„Egy nap még megbánhatja…” – 10 éve „temették el” honfitársai Lewis Hamiltont

ZSOLDOS BARNAZSOLDOS BARNA
Vágólapra másolva!
2022.09.28. 12:26
null
Kockáztatott, de bejött: Lewis Hamilton, bár a többség nem értett vele egyet, alighanem élete legokosabb döntését hozta meg 2012. szeptember 28-án (Fotó: AFP)
A brit sajtóban pontosan tíz évvel ezelőtt vetettek keresztet Lewis Hamilton karrierjére, mert a versenyző bejelentette, a McLarent elhagyva 2013-tól a Mercedesnél folytatja. Végül ez lett minden idők legsikeresebb Formula–1-es együttműködése.

 

NÉVJEGY: LEWIS HAMILTON
Született: 1985. január 7., Stevenage
Állampolgársága: brit
Sportága: Formula-1
Csapatai: McLaren (2007–2012), Mercedes (2013–)
Rajtok: 304
Győzelmek: 103
Dobogós helyezések: 188
Pole pozíciók: 103
Leggyorsabb körök: 61
Pontok: 4333.5
Vb-címek: 7

„Lewis Hamilton nem sokat tud a versenyzés történelméről, így mások hibájából sem képes tanulni. Talán a Mercedes sikeres lesz, és Hamilton majd okosnak tűnik, de attól félek, ez hasonló átigazolás, mint amikor James Hunt átment a Wolfhoz, Emerson Fittipaldi a saját csapatához vagy Jacques Villeneuve a BAR-hoz. A történelem azt mutatja, az F1-ben nem hagysz el győztes csapatot, legfeljebb egy másik győztes kedvéért. Vakon bízik a német istállóban, de ezt a döntést egy nap még megbánhatja a fiatal brit.”

És a híres-hírhedt veterán angol F1-es újságíró, Joe Saward csak egyike volt azon kollégáknak, akik hasonlóképpen oktatták ki Lewis Hamiltont 2012. szeptember 28-án, amikor a versenyző bejelentette, hogy a topcsapat McLarent elhagyva az éppen vergődő Mercedesnél folytatja pályafutását. Az akkor 27 éves klasszis az azt megelőző hónapokban rengeteget tépelődött a jövőjén, hiszen nem volt elégedett helyzetével, viszont mégiscsak gyerekkora óta a wokingi istálló kötelékébe tartozott, amelynek színeiben alig hat idény alatt 20 győzelmet, 24 pole pozíciót és egy vb-címet szerzett addig. Ugyanakkor a McLaren a bajnoki hadjáratokban 2009-től kezdve nagyon ingadozó teljesítményt nyújtott, gyakran olyan technikai és műveleti hibákkal borzolva a pilóta idegeit, amelyekre rámentek a vb-címek.

A 2012-es szingapúri futamon az élről esett ki McLarenje technikai hibája miatt – öt nappal később aláírt a Mercedeshez (Fotó: Getty Images)
A 2012-es szingapúri futamon az élről esett ki McLarenje technikai hibája miatt – öt nappal később aláírt a Mercedeshez (Fotó: Getty Images)


Hamiltont kifejezetten érzékenyen érintette a Red Bull hirtelen támadt dominanciája, olyannyira, hogy 2011-ben személyesen érdeklődött Christian Horner csapatfőnöknél az esetleges jövőbeni együttműködés lehetőségéről. A Milton Keynes-i istálló azonban nem akart másik „alfahímet” Sebastian Vettel mellé, így a brit klasszist továbbra is nyugtalanította a jövője. Bár a McLaren a következő évben kifejezetten gyors autót alkotott, amellyel Hamilton négy győzelmet ért el, a vb-címre végül megint nem maradt esélye, és hosszú távon egyre kevésbé érezte az átütőerőt nevelőcsapatában.

Ross Brawn és Niki Lauda vízióját Lewis Hamilton kecsegtetőnek találta
Ross Brawn és Niki Lauda vízióját Lewis Hamilton kecsegtetőnek találta


A Ferrarinál Fernando Alonso mellett nem lehetett helye, más topcsapat pedig akkoriban nem akadt, az ugyanakkor kifejezetten imponált neki, hogy a bukdácsoló Mercedes már hónapok óta ostromolta őt. A német csapat vezetőségéből két olyan F1-es legenda „udvarolt” neki kitartóan, mint Ross Brawn és Niki Lauda, az általuk felvázolt jövőbeni vízió pedig nagyon elgondolkodtatta a pilótát. Azért volt nehéz helyzetben, mert a Mercedes már 2010-ben is a vb-cím reményével tért vissza a sportágba, ám végül messze elmaradt a várakozástól, sőt 2012 őszén még a pontszerzés is ritkaságszámba ment az istállónál. Noha a motorokat előtérbe helyező, radikálisan új 2014-es technikai éra papíron a gyári csapatoknak kedvezett, igazából semmi garancia sem volt rá, hogy a vergődő Mercedes ki is tudja használni ezt a nagy lehetőséget.


Anyagi szempontból két hasonló ajánlat feküdt a brit klasszis asztalán, így nem csoda, hogy rengeteget tépelődött azon, melyiket írja alá. Végül kirepülve a McLaren „családi fészkéből”, a saját útjára lépve a Mercedes mellett döntött, mert hitte, hogy Brawnék mindenki másnál lelkiismeretesebben és hatékonyabban készültek fel a 2014-ben beköszöntő új időszakra.

„A Formula–1 olyan, mint a sakkjátszma, minden azon múlik, hogy megfelelően időzítsd a lépéseidet abban a reményben, hogy utána is elég lehetőséged marad – mondta Hamilton a Nemzeti Sportnak, amikor több év távlatából a választás hátteréről kérdeztük. – Mindnyájunknak döntéseket kell hoznunk, és reméljük, hogy helyesnek bizonyulnak. Természetesen az én elhatározásom is szilárd volt, és biztos voltam a helyességét illetően, de nem is álmodtam volna róla, hogy ennyire bejön. Fantasztikus volt, amit a világért sem változtatnék meg.”

Merthogy az a tíz évvel ezelőtti kockázatos átigazolás végül minden idők legsikeresebb F1-es együttműködését eredményezte, amely versenyző és csapat között valaha köttetett. Hamilton a Mercedes színeiben 6 világbajnoki címet, 82 futamgyőzelmet, 77 pole pozíciót, valamint (a diadalokkal együtt) 139 dobogós helyezést szerzett, és ki tudja, hol van még a vége? Hát ilyen eredményeket ér el az a pilóta, aki „nem sokat tud a versenyzés történelméről, így mások hibájából sem képes tanulni”.

EZT ÍRTA A NEMZETI SPORT
„Lewis Hamilton végül úgy döntött, kirepül a biztonságos fészekből, és vállalva a kockázatokat, kihívások elé néz a Mercedesnél. Lelke rajta, de az effajta rizikós lépéseknél nincs középút, a váltással vagy hihetetlenül nagyot nyer, vagy ugyanekkorát bukik – jelenleg mindkettőre jó esély kínálkozik. Persze ha csak azt nézzük, hogy a mezőny jelenlegi legjobb autójából önként és dalolva ül át abba, amellyel sokszor még az időmérő döntő etapjába is nehézkesen lehet bejutni és amellyel három év alatt »kemény« egy győzelmet tudott aratni a csapat, talán jogosan kérdőjelezhetnénk meg Hamilton épelméjűségét. De ne feledjük, hányszor, de hányszor ítélkeztünk már elhamarkodottan hasonló esetekben! Például amikor 1995 után Michael Schumacher a bajnokcsapattól igazolt át az abban az idényben csupán egy győzelmet arató Ferrarihoz. (...) A józan ész, a jelenlegi forma és a múlt is azt sugallja, hogy a britnek maradnia kellene az otthon melegében, az igazán nagy bajnokok azonban idegen terepen is maradandót tudtak alkotni – Hamilton most tényleg bizonyíthatja, közéjük tartozik. A Mercedes hosszú távú kilátásai ráadásul a 2014-es, teljesen új hajtásláncok bevezetésével valóban rózsásnak tűnnek, és akkor még nem beszéltünk a csapat rendelkezésére álló anyagi és emberi erőforrásról – utóbbi téren olyan mérnökzseniket sorakoztat fel az alakulat, mint Geoff Willis, Aldo Costa, Ross Brawn vagy Bob Bell, valamint a menedzsmentben tevékenykedő Nick Fry és a frissen igazolt Niki Lauda.”
A 2020-as Török Nagydíjon tette biztossá a Mercedesszel szerzett hatodik világbajnoki címét (Fotó: Getty Images)
A 2020-as Török Nagydíjon tette biztossá a Mercedesszel szerzett hatodik világbajnoki címét (Fotó: Getty Images)


(A cikk a Nemzeti Sport szombati melléklete, a Képes Sport 2022. szeptember 24-i lapszámában jelent meg.)

Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik