Legurultunk az Avasi pincesoron és haltepertőt is ropogtattunk

Ha Miskolcra gondolunk, érdekes, hogy elsőre olyan látványosságok jutnak az eszünkbe, melyek Miskolc városához tartoznak, körülötte vannak, de nem a szűkebb értelmeben vett város részei. Ilyen Lillafüred, a palotaszálló, a tó és a libegőpark, vagy éppen a Miskolctapolcai Barlangfürdő és az erdei vasút. De közben csak két-három utca, és a villamos mellől máris az erdőben, Miskolc belvárosának hegyén, az Avason sétálhatunk.

Vonattal érkeztünk meg Budapestről a Miskolc-Tiszai vasútállomásra, ahonnan csak pár lépés a villamos és a buszmegálló. Bármelyik közlekedési eszközt választjuk, mindegyikkel bejuthatunk a belvárosba, illetve rögtön tovább roboghatunk Miskolctapolca irányába is. Aki egy vagy két napra érkezik a városba városlátogatásos tervekkel - mint ahogy azt mi is tettük - annak ajánlott egy napijegyet venni 1450 forintért, mert érvényes Miskolctapolcáig, a Barlandfürdőig is.

Szinva terasz és a zúgolódó patakForrás: Gerencsér / Travelo.hu

Mi most nem néztük meg a fürdőt, inkább a Szinva terasz felé vettük az utunkat, amit egy rövid sétával kényelmesen el is értünk a Centrum villamosmegállótól kiindulva. A Szinva patakról érdemes tudni, hogy a Bükk-vidéken ered és  bizony 20 km hosszan szeli át Miskolc városát. Nem is hinné az ember, mennyi helyen találkozhatunk vele: "Lillafüreden a Libegőnél, a Palotaszálló mellett 20 méter magasságból zuhogó vízesésként, az Anna-barlang mellett elhaladva, a Diósgyőri Papírgyárnál tovább csobogva, Diósgyőrben a II. János Pál pápa téren morajlását hallgatva, az Erzsébet téren a híd alatt felbukkanva, a Szinva teraszon zúgolódva, a Szinvapark bevásárlóközpontnál és a Tiszai pályaudvarnál sebesen rohanva" - olvasható a hellomiskolc.hu oldalon.

Még nem volt nyitva minden vendéglátóhely, mikor mi február végén ott jártunk a terasznál, de most, hogy már kiülős az idő, biztos, hogy jóval nagyobb az élet a dekoratív teraszokból és lépcsőkből kialakított közösségi téren.

Forrás: hellomiskolc.hu

A terasz érdekessége, hogy három köztéri alkotással is találkozhatunk itt egy séta során. A Miskolci lányok szoborcsoport Kutas László alkotása, Mancs szobrát pedig nem kell bemutatnunk. A nagyszerű kutyáról, aki világszerte ismert mentőkutyaként számos expedícióban bizonyította tehetségét, itt csöndesen megemlékezhetünk. A teret egy kis híd zárja le, amit a szerelmesek lakatjai miatt Szerelmesek hídjának is neveznek.

Gurguláztunk a pincesoron

A hídon átsétálva, a terasztól 2-3 utcányira már kezdődnek a történelmi jelentőségű Avasi pincesor macskaköves utcái. Erre vettük mi is az irányt. De mivel tudtuk, hogy februárban még nem lesznek nyitva a pincék, és nem lesz lehetőségünk bort kóstolni, ezért készültünk magunknak egy kis borosteával kulacsban.

Persze ahogy melegszik az idő, a borkóstolásra is egyre több lehetőségünk lesz, de érdemes előre bejelentkezni a nagyobb pincéknél, és jelezni feléjük, hogy érkezünk.

Az Avasi pincesor a bükki borvidék híres múltját ébreszti fel a 300-400 éves pincékkel, melyekből közel 900 darab sorakozik szorosan egymás mellett a különböző nevű sorokban. Ezek egymásba futva egy egész labirintust alkotnak, de azért eltévedni nem lehet.

Az Avasi pincesoron felfelé menetForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A kis borosteánkat kortyolgatva is sikerült megtalálnunk az utat, és az információs táblákról azt is megtudtuk, hogy az 1880-as nagy filoxérajárvány Miskolc borkultúráját is tönkretette. A pincesor pont ennek állít emléket. Sajnos napjainkban az egykori miskolci - főleg az avasi - pincéknek csak a töredéke árulkodik arról, hogy milyen gazdag múltat rejtett magában a miskolci borkultúra, de azért hangulatos itt sétálgatni.

Érdekes kis házakat, pincéket találniForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A történelmi Avas Miskolc belvárosában, Európában egyedülálló módon a város szívéhez közel, az Avas hegy északi oldalában helyezkedik el. A pincesorhoz kötődő két legismertebb rendezvény az Avasi Borangolás és a Miskolci Fröccsfesztivál.

Az Avas hegy egyébként, egy vulkáni eredetű, 234 méter magas domb.

"Most itt állsz!" információs táblaForrás: Gerencsér / Travelo.hu

Menet közben több tábla is jelzi, hogy az egymásba torkolló utcák szövevényében éppen hol állunk, és merre érdemes tovább menni. Mi az amfiteátrum felé vettük az irányt, ami felett már látni lehetett a Horváth-tető játszótér és szabadidőparkot.

A Horváth-tető játszótér és szabadidőpark egy kis napsütötte darabjaForrás: Gerencsér / Travelo.hu

Az Avason található Horváth-tetőn street workout-elemeket, outdoor gym- és skate-pályákat, mászófalakat és parkourelemeket találunk. De akinek nincs kedve sportolni, csak egy kis napmeleget szívna magába, az pihenhet a piknikező és napozó területeken, és a park mellett található kilátópontnál is.

Napozóágyak hívogatnak pihenésre minden évszakbanForrás: Gerencsér / Travelo.hu
Kilátóterasz és uzsonnázó hely a Horváth-tető mellett. Nagyon kellemes hely az a kis ötszögletű "uzsonnázó". Mi is onnan néztük a kilátástForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A kilátó, ami most éppen új ruhát kap

A belváros hegyén magasodó 72 m magas kilátót egy 5 perces, madárcsicsergéstől kísért sétával érhetjük el a játszótértől kiindulva. Szinte viszi az út az ember lábát a kilátó felé. Mikor mi ott jártunk, még pont fel lehetett menni az első szintre, de nem szépítjük a helyzetet, siralmas állapotban volt a kilátó. Akkor már jelezték egy papíron, hogy várható a felújítása.

Szép kilátó, ami most új ruhát kap!Forrás: Gerencsér / Travelo.hu

Ma már az első szintig sem lehet fellépcsőzni; de az vigasztaló, hogy 2023 decemberére a tervek szerint, már új köntösben fog pompázni a kilátó, megtisztulva, kávézóval együtt. (A felújítás azóta meg is kezdődött - a szerk.)

Az Avasi kilátó Miskolc egyik legismertebb jelképének számít. 1963-ban építették Hófer Miklós és Vörös György tervei alapján. A torony 1934-re készült el Szeghalmy Bálint városi főmérnök tervei alapján. 1943-ban egy tűzeset kapcsán komoly, de kijavítható károsodást szenvedett. 1956 decemberében viszont olyannyira leégett, hogy évekig csak a csigalépcsője volt látható.

Február végén még kicsit szürke volt a kilátás, mára biztosan zöldebb a helyzetForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A mai Avasi kilátót 1963-ban adták át, azóta csak kisebb felújításokat végeztek rajta. A kilátóterasz, amelyről gyönyörködhetünk Miskolc szépségeiben, egyébként szabadon látogatható.

A torony egy kicsit ijesztő érdekessége, hogy a felső antennák maximális kilengése 45 cm!

Az Avas hegy és a szőlő szeretete

A miskolci szőlőtermesztés múltja egészen a 14. század elejéig nyúlik vissza, ekkor említik meg először egy oklevélben. A török hódoltság idején visszaesett a szőlőművelés, de végleges eltűnését a már említett filoxéria járvány okozta. A pincék azonban nem maradtak teljesen üresen, a borászok Egerből és a Tokaj-hegyaljai borvidékről hozattak szőlőt a saját boraikhoz.

Köszöntelek az AvasonForrás: Gerencsér / Travelo.hu

A domb érdekessége, hogy oldalain nem csak régi pincék emlékeztetnek Miskolc változatos bor- és pincekultúrájára, hanem nevesebb borházak is, melyek közül számos még ma is működik, és jó hangulattal, nyáron kivilágítva várja a vendégeket. Ilyen helyszín például az Avasi Bormúzeum, az Avas-hegy ikonikus borháza a Bortanya, a modern Avasi Présház és a Polgármester Pince.

Anno ezeken a helyeken olyan asztaltársaságok jöttek össze, melyeknek tagja volt Erdélyi János, Gyulai Pál, Arany János és Tompa Mihály, de Móra Ferenc is rendszeres látogatója volt Miskolc városának és pincesorának.

Avasi református műemlék templomForrás: Hellomiskolc.hu / Facebook.com

A bor és a pincék mellet egyéb látnivalókat is megcsodálhatunk az Avason. A középkorban épült gótikus stílusú avasi református templom, a mellette álló 16. századi harangtoronnyal és a mögöttük elhelyezkedő műemlék temetővel is a város jelképeinek számítanak.

Borhoz a keszeg

A Keszegsütő kihagyhatatlan. Egy igazi ékszerdoboz a belvárosban, ahol tiszai halak kaphatók, finoman fűszerezve, frissen sütve. A Tiszából kifogott halakból készül minden fogás, a többféle halászlé, a mennyei haltepertő és a sült vagy füstölt halak. A képre ránézve talán nem tűnik soknak a haltepertő adag, de nagyon jól lehet lakni vele. A kulimászt a maradék kenyérrel, rendesen ki is tunkoltuk.

Ropogott a haltepertő házi kulimásszalForrás: Gerencsér / Travelo.hu
Békebeli keszegsütő hangulat egy parkolóház alattForrás: Gerencsér / Travelo.hu

Az egész hely nagyon hangulatos, és annak ellenére napfényes és világos, hogy egy parkolóház aljában kapott helyet, valószínűleg egy volt benzinkút helyén. De ez jó is, mert könnyen le lehet előtte parkolni. Ha pedig belépünk, igazi békebeli hangulat fogad, a halászlé piros, füles lábosban érkezik, leülhetünk a kemence mellé és kérhetün finom házi szörpöket is. Az étterem berendezési tárgyai a régmúlt időket, a nagyi mosolyát, a nagy családi beszélgetéseket idézik fel.

Ha tetszett a cikk, akkor kattintson a tetszik gombra vagy kövessen minket Facebook és Instagram oldalunkon!