F1: a Ferrari visszavágna, a Mercedes nyerne Silverstone-ban

H. L.H. L.
Vágólapra másolva!
2022.06.30. 16:56
null
Meglepetést okoz a Mercedes Silverstone-ban? (Fotó: AFP)
Egy szabad hétvége után folytatódik a 2022-es Formula–1-es világbajnokság, a tizedik állomás Silverstone, ahol a 73. Brit Nagydíjat rendezik meg. A vb-éllovas Max Verstappen előnye már csaknem két futamgyőzelemnyi a továbbra is a harmadik helyen álló Charles Leclerc előtt, a monacóinak így égető szüksége lenne rá, hogy minél gyorsabban elkezdje csökkenteni a hátrányát. A két élcsapat csatájába ugyanakkor az újabb fejlesztési csomaggal készülő Mercedes, illetve az időjárás is beleszólhat, így mindenképpen izgalmas versenyre van kilátás.

 

ERRŐL BESZÉLNEK – PLETYKÁK A SILVERSTONE-I PADDOCKBÓL

Max Verstappen Montreal előtt még esélykiegyenlítődésről beszélt, a Red Bull tanácsadója, Helmut Marko ugyanakkor figyelmeztetett, Charles Leclerc későbbi motorbüntetése némileg árnyalja a képet. Nos, a hátrasorolás a vártnál is előbb következett be, hiszen a Ferrari végül valamennyi elemet kicserélte a monacói autójában, az érintett így a mezőny végéről volt kénytelen nekivágni a futamnak már az idény kilencedik állomásán.

73. BRIT NAGYDÍJ
JÚLIUS 1., PÉNTEK
1. szabadedzés: 14.00–15.00
2. szabadedzés: 17.00–18.00
JÚLIUS 2., SZOMBAT
3. szabadedzés: 13.00–14.00
Időmérő 16.00–17.00
JÚLIUS 3, VASÁRNAP
A verseny (52 kör, 306.198 km) rajtja: 16.00
A KÖVETKEZŐ FUTAMOK
Július 10., 15.00 Osztrák Nagydíj, Spielberg
Július 24., 15.00
Francia Nagydíj, Le Castellet
Július 31., 15.00Magyar Nagydíj, Mogyoród

Az Ausztrália óta nyeretlen versenyzőt ötödikként intette le a kockás zászló, aminek következményeként 49 pontra, azaz majd' két futamgyőzelemnyire nőtt a lemaradása Verstappen mögött az egyéni vb-összetettben, s ha a rossz sorozata folytatódik, a rivális egyébként is tetemes előnye még nagyobb lehet az augusztusi nyári szünetig.

A Red Bull ugyanis úgy tudott diadalmaskodni az elmúlt hetekben, hogy nem feltétlen az övé volt a leggyorsabb autó, ami nagy fegyvertényt jelent, ráadásul jelentős fejlesztési csomaggal készül Silverstone-ra, ennek köszönhetően talán szombaton is versenyképesebbé válhat. A csapatfőnök, Christian Horner szerint Verstappen élete formájában vezet, és az RB18-asnak is feküdhetnek a következő helyszínek.

Persze a Ferrarit sem szabad még leírni, hiszen az elmúlt négy versenyt tekintve Leclerc háromszor az élről bukta el a győzelmet, míg Kanadában a csapattárs, Carlos Sainz Jr. tűnt a leggyorsabbnak versenytávon, vagyis a Scuderia teljesítménye megvan a sikerhez, már csak egy sima hétvégének kellene összeállnia neki.

Noha a két csapat párharcába Silverstone-ban és Spielbergben a várhatóan erős Mercedes is beleszállhat, ami némileg megkavarhatja a lapokat és igencsak izgalmas hétvégéket hozhat, az elmúlt napokban nem a bajnoki versenyfutás, hanem a rasszizmus elleni harc jelentette a legforróbb témát, két ügy is borzolta a kedélyeket.

Jüri Vips még a hét elején online videojáték streamelése közben használta az „n betűs” trágár kifejezést, aminek következményeként a Red Bull gyors lefolyású belső vizsgálat után menesztette a teszt- és tartalék pilótáját (a versenyző annak ellenére is megtarthatta az ülését a Formula–2-ben, hogy maga a sorozat nem helyeselte a Hitech GP döntését), majd kedden a háromszoros világbajnok Nelson Piquére zúdult népharag.

A brazil tavaly novemberben elhangzott, a figyelem középpontjába azonban csak nemrég kerülő interjúja okozta a bonyodalmat, abban ugyanis nem a nevén nevezte Hamiltont, hanem kétszer is rasszista szóhasználattal élt.

A királykategória, a csapatok és a versenyzők egy emberként álltak ki a hétszeres világbajnok mellett, és egyes sajtóhírek szerint Verstappen barátnőjének, Kelly Piquének az apját örökre kitilthatják a paddockból nem éppen szalonképes megnyilvánulásai miatt.

A LEGNAGYOBB KÉRDÉS

A delfinezés ügye Montrealban új fordulatot vett, az Azerbajdzsánban tapasztaltak után a Nemzetközi Automobil-szövetség (FIA) úgy határozott, új direktívákat vezet be annak érdekében, hogy a csapatok ne kockáztathassák a versenyzők egészségét a teljesítmény hajszolása közben.

Noha a felvázolt szabályozás legkevésbé a problémával egyáltalán nem küzdő Red Bullt érintheti, pont az osztrákok voltak a leghangosabb kritizálók, igaz, a szövetség megoldása összességében sem kapott pozitív fogadtatást. A pattogástól jobban szenvedő alakulatok szerint ugyanis ez nem orvosolja magát a gondot, így többek között a Mercedes is azt várja, hogy a következő évre változzanak a szabályok annak érdekében, hogy végleg megszűnjön a jelenség.

Az „ezüstnyilak” emellett a motorsport-világtanács legutóbbi üléséről is elégedetlenül álltak fel, hiszen az FIA eltolta a 2026-os motorszabályok ismertetését. A csapatfőnök, Toto Wolff bízik benne, hogy még a nyáron döntés születhet az ügyben, mert rövidesen megkezdenék az új erőforrás tervezését.

Ha már Mercedes, a csapat jelentős fejlesztési csomaggal készül, és többek között eltérő első és hátsó szárnyakkal fog kísérletezni, miközben kisebb változásokat hajtott végre a padlólemezen is. Bár a vezető versenymérnök, Andrew Shovlin tudja, hogy nincs garancia a sikerre, bizakodva tekint előre, és úgy számol, az újításokkal még közelebb kerülhetnek a két élcsapathoz.

A szakember emellett arra is rámutatott, várakozásaik szerint a silverstone-i aszfaltcsík feküdhet is a W13-asnak, és a Red Bull is arra készül, hogy az „ezüstnyilak” nagy kihívást jelenthetnek nemcsak a most következő, hanem az azutáni versenyhétvégén, Spielbergben is.

Nagy kérdés tehát, hogy a Mercedesnek sikerül-e a spanyolországihoz hasonló teljesítménnyel kirukkolnia, és ezúttal tényleg beleszólhat-e a győzelemért dúló harcba. Egy biztos, George Russell és Hamilton is azon lesz, hogy minél jobb eredményt szállítson hazai pályán, és ehhez óriási pluszmotivációt adhatnak a tömött lelátók, ugyanis valamennyi jegy elkelt a nagydíjra.

MI VÁRHATÓ A BRIT NAGYDÍJON?

Egy szabad hétvége után folytatódik a bajnokság, a tizedik állomás Silverstone, ahol a 73. Brit Nagydíjat rendezik meg. A jelenleg 5891 méter hosszú pálya 1950. május 13-án adott otthont az első Formula–1-es versenynek, s azóta 54 alkalommal köszöntötte újra a mezőnyt.

Ami a történelmi múltat illeti, 2014 óta egy kivétellel (2018, Sebastian Vettel) Hamilton győzedelmeskedett hazai pályán, s összességében nyolcszor nyert, amivel abszolút csúcstartónak számít.

Noha a Mercedes nagy reményekkel vág neki a mostani hétvégének is, előfordulhat, hogy a hétszeres világbajnok saját negatív rekordot állít fel hazai közönség előtt, hiszen az eddigi pályafutása során legkésőbb az adott idény tizedik futamán diadalmaskodott, a győzelemre azonban a mostani év alakulása alapján jóval kisebb esélye van az elmúlt évekhez képest.

A jelenlegi formát tekintve ugyanis a Red Bull és a Ferrari újabb csörtéjére lehet számítani az F1 bölcsőjében, míg a Mercedes nagy valószínűséggel az esetleges lepattanóra játszhat az egyik korábbi kedvenc vadászterületén.

Ami az időmérőt illeti, Verstappen igencsak megizzaszthatja Leclerc-t, összességében azonban továbbra is utóbbi tűnik favoritnak. A ferraris hat pole pozíciót számlál az élről mindössze kétszer induló riválissal szemben, míg a holland csapattársa, Pérez egyszer foglalhatta el az első helyet az idén.

Sainz eközben továbbra is karrierje első pole-ját hajszolja, míg az „ezüstnyilak” párosa azon lesz, hogy legalább elcsípje a második sort. Ebben vagy akár egy meglepetéspole megszerzésében nagy segítségére lehet az időjárás, nagy ugyanis a valószínűsége annak, hogy az időmérőn leszakad az ég, ami jócskán átrajzolhatja az erőviszonyokat.

AZ ESŐ SILVERSTONE-BAN IS BEKAVARHAT
Pénteken felhős, borongós időre lehet számítani, a levegő hőmérséklete 19 Celsius-fok körül fog alakulni, és 50 százalék a valószínűsége annak, hogy megérkezik az eső. Szombatra sem tágítanak a felhők, ráadásul akkor már 80 százalék az esélye annak, hogy leszakad az ég, így jelen állás szerint vizes körülmények között rendezhetik meg az időmérőt – akárcsak Montrealban. Vasárnap némileg javul az idő, a higanyszálak a 20 Celsius-fokot is elérhetik, és jelenleg mindössze 20 százalék a valószínűsége az újabb csapadéknak, vagyis száraz versenyre van kilátás.

Ami a versenyt illeti, a Red Bull Imola óta megállíthatatlan: Verstappen öt győzelmet gyűjtött az elmúlt hat versenyen, egyedül Monacóban nem őt intette le elsőként a kockás zászló, akkor a csapattárs, Pérez diadalmaskodott. A sikerszéria viszont némileg csalóka képet mutat, hiszen az elmúlt négy versenyen a Ferrari állt nyerésre egészen a stratégiai és technikai hibákig, és összességében Kanadában is legalább ugyanolyan gyorsnak, ha nem gyorsabbnak tűnt, mint riválisa.

A Scuderiának tehát problémamentes hétvégére kell törekednie, és talán a friss motorral felvértezve Leclerc végre visszavághat, és némileg csökkentheti a lemaradását. Nincs kizárva azonban, hogy a Mercedes is beleszól majd a csatába, és ha az „ezüstnyíl” valóban versenyképes lesz, akkor Russell és Hamilton is odakeveredhet a két csapat közé, vagy akár az élre, ami valamelyikőjüktől pontokat vehet el – Wolff egyenesen úgy fogalmazott, nyerni szeretnének Nagy-Britanniában.

Ami a dobogós esélyeket illeti, ha nem is jön össze a siker, a Mercedes-duó mindenképpen azon lesz, hogy legalább pezsgőzhessen a hazai közönség előtt, és honfitársuk, Lando Norris is erős eredményt érne el csapata és saját hazai versenyén.

A konstruktőri bajnokságban a negyedik helyet elfoglaló McLaren pont nélkül volt kénytelen távozni Kanadából, így Silverstone-ban most visszavágna, és elejét venné annak, hogy a rá nyolc pontra felzárkózó Alpine esetleg megelőzze a tabellán.

Ami az enstone-iakat illeti, érdemes lesz rájuk is figyelni, valamint az Alfa Romeóra is, amelyik – amellett, hogy újításokkal készül – már mindkét pilótája rendelkezésére ugyanazt a versenygépet tudja bocsátani péntektől.

Ami a további pontszerző helyeket illeti, mindenképpen számolni kell az AlphaTaurival és az Aston Martinnal, és akár a Williams ringbe szállhat az újításokkal.

A VILÁGBAJNOKSÁG ÁLLÁSA
PILÓTA GYŐZELEM DOBOGÓ PONTSZERZÉS LGYK PONT
1. Max Verstappen 6 7 7 2 175
2. Sergio Pérez 1 5 7 2 129
3. Charles Leclerc 2 4 7 3 126
4. George Russell - 3 9 - 111
5. Carlos Sainz Jr. - 5 7 1 102
6. Lewis Hamilton - 2 8 - 77
7. Lando Norris - 1 6 1 50
8. Valtteri Bottas - - 7 - 46
9. Esteban Ocon - - 7 - 39
10. Fernando Alonso - - 5 - 18
11. Pierre Gasly - - 3 - 16
12. Kevin Magnussen - - 3 1 15
13. Daniel Ricciardo - - 3 1 15
14. Sebastian Vettel - - 3 - 13
15. Cunoda Juki - - 3 - 11
16. Csou Kuan-jü - - 2 - 5
17. Alexander Albon - - 2 - 3
19. Lance Stroll - - 3 - 3
KONSTRUKTŐRÖK
1. Red Bull 304
2. Ferrari 228
3. Mercedes 188
4. McLaren-Mercedes 65
5. Alpine-Renault 57
6. Alfa Romeo-Ferrari 51
7. AlphaTauri-Red Bull 27
8. Aston Martin-Mercedes 16
9. Haas-Ferrari 15
10.Williams-Mercedes3
Legfrissebb hírek
Ezek is érdekelhetik