkormányzati hasznosításra adják át, illetve a vasúti technológia elhelyezésére használják.
  • Vaja-Rohod állomáson az idén megjavítják az épület külső és belső állapotát. A szabványos utasváró és utasmosdó mellett a forgalmi szolgálattevőknek is kialakítanak mosdót, a fedett-nyitott váróteret pedig megújítják. Rendezik a környezetet, ennek részeként itt is telepítenek fedett kerékpártárolókat.  
  • Nagykereki állomáson a MÁV-Start és a MÁV közös beruházásában a jegyvizsgálóknak és a járművezetőknek kulturált pihenőt alakítanak ki a volt lakás helyén. Szabványos utasváró és utasforgalmi mosdó is készül, emellett fedett kerékpártárolót építenek. 

Az épület oldalszárnyában az önkormányzat vasúttörténeti gyűjteményt alakít ki.

  • Pocsaj-Esztár állomáson az idén az épület felújítása a feladat. Már fejlesztették a biztosítóberendezést az emeleti lakás igénybevételével, jelenleg az utasforgalmi terek megújításán dolgoznak. Az épület hátsó várótermében új utasmosdó lesz, valamint lényegesen jobb körülmények között működhet a külső partner által üzemeltetett jegypénztár.
  • Mernye állomáson egyelőre az épület körüli bontással és a tereprendezéssel végeztek. Itt is helyreállítják az eredeti homlokzatképet, megújul tetőszerkezet, az utasváró és a mosdó szabványos arculatot kap, a fűtést korszerűsítik.
  • A Magyar Falu Program keretében előkészítés alatt áll Jósvafő-Aggtelek megállóhelyen a közös busz-vonat peron építése.

     
A Szany-Rábaszentandrás állomás. Forrás: MÁV